הרפורמה בחח"י: מתחדש המו"מ בין המדינה לעובדים

ישיבת מו"מ ראשונה בין ועדת יוגב לנציגי העובדים וההסתדרות נקבעה ליום רביעי הבא, למרות הכרזת ועד העובדים על סכסוך עבודה במחאה על פיטוריהם של מאות עובדים זמניים באגף הפרויקטים

המו"מ בין המדינה, באמצעות ועדת יוגב, לעובדי חברת החשמל על רפורמה בחברה יתחדש בשבוע הבא, למרות הכרזת ועד העובדים על סכסוך עבודה במחאה על פיטוריהם של מאות עובדים זמניים באגף הפרויקטים.

ל"גלובס" נודע כי ישיבת מו"מ ראשונה בין ועדת יוגב לנציגי העובדים וההסתדרות נקבעה ליום רביעי הבא. ראוי לציין שהצדדים לא הצליחו להסכים על אותו מועד במהלך דיון בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה - וכתוצאה מאי-הסכמתם מנע בית הדין את חתימת הרישיון של יצרנית החשמל הפרטית דוראד.

ואולם ההסכמה הושגה לפתע בעקבות החלטת בג"ץ שהורה לחתום על רישיון הייצור של דוראד. המו"מ עם ועדת יוגב יתחדש מהמקום שאליו הגיעו הדיונים בפברואר האחרון, ועל הפרק מחלוקות בארבע סוגיות מהותיות: סירוב העובדים להמיר את הטבת החשמל חינם בפיצוי כספי, סירוב הממונה על השכר באוצר קובי אמסלם לדון ב"הלבנת" חריגות השכר בחברת החשמל, התנגדות העובדים למכירת מתחם תחנת הכוח אשכול באשדוד וסירוב ההסתדרות להנפקת 20% ממניות חברת החשמל. כמו כן שוררות בין הצדדים אי הסכמות בסוגיות הגמישות הניהולית בחברה והפיצוי שישולם לעובדים תמורת הסכמתם לרפורמה.

בוועד עובדי חברת החשמל קיבלו דווקא בקורת רוח את פסיקת בג"ץ שלשום, למרות ההחלטות בנושא דוראד, וציינו כי השופט יצחק עמית קבע שהחלטת בית הדין האזורי לעבודה בחיפה תעמוד בתוקפה לפחות עד שבית הדין הארצי לעבודה יכריע בבקשת הערעור שהגישה המדינה.

במסגרת אותה החלטה, שניתנה ב-3 באפריל, הוציא נשיא בית הדין לעבודה בחיפה השופט רמי כהן צו האוסר "על המדינה" לנקוט במהלכים שעשויים "לשנות את המצב הקיים" בכל הקשור לזכויות עובדי חברת החשמל - וזאת כל עוד אין הידברות בין המדינה לעובדים בניסיון להשיג את הסכמתם לרפורמה בחברת החשמל. כתוצאה מצו זה נמנע שר התשתיות הלאומיות סילבן שלום מלחתום על הרישיון של דוראד, מחשש שיואשם בביזיון בית הדין. לעומתו, חתמה יושבת ראש רשות החשמל אורית פרקש-הכהן על הרישיון, ולא הואשמה בביזיון בית הדין.

לדעת משפטנים החלטת בג"ץ ממשיכה את החשיפה של השניים לביזיון בית הדין אם ינקטו פעולות מהותיות כמו אישור המרכיב התעריפי החדש של הוצאות מערכתיות - וזאת כאמור עד להכרעת בית הדין הארצי לעבודה בבקשת רשות הערעור שהגישה המדינה. בבקשה טוענת המדינה כי בית הדין חרג מסמכותו בכך שהוציא את הצו ביוזמתו בלי שהתבקש לכך וניסח אותו באופן כללי וגורף בלי לציין לאילו גופים ממשלתיים הוא מתכוון.