מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.1% באפריל; "מעיד על האטה"

מחירי הפירות הטריים עלו ב-5% בעוד מחירי המזון ירדו ב-0.3% ■ התחזיות המוקדמות עמדו על עלייה של כ-0.6% ■ ב-12 החודשים האחרונים עלה המדד ב-1% (הגבול התחתון של בנק ישראל)

מדד המחירים לצרכן טיפס בחודש אפריל בשיעור של 0.1% לרמה של 101.9 נקודות, הרבה מתחת לתחזיות המוקדמות שצפו עלייה של 0.6% - כך עולה מנתונים שפרסמה היום (ה') הלמ"ס. המדד ללא ירקות ופירות והמדד ללא אנרגיה, עלו אף הם ב-0.1% כל אחד בעוד המדד ללא דיור עלה ב 0.2% והגיע ל-101 נקודות.

עליות מחירים נרשמו במיוחד בסעיפי הפירות הטריים (ב- 5.0%), ההלבשה וההנעלה (ב-2.3%), תרבות והבידור ( (ב-1.3%) והתחבורה (ב 0.7%). מחירי ההבראה והנופש טיפסו ב-5.2%. מדד שכר הדירה עלה ב-0.2%.

ירידות מחירים נרשמו במיוחד בסעיפי הירקות הטריים (ב-4.9%), הריהוט והציוד לבית (ב 1.1% ), שונות (ב- 0.7% ) והמזון (ב 0.3%). שירותי הדיור בבעלות הדיירים ירדו בשיעור של 0.1%.

ב-12 החודשים האחרונים, עלו המדד הכללי והמדד ללא ירקות ופירות ב-1%, המדד ללא אנרגיה עלה ב-0.9% והמדד ללא דיור ב-0.6%. נזכיר, יעד האינפלציה השנתי שבנק ישראל הציב עומד בטווח של 3%-1%, כך שעד כה שיעור האינפלציה עומד בטווח התחתון של היעד.

בחודש מארס, נזכיר, המדד טיפס בשיעור של 0.3%, כאשר סעיף הדיור עלה ב-0.9% ואילו סעיף התרבות והתחבורה טיפסו ב-0.4%.

"המדד מעיד על האטה בצריכה"

"סביבת אינפלציה אפסית תתמוך בהורדת ריבית נוספת", כך טוען אילן ארצי, מנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות הלמן אלדובי בתגובה לפרסום המדד. "סעיפים רבים אשר באופן עונתי עולים באפריל, בעיקר בשל הפסח הפתיעו לשלילה בינהם מזון, וירקות".

לדברי ארצי, "המדד מעיד על האטה בצריכה במשק ועליית כוחו של הצרכן על חשבון רשתות השיווק. להערכתנו, סביבת צפויה להמשיך ולהיות נמוכה ביותר בחודשים הקרובים, וישנו סיכוי גבוה שהאינפלציה ב 2014 תהייה מתחת ליעד התחתון של הממשלתי (1%)".

גם יוסי פריימן, מנכ"ל חברת פריקו ניהול סיכונים מימון והשקעות, שותף לדעה כי המדד משקף את ההאטה בצריכה הפרטית במשק. להערכתו, "מדוחות החברות הציבוריות בענף המזון אנו למדים על תחרות אגרסיבית בענף בזמן שהציבור הישראלי מפחית באופן מתון ומדורג את סך הרכישות, מצב זה יצר מוטיבציה להוזלות גדולות יותר, שבאו לידי ביטוי במדד המחירים לצרכן. כמו כן ייסוף השקל בחודשיים האחרונים בא לידי ביטוי במדד המחירים ותרם לעלייה המתונה שרשם".

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון סבורים כי בנק ישראל עומד כעת בפני "דילמת ריבית". כץ הסביר בתגובה למדד כי "לאחר פרסום מדד אפריל האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עומדת על 1% בלבד, הגבול התחתון של יעד האינפלציה. יחד עם זאת, בניגוד למצב של לפני שלושה חודשים, כעת הפעילות הריאלית משתפרת לפי מרבית האינדיקטורים הכלכליים. קיימת חשיבות רבה לאומדן התוצר ברבעון א' (אשר יתפרסם ביום א') בהחלטת הריבית".

שמואל בן אריה, מנהל המחקר בקבוצת פיוניר, טען כי "המדד הנמוך מצביע על המשך הירידה בביקושים ומדגיש את מצבו העגום של המשק המקומי. יתכן ובנק ישראל ימשיך לנסות להוזיל את הכסף (באמצעות ריבית נמוכה) על מנת לעודד את הציבור לצאת ולצרוך, ובכך לעודד את הכלכלה המקומית. לצערו של בנק ישראל, הוזלת הכסף, נכון להיום, מופנית בעיקרה לשוק הדיור ולא להגדלת הצריכה, ועל כן לבנק ישראל ומשרד האוצר אין מנוס מהטלת הגבלות חמורות על לוקחי המשכנתאות. סנונית ראשונה כבר ראינו החודש בהגבלה החדשה על משכנתאות הגבוהות מ- 5 מיליון ששקל.