לקראת המכרז לדור 4: פרטנר וסלקום יוגבלו בתדרים

פלאפון, גולן טלקום והוט מובייל יוכלו לרכוש עד 20 מגה בתחום ה-1800 מגה הרץ ■ פרטנר וסלקום יוכלו לרכוש עד 10 מגה בלבד בגלל שיש ברשותן כבר תדרים באותו התחום

האם אנו קרבים לרגע המיוחל של פרסום מכרז לתדרי דור רביעי? ממידע שהגיע ל"גלובס" עולה ששר התקשורת גלעד ארדן מתכוון לפרסם את המכרז כבר בחודש הבא ולקיים אותו בספטמבר השנה. נודע כי מדובר במכרז שבו ישתתפו כל החברות ויתחרו על פרוסות של 5 מגה בתחום תדרי ה-1800 מגה הרץ. פרטנר וסלקום יוגבלו בכמות הפרוסות שיוכלו לרכוש ואילו כל יתר השחקנים יוכלו לרכוש עד 20 מגה. בסך הכל יש 34 עד 37 מגה הרץ לחלוקה כאשר לא ברור האם המשרד יקצה תדרים עבור הרכבת. כמו כן, המכרז ייערך גם על תדרי 2600 מגה הרץ שאותם פינה צה״ל.

מכרז לתדרי דור רביעי הוא בעל חשיבות קריטית לשוק התקשורת ולחברות הסלולר. העובדה שהמכרז לא התפרסם עד עכשיו, היא אות קלון למשרד התקשורת, שלא השכיל להזדרז ולהקצות תדרים לחברות, מה שהוביל לכך שהחברות נמצאות במצוקת תדרים הולכת וגוברת ואיכות השירות שמספקות החברות הולכת ויורדת, אך בעיקר כל המדינה סובלת קשות ברמת המשק מהעובדה שאין דור רביעי בישראל. דור רביעי מביא עימו קדמה טכנולוגית, יגדיל את השימושים והתעבורה הסלולרית ובסופו של דבר גם יתרום לגידול בתוצר לנפש.

המכרז ייערך על פרוסות של 5 מגה הרץ, כאשר פרטנר וסלקום יוכלו לרכוש עד 2 פרוסות בלבד, וזאת משום שיש ברשותן כבר תדרים בתחום ה 1800 מגה הרץ. מדיניות המשרד היא לא לאפשר לחברה להחזיק יותר מאשר 20 מגה בתחום ה 1800. זה אומר שבאופן תאורטי פלאפון, גולן טלקום והוט מובייל, יוכלו לרכוש 4 רצועות תדרים, כי להם אין תדרים בכלל באותו התחום.

לגבי תחום ה 2600 מגה הרץ שם יש היקף תדרים של 60 מגה, אך מכיוון שמדובר בתחום תדרים פחות אטרקטיבי, לא ברור כיצד יוקצו התדרים בו ומה יהיו המגבלות על החברות השונות.

אחת השאלות המסקרנות היא מה יהיה מחיר המינימום של התדרים. במכרז האחרון לתדרי דור שלישי עמד המחיר על 100-150 מיליון שקלים לרצועה של 10 מגה. יש להניח שגם במכרז הנוכחי המחיר יעמוד על עשרות מיליוני שקלים לפרוסת תדרים.

המכרז כאמור צפוי להתפרסם ביוני ולאחר מכן יינתן זמן לשאלות ותשובות כאשר המטרה היא לערוך את המכרז בספטמבר. מניסיון, המשרד בדרך כלל לא מצליח לעמוד בלוחות הזמנים, ועשויות להתעורר לא מעט שאלות קשות מצד המתמודדים ולכן יותר סביר להעריך שעד סוף השנה ייערך המכרז.

לאור החלטת המשרד שכבר נחשפה ופורסמה בגלובס מספר פעמים, על הקמת שלוש רשתות סלולריות בדור הרביעי, יהיה מעניין לראות מי מהחברות תתמודד על אילו תדרים שכן בעולם של איחוד רשתות תלוי מאד מה תהיה האסטרטגיה של החברות הקטנות והאם הן ירצו לרכוש תדרים או שיעדיפו להמשיך ולרכב על הרשתות הוותיקות.