שובל וגרופמן מתקשים לגייס לקרן פייר; מוסדי: "מבוגרים מדי"

קרן ההשקעות בנדל"ן לא עמדה עד כה ביעד הגיוס שלה, ובשוק מסבירים: "יש כאן שני אנשים מאוד מבוגרים, שרוצים לנהל כסף לתקופה של עוד 8-10 שנים" ■ גורמים בסביבת הקרן: "היא עומדת בתוכניות. גרופמן ושובל נמצאים בשיאם, גילם ממחיש את ניסיונם"

לאחר שלא הצליחה לעמוד עד כה ביעד הגיוס לקרן השלישית שלה, מנסה קרן ההשקעות פייר, הפועלת בתחום ייזום הנדל"ן למגורים בישראל, להתגבר על ההיענות המועטה מצד גופים מוסדיים המקומיים ופונה למשקיעים בצפון אמריקה.

ממצגת של הקרן, שהגיעה לידי "גלובס", עולה כי קרן פייר, אותה מובילים ד"ר זלמן שובל ושלמה גרופמן, מבקשת לגייס לקרן השלישית שלה 100-150 מיליון דולר (כ-350-520 מיליון שקל).

למרות פרק זמן של יותר משנה מאז החל הרוד שואו לקרן השלישית, מגלה המצגת כי עד פברואר השנה קיבלה פייר התחייבויות בהיקף של 21 מיליון דולר בלבד (כולל השתתפות הבעלים בקרן). בקרן ציינו היום בתגובה כי הגיוס בישראל עד כה גדל למעל ל-35 מיליון דולר - הסכום המינימלי אותו ציינו במצגת המאפשר סגירה ראשונה לקרן.

מספר משקיעים מוסדיים מקומיים מכנים את הליך הגיוס המתמשך לקרן פייר 3 כ"כישלון". "הם לא זכו לאמון השוק עם הקרן השלישית", אומר גורם בשוק המקומי. "הם רצו בשוק מעל לשנה ובכל זאת לא הצליחו לגייס את הסכום שרצו, וזה אומר משהו".

גורם אחר בשוק מסביר ש"למרות תשואות חיוביות בהשקעות שביצעו, הם לא מצליחים לגייס את מה שרצו מהמוסדיים בישראל, כי מדובר בתשואות מאוד מתונות בהינתן הזינוק במחירים בנדל"ן למגורים בישראל בשנים האחרונות". לא רק זאת, אלא שקרן פייר 1 טרם מימשה את כל השקעותיה, וזאת למרות התקופה הארוכה של 12 שנים שחלפה מאז שהוקמה.

גורם נוסף בשוק מאיר עוד נקודה שמונעת, לדבריו, מהמוסדיים להשקיע בפייר 3: הגיל המתקדם של שובל (בן ה-84) וגרופמן (בן 76). "עד כה הם הצליחו, אבל אי אפשר להתעלם מכך שיש כאן שני אנשים מאוד מבוגרים, בסביבות ה-80, שרוצים לנהל כסף לתקופה של עוד 8-10 שנים. הם הצליחו אבל די, נגמר. הם מבוגרים מדי", הוא אומר.

מקורבים: "הגיל הוא יתרון"

בצד השני, זה של הקרן, רואים כמובן את הדברים אחרת. "אין שום כישלון בגיוס הקרן", אמר היום ל"גלובס" שלמה גרופמן. "גיוס של קרן בהיקף של 100-150 מיליון דולר נמשך כשנה-שנה וחצי. אנו עומדים בתוכניות המוקדמות ובלוח הזמנים". בסביבת הקרן הוסיפו כי "הגיל של גרופמן ושובל לא בעייתי, נהפוך הוא. זה ממחיש את הניסיון שלהם וזה היתרון שלהם. הם בשיאם".

עוד מציינים בקרן כי בימים אלה הם נתונים בעיצומו של רוד שואו ומקדמים את הגיוס בארה"ב בסיוע בנק ההשקעות האמריקאי CBRE. לדבריהם, הגיוס נמצא בנתיב אותו קבעה הקרן זה מכבר, ובהינתן הפסקה שעשו מסיבות פנימיות. "ההתקשרות עם CBRE, שנעשתה לפני חודשים אחדים, שינתה את המצב", אומרים שם.

שתי הקרנות הראשונות של שובל וגרופמן, פייר 1 ופייר 2, גייסו בשנים 2002 ו-2006 סכום כולל של כ-70 מיליון דולר. הקרנות פעלו בתקופה של גאות במחירי המגורים בישראל, וככל הנראה השיגו IRR (תשואה שנתית ממוצעת) דו ספרתי. 11 מתוך 14 הפרויקטים של קרנות פייר 1 ו-2 הושלמו, והיתר נמצאים בהליכי בניה ושיווק.

תקופת ההשקעה של פייר 3 תעמוד על ארבע שנים כאשר אורך חיי הקרן עומד על שמונה שנים עם שתי אופציות להארכה של שנה בכל פעם. דמי הניהול בקרן הם 2% מסך ההתחייבויות לקרן שיתקבלו מדי שנה, נוסף על 20% מהתשואה העודפת שהקרן תשיג מעל לרף של 8% לשנה.