"כוונת הסינים לרכוש חברות - לא מתקפה על ישראל"

יו"ר בנק לאומי דוד ברודט בראיון ל"גלובס" לרגל הפתיחה של הנציגות החדשה בשנגחאי, סין: "היצואנים הישראלים מסיטים היצוא לסין, ואנחנו הולכים אחרי הלקוחות" ■ "הסינים רוצים ששנגחאי תהיה המרכז הפיננסי המוביל בעולם"

"לפני 60 שנה בנק לאומי פתח נציגות בארה"ב מתוך מחשבה שצריכים להיות בכלכלה הכי גדולה ומפותחת. עכשיו, אותו תהליך בדיוק קורה עם סין שהופכת לשחקן מוביל בכלכלה העולמית, ולכן אנחנו צריכים להיות בה", כך אומר יו"ר בנק לאומי, דוד ברודט, בראיון ל"גלובס" לרגל הפתיחה הרשמית של נציגות הבנק בשנגחאי שבסין, שנערכה בשבוע שעבר.

תהליך הקמת הנציגות, שהיא יוזמה של ברודט, נמשך כבר 3 שנים. ביוני אשתקד קיבל לאומי את הרישיונות הדרושים מהסינים, ובסוף השבוע שעבר חנך באופן רשמי את הנציגות באירוע שכלל נציגים של חברות ישראליות, גורמי ממשל סיניים ונציגים של בנקים ובתי השקעות סיניים. את הנציגות מנהל אייל שמעוני, לשעבר סמנכ"ל פיתוח עסקי בלאומי קארד, שעבר לשנגחאי לפני שנתיים, ולמד מאז לדבר סינית.

מטרת הנציגות היא לסייע לחברות ישראליות בקבלת מימון בבנקים סיניים, וכן לסייע לחברות סיניות המבקשות לפעול בישראל. באחרונה הגבירו את הסינים את הפעילות בישראל, כאשר שתי עסקאות נמצאות כעת על סף חתימה למכירתן לידי הסינים - תנובה וכלל ביטוח.

- יש הרבה חששות בישראל לגבי מכירת חברות לסינים. האם הם מוצדקים?

ברודט: "לא צריך לראות בכוונה של הסינים לרכוש חברות בישראל מתקפה על המדינה. למה כשקרן אייפקס, שהיא קרן זרה ללא אינטרסים ישראליים, באה ורוכשת חברות בישראל זה בסדר - וכשהסינים באים זה לא טוב? אני מבין שיש חששות, ברור שאנחנו צריכים להגן על האינטרסים שלנו, והרגולציה הישראלית צריכה להיות ערה ולתת תשובות לנושאים השונים. יחד עם זאת, הסינים מפנימים יותר ויותר את הרגולציה הבינלאומית, הם לא מתעלמים ממה שקורה בעולם והם נפתחים אליו".

שמעוני: "חלק מהחשש נובע מחוסר ההיכרות. ככל שמכירים יותר את הסינים החששות יורדים, וראינו את זה כשראש הממשלה ושר הכלכלה ביקרו בסין. נכון שיש פערי תרבות וקשיי רגולציה, אבל היום ברור שצריך לעודד את שיתוף הפעולה הכלכלי עם סין".

- האם זה טרנד של חברות סיניות שרוצות לרכוש חברות בישראל?

ברודט: "הסינים רוצים לקנות בכל העולם, לא רק בישראל. אנחנו רואים אותם קונים באירופה, בארה"ב, בתאילנד ועוד. הסינים רוצים להיות מעצמה כלכלית ולהיות כמו האמריקאים עם נוכחות בינלאומית חזקה. ישראל היא מדינה מפותחת, ידועה במספר נושאים שמעניינים את הסינים כמו היי-טק, רפואה חקלאות, מים ודשנים".

שמעוני: "הרכישות בחו"ל מהוות מענה לצרכים שלהם. סין הייתה פס הייצור של העולם, הם החליטו שהם רוצים לפתח את המדינה ולהביא אליה ידע וחדשנות. לישראל יש מוניטין טוב בדברים האלה, ולכן אנו רואים את ההתעניינות. כמו כן, לחברה ישראלית שרוצה לצאת לעולם נדרשים המון משאבים, כסף וזמן. לעומת זאת, כניסה של משקיע סיני לחברה ישראלית מאפשרת לה לצאת לעולם, וכן מאפשרת לסינים להיכנס לשוק האירופאי ולארה"ב, שחברות ישראליות פעילות בהן".

"הולכים אחרי הלקוחות"

שמעוני כאמור, מנהל את הנציגות שאמנם כוללת בשלב זה רק אותו ואת העוזרת הסינית שלו, אך ללאומי יש כבר תוכניות להפוך אותה לסניף בעוד כמה שנים. נכון לעכשיו פעילות הנציגות מוגבלת למדי, כך, למשל, בתחום האשראי בנק לאומי לא יכול לתת אשראי בצורה ישירה לחברות ישראליות שיפעלו בסין, ומנגד, לחברות ישראליות מאוד קשה עד בלתי אפשרי לקבל אשראי בצורה ישירה מבנקים בסין.

משום כך, חתם לאומי על הסכם עם הבנקים המרכזיים בסין לפיו חברה ישראלית שתרצה לקבל מימון תגיע ללאומי. לאומי יעשו את החיתום להלוואה ויחליטו אם לאשרה, אם תאושר - תוכל החברה הישראלית לקבל את האשראי מאחד הבנקים בסין, כשלאומי ערב להלוואה. כלומר, אם ההלוואה תיקלע לקשיים לאומי יפרעו אותה לבנק הסיני, ואז הבנק יפעל מול החברה לפירעון החוב כלפיו. לאומי מרוויח מהתהליך הזה עמלת הקצאת אשראי וכן עוד שירות שהוא נותן ללקוחותיו. כחלק משיתוף הפעולה עם סין, אותו הדבר יקרה גם באופן הפוך: חברה סינית שתרצה לקבל אשראי מלאומי תוכל לעשות זאת באמצעות ערבות שהחברה תקבל מאחד הבנקים בסין.

בנוסף לכך, תעסוק הנציגות גם בתחום הבנקאות להשקעות ותהווה צינור בין חברות סיניות שמחפשות רכישות בישראל לבין לאומי פרטנרס - זרוע הבנקאות להשקעות של הקבוצה. חוץ מזה, מבטיח שמעוני, סיוע לנציגי חברות ישראליות שהם לקוחות של הבנק גם בנושאים טכניים ובכלל לא בנקאיים.

ההחלטה של לאומי לפתוח נציגות בשנגחאי אינה טריוויאלית. לאומי נכווה בשנים האחרונות מהפעילות הבינלאומית שלו כשהסתבך בחקירה של הרשויות האמריקאיות יחד עם עוד סדרה של בנקים זרים בחשד שסייע ללקוחותיו להעלים מס. בעקבות פרשה זו הפריש הבנק מעל לחצי מיליארד שקל. בנוסף, החליט הבנק דווקא לצמצם נוכחות בינלאומית וסגר חלק גדול מהנציגויות שלו בחו"ל.

- המדיניות של הבנק היא לצמצם פעילות בחו"ל, מדוע החלטתם לפתוח נציגות בשנגחאי?

ברודט: "הנציגויות שסגרנו פעלו בתחום הבנקאות הפרטית. בבנקאות הפרטית חל שינוי גדול בעולם כתוצאה ממדיניות של ממשלת ארה"ב שכופה על הבנקים את הדיווחים השונים, וגם בגלל החקירות השונות בעולם נגד הבנקים בתחום זה. לכן, לנציגות בתחום הבנקאות הפרטית כבר אין באמת כיום הרבה משמעות. מנגד, בשנגחאי פתחנו נציגות עסקית, ובזה הפעילות שלנו כאן תתמקד".

- אבל גם לנציגות עסקית יש הגבלות במה מותר לה לעסוק. כך לדוגמה, היא לא יכולה לתת אשראי.

ברודט: "זה נכון, אבל הכוונה שלנו היא להתחיל כנציגות ועם הזמן להפוך לסניף. לפי הרגולציה צריך זמן הבשלה. מקובל להתחיל 5 שנים כנציגות, ואז מתחילים לקבל אישורים להפוך לסניף רגיל".

- למה החלטתם לפתוח נציגות דווקא בשנגחאי?

ברודט: "ראינו שהיצוא הישראלי מגביר את חלקו באסיה ובמיוחד בסין. גם אחרי שהתמתנה, הצמיחה בסין היא פנטסטית ומגיעה לכ-7% בשנה. הנתונים האלה בולטים במיוחד לאור הצמיחה הנמוכה בארה"ב. כתוצאה מכך, היצואנים הישראלים מסיטים את היצוא לכיוון הזה, ואנחנו הולכים אחרי הלקוחות. יש כאן מעל ל-200 בנקים זרים עם נציגויות, כך שיש פה נוכחות מאוד גדולה. הסינים הודיעו שהם רוצים ששנגחאי תהיה המרכז הפיננסי המוביל בעולם בשנת 2020, והמשמעות היא שכל בנק גדול יהיה נוכח פה".

- אתה מאמין ששנגחאי תעקוף את ניו יורק?

ברודט: "ניו יורק לא מוותרת כ"כ מהר על הבכורה. יש לשנגחאי פוטנציאל להפוך למרכז פיננסי מוביל, אבל לטעמי הם לא יוכלו להתחרות בניו יורק ובדולר כל עוד המטבע שלהם לא יהיה סחיר באופן מלא. כשהם ירצו להוביל את הנושא המוניטרי ויהפכו את המטבע לחופשי, אז תהיה להם תשתית פיננסית גדולה ומפותחת להפוך למרכז כלכלי מוביל בעולם".

- אנחנו שומעים הרבה על חברות ישראליות שניסו לפעול בסין ונכשלו בגלל הבדלי התרבות והרגולציה.

ברודט: "יש כיום עשרות נציגים של חברות ישראליות בסין. הקהילה הישראלית העסקית מגלה את סין, אנחנו ממש רואים את התפתחות השלבים, כאשר בהתחלה זה היה רק יצוא פשוט, היום זה כבר יותר מפותח. הרבה חברות עושות מו"פ בישראל ואת הייצור בסין".

- אז למה בכל זאת הרבה חברות נסוגות ונרתעות במיוחד מהרגולציה בסין?

שמעוני: "הפוטנציאל ליצואן אדיר, הבעיה היא שתהליך הלמידה והחדירה לשוק הוא איטי ומורכב. אנחנו רואים חברות שמשקיעות תקציב מכובד, שולחות לכאן מנהל, אבל מהר מאוד הכסף נגמר ואז מתקפלים מפה. צריך יותר סבלנות, וגם להבין שצריך להתאים את המוצר לשוק הסיני".

- האם תרצו להתרחב לעוד תחומים כאן בבנקאות פרטית, או לחלופין לפתוח עוד נציגויות באסיה?

ברודט: "כרגע אין לנו תוכנית להתרחב או להיכנס לבנקאות פרטית, אין לנו יתרון בכך על אף בנק סיני. מטרת הנציגות היא לעזור לחברות ישראליות פה ולסיניות בישראל".

הכותבת הייתה אורחת של בנק לאומי בשנגחאי