ביהמ"ש: גבאי ואולמן יקבלו עבור עבודתם ב-IDB עד 14 מ' ש'

לפי השופט אורנשטיין, ההסדר באי.די.בי חרג מגבולות הסדר חוב רגיל ■ גבאי ואולמן ביקשו לפסוק להם שכ"ט של 0.95% מסך המזומנים שישולמו לנושים

אייל גבאי ועו"ד חגי אולמן, הנאמנים מטעם בית המשפט להסדר החוב באי.די.בי, הם כנראה המרוויחים הגדולים של ההסדר בקונצרן החבוט. הערב (א') אישר שופט בית המשפט המחוזי איתן אורנשטיין את בקשת שכר-הטרחה שהגישו השניים עבור עבודתם כנאמנים בתיק אי.די.בי, ומדובר בשכר עצום שעשוי להגיע עד 14 מיליון שקל.

על פני 10 עמודים נימק אורנשטיין את החלטתו להעניק סכום זה, שלמעשה חורג מתקנות השכר לפיהן עובד בדרך כלל בית המשפט. זאת, תוך שהוא מדגיש כי "הסדר הנושים של החברה היה הליך מורכב וחריג ביותר... הסדר נושים שהצריך מהלכים שונים וחייב מעורבות אינטנסיבית של שני בעלי התפקיד".

אורנשטיין גם שיבח את עבודת הנאמנים המסורה: "בידי הנאמנים עלה להתגבר על הקשיים הלא מבוטלים שניצבו לפניהם", כתב, והדגיש כי עבודתם לא הסתיימה למרות שהסדר החוב כבר יצא לדרך. בפניהם עדיין שלבים נוספים כגון חלוקת מניות ומזומנים לנושים, וכן ליווי מכירת כלל ביטוח שבשליטת אי.די.בי פתוח, אשר צפוי להעסיק את גבאי ואולמן עד לשנת 2016.

יותר מכך, אורנשטיין מציין כי בשל המשך העבודה הצפויה, הוא התבקש על-ידי הנאמנים לאשר להם שכר לפי שעות עבודה (עד היום קיבלו גבאי ואולמן שכר של כ-800 שקל לשעה כל אחד, וצברו מאות אלפי שקלים).

"ככלל, מסתייג אני מפסיקת שכר-טרחה לפי שעות עבודה לבעלי תפקיד", כתב אורנשטיין. "חיוב שכזה יוצר דרבון מובנה, לעתים אף בתת מודע של בעלי התפקיד והצוות שמטפל בהליך, להרבות בשעות עבודה על מנת למקסם את שכר-הטרחה, גם אם שלא לצורך".

עם זאת, גם פה פסק השופט לטובת הנאמנים, בציינו כי מכיוון שלא ניתן לדעת כרגע מהו היקף העבודה שיידרש מהנאמנים בעתיד, "לא ניתן לשלול כי חישוב לפי שכר שעות אכן יהווה את מנגנון קביעת השכר המתאים בנסיבות העניין".

מזומן, מניות ורכיב תביעות

שכר-הטרחה של צמד הנאמנים, שאושר קודם לכן על-ידי בעלי האג"ח והכנ"ר, כולל 3 מרכיבים עיקריים:

■ רכיב מזומן בסך 0.7% מהיקף המזומנים שיקבלו מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות במסגרת הסדר החוב. היקף זה עומד על 450 מיליון שקל, כך שהדרישה מסתכמת ב-3.14 מיליון שקל לשני הנאמנים.

■ רכיב מנייתי בשיעור 0.7% מחלק הנושים במניות אי.די.בי פתוח. חלקם של מחזיקי האג"ח באי.די.בי אחזקות צפוי, לפי הסדר החוב (בהנחה שכלל ביטוח לא תימכר), לעמוד על 46.7% מהמניות, כך שמדובר במניות בשווי 3.9 מיליון שקל. ואולם, מכיוון שהנאמנים ביצעו את הקלוזינג במועד, צפוי חלקם לעלות ל-0.95%, כלומר מניות בשווי 5.3 מיליון שקל.

■ רכיב תביעות: גבאי ואולמן יקבלו, ככל שיטפלו בעתיד בתביעות שתגיש אי.די.בי, יחד עם עורך הדין המטפל בתביעה, שכר-טרחה של כ-15% מהכסף שיגיעה לקופת הקונצרן.

היקף התביעות העתידיות הוערך על-ידי גבאי בכ-200 מיליון שקל עוד בטרם הסדר הפשרה שנחתם עם משפחות לבנת ומנור. כעת מדובר על תביעות עתידיות שהיקפן כ-145 מיליון שקל, כך שחלקם של השניים, לאחר הפחתה של כ-1.8 מיליון שקל לה הסכימו, עשוי להגיע ל-5.45 מיליון שקל (זאת לפי שכר-טרחה של 5%, בעוד עורך הדין המטפל מקבל כ-10%).