ח"כים בוועדת הכספים: לא למכור את כלל ביטוח לסינים

הח"כים הביעו חשש ממכירת השליטה בכספי הפנסיה של הציבור לידיים זרות ואילו נציג האוצר בדיון ניסה להרגיע

חברי כנסת בוועדת הכספים הודיעו היום (ג') כי בכוונתם לפנות ליועץ המשפטי לממשלה על-מנת שייבחן את העסקה למכירת כלל ביטוח לידי קבוצת רוכשים מסין. הח"כים הביעו חשש מאיבוד שליטה על שיעור משמעותי מכספי חיסכון הפנסיה של אזרחי ישראל והעברתו לידי רוכשים זרים.

מנגד, פיני שחר, סגן המפקחת על הביטוח ושוק ההן באוצר הודיע שטרם אושרה העסקה וגם אם תצא אל הפועל - ניהול הכסף יהיה כפוף למגבלות. את הדיון היום בוועדה יזמו חברי הכנסת המתנגדים לעסקה: זהבה גלאון, גילה גמליאל, יצחק כהן ומיכל בירן.

"יש כאן סיטואציה שבה אדם, חברה או גוף זר, יכול במיליארד או 2 מיליארד שקל להשתלט על 200 מיליארד שקל של אזרחי ישראל וזה צורם", אמר יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי). "ועדת הכספים תקיים דיון מיוחד בנושא של גרעיני שליטה והאופן שבו מועברים כספי הציבור מיד ליד תוך סיכונים לעתיד הפיננסי של אזרחי המדינה. עלינו לתת את הדעת על הדרך שבה מנוהלים חסכונות הציבור במיוחד לאחר שחוקקנו והקשחנו את חוק הריכוזיות".

ח"כ גלאון הוסיפה כי "עסקים עם סין הם דבר חשוב אך כאן הסוגיה היא הבטחת כספי הפנסיה של הציבור ועסקה כזאת לא יכולה לעבור מבלי דיון ממצה בכנסת לאחר שחוקקנו את חוק הריכוזיות וקבענו מפורשות, כי מה שהיה לא יוכל לחזור על עצמו וכי לא ניתן עוד לבעלי שליטה מעטים להשתלט על נכסי ציבור אדירים. זו עסקת ענק שיש לה המון השלכות על המשק הישראלי והפיקוח שלנו שואף לאפס.

"יש לבחון את האפשרות למכור לציבור ולא לבעלי שליטה. החברה הסינית תשלם כ-1.5 מיליארד שקל ותשלוט ב-150 מיליארד שקל כספי ציבור. אנחנו מאפשרים שזרים ינהלו את כספי אזרחי ישראל ללא כל אחריות לגביהם. יש לעצור את העסקה עד שהכנסת תאמר את דברה".

שחר ניסה להרגיע את הרוחות ואמר: "העסקה עדיין לא אושרה ועדיין מתבצעות בדיקות. מדברים לא על הימים הקרובים אלא לפחות על כמה שבועות. אין החלטה במדינה שלא למכור חברות פיננסיות לזרים. למשל יש את ג'נרלי ששלטה במשך שנים במגדל, קבוצת ברונפמן ועוד".

שחר הסביר את שני הקריטריונים שהאוצר בודק באשר לכל רוכש אפשרי: "אמינות וניגודי עניינים לגבי עסקים אחרים שלו ואם יש לו עסקים עם מדינות אויב וכן על החוסן הפיננסי שלו, מעבר לעסקה הספציפית; מה מקור כספו, האם מינוף עצום וכן האם יש לו חוסן פיננסי אחרי העסקה כדי לתמוך בכלל ביטוח; בודקים אם יש לו פי 2.5 הון עצמי נקי, הון נטו. בתהליך ארוך וקפדני ביקשנו מהסינים לספק לא מעט מידע. אנחנו עדיין בשלב של לתקף את המידע שקיבלנו, העסקה עדיין לא אושרה. אם העסקה לא תאושר תיבחן גם האפשרות של מכיר לציבור. גם אם תימכר לסינים עדיין יהיו בפיקוח שלנו ולא יוכלו למכור לכל מי שיירצו בחו"ל, יש ועדות השקעה ומנהלי השקעות ויש הרבה אמצעים לפקח על החברה עצמה".

ח"כ אבישי ברוורמן ציין כי "יש כאן סכומי עתק ואנחנו צריכים להיות אקטיביים במכירת כלל ביטוח בבורסה הישראלית. קבוצה קטנה קונה כאן בגרושים אחוזים אדירים משוק ההון הישראלי. הקפיטליזם האוליגרכי פועל בשיטת "קח את הכסף וברח" ואנחנו מתבוננים ולא מסוגלים לתקן. צריך לטפל בבעיית גרעיני השליטה ובשוק ההון. יש סיכוי שיהיו פה שינויים במצב הגיאופוליטי, לא עדיף שהחברות הגדולות במשק יהיו בידי ישראלים? אני עדיין חושב שיש הבדל בין ישראלים לזרים וברגע האמת, זרים יינטשו".