טכנולוגיית הציפוי הישראלית שמסקרנת את נאס"א

חברת ננו ציפויים פיתחה נוזל שיכול להגן על כלי רכב, משקפיים ובדים מפני רטיבות: "את החומר שלנו אפשר לשים על בד, מתכת וגם על זכוכית"

בלא מעט סרטי מדע בדיוני ניתן לצפות בטכנולוגיות ננו שונות, שאמורות לשפר בצורה מסוימת את החיים שלנו באמצעות הגנה על בגדים או על רהיטים מפני מים.

מעט מיץ שנוזל על הספה, לא אמור להיספג בה, אלא פשוט להחליק אל הרצפה. כבר היום אפשר לראות פיתוחים שונים שמגנים על מוצרי טכנולוגיה נגד מים, כמו סמארטפון או מצלמות. בעוד שכבר התרגלנו לראות אנשים נכנסים עם הסמארטפון לבריכה, עד לפני שנה או שנתיים, היה מדובר בטכנולוגיה חדשנית מאוד.

בחברת "ננו ציפויים" הישראלית עובדים כבר עכשיו על פריצת דרך נוספת בתחום, באמצעות טכנולוגיה שמאפשרת להגן על חומרי בד שונים, למשל, ספה או ג'ינס.

מדובר בטכנולוגיה שמונעת מהמים לחדור לבד הג'ינס ופשוט ליפול מהם וכל זה באמצעות התזה של הספריי על המכנסיים.

חומר דומה של החברה מאפשר להתיז אותו על בניניים ולמנוע רטיבות על הקיר החיצוני, כי המים לא נספגים על האבן וטיפות הגשם מחליקות. מה ששומר על המראה החיצוני של הבניין. בהמשך החברה מתכננת להציע את הציפוי שלה על משקפיים, כך שלא יהיה צריך לנקות אותם בכל פעם שיורד גשם והמשתמש לא יכול לראות כלום. בננו ציפויים מנהלים כבר כיום משא ומתן עם אחד מספקי המשקפיים בארץ.

מוצר בתחום הרכב

בינתיים ננו ציפויים משיקה מוצר לתחום הרכב - ננו קאר XX1, שמאפשר להתיז את החומר על הרכב ולמנוע מבוץ או לכלוכים אחרים להידבק עליו. כאשר מתיזים את החומר על השמשה הקדמית, בחברה טוענים שבמהירות 60 קמ"ש, לא צריך להפעיל בכלל ווישרים, כי טיפות הגשם עפות ממנה.

עלות הערכה לרכב היא 600 שקל, כאשר בקבוק של 900 מיליליטר נמכר ב-200 שקל. "חומר הננו שלנו הוא בגודל של אחד חלקי מיליון המילימטר, הוא פי מאה אלף יותר קטן משערה", אומר עופר לוי, מנכ"ל ננו ציפויים, "החומר שלנו טבעי ואין פה שום מרכיב כימי".

עוד כיוון מעניין שאליו מתכננת החברה לפנות הוא הקהל החרדי, "החומר שלנו מתאים לכובעי שטריימל שעשויים מפרווה של ארנבת. מדובר בכובעים שרגישים למים ובזכות הציפוי שלנו, הקהל הזה לא יצטרך ללכת עם שקית בחורף, כמו שהוא נוהג לעשות", אומר לוי.

ננו ציפויים נוסדה בשנת 2011, היא מעסיקה 5 עובדים וממוקמת ברמת החייל. החברה מייבאת חומרי גלם מגרמניה וארה"ב, כאשר עליהם היא מוסיפה את הטכנולוגיה שפיתחה.

בשנה שעברה החלה החברה לייצא את המוצר שלה לפנמה וצ'ילה והיעד הבא ברשימה הוא טורקיה. "הפיתוח שלנו לקח בערך שנה, כאשר אנחנו כל הזמן משקיעים בקידום שלו. את החומר שלנו אפשר לשים על בד, מתכת וגם על זכוכית".

כאמור, את חומרי הגלם החברה מייבאת ואת הייצור היא מבצעת בארץ. לוי מספר שכבר עכשיו סוכנות החלל האמריקנית נאס"א מתעניינת בפיתוח שלהם. "החומר שלנו מאפשר לשלוט בכניסה של קרני שמש לגגות ולחלונות. היופי הגדול במוצר, שאת האור הוא מכניס, כאשר מקרני האינפרה האדום הוא מונע להיכנס. מדובר במה שיוצר את תחושת החום. מדובר במוצר מאוד ירוק ונאס"א בודקים אותו כעת".