אריסון שוב דוחה את רישום מניות שיכון ובינוי נדל"ן למסחר

בתמורה לביטול הרישום תשלם החברה האם להראל, כלל והפניקס פיצוי של כ-30 מיליון שקל

ענקית הנדל"ן והתשתיות שיכון ובינוי (שו"ב) שבשליטת שרי אריסון עדכנה היום כי היא מנהלת מו"מ מול שלושת הגופים המוסדיים המחזיקים ב-13% ממניות שיכון ובינוי נדל"ן לביטול רישום המניות למסחר, כפי שהתחייבה לעשות במועד כניסתם לחברה. כפי שמסתמן, בתמורה לביטול הרישום תשלם שו"ב לשלוש חברות הביטוח - הראל, כלל והפניקס - פיצול של כ-30 מיליון שקל במניות שיכון ובינוי נדל"ן ובמזומן.

ב-2009 השקיעו השלוש סכום מצרפי של 300 מיליון שקל בשיכון ובינוי נדל"ן, תמורת 13% ממניותיה, בעסקה ששיקפה לשיכון ובינוי נדל"ן שווי של 2.25 מיליארד שקל אחרי הכסף והניבה לשו"ב רווח הון של יותר מ-100 מיליון שקל.

במסגרת ההשקעה התחייבה שו"ב לפעול לרישום מניות החברה הבת למסחר עד יוני 2014, או לחלופין, לשלם פיצוי של עד 72.5 מיליון שקל לשלושת הגופים. סכום הפיצוי ניתן לחברות הביטוח בהדרגה, ועד היום הן קיבלו כבר כ-8 מיליון שקל. הפיצוי המדובר כעת יחליף את הפיצוי שנקבע בהסכם המקורי בין הצדדים.

ההערכות כי רישום המניות למסחר נדחה על רקע חוסר הוודאות המאפיין בימים אלה את תחום ענף המגורים בישראל בו עוסקת החברה, והחשש מההשפעה השלילית של החלטות הממשלה העומדות על הפרק, ובראשן תכנית משרד האוצר למע"מ בשיעור אפס לרוכשי דירה ראשונה.

שיכון ובינוי נדל"ן היא זרוע הבנייה למגורים של שו"ב, ונחשבת לאחת החברות המובילות והוותיקות בתחומה. אחד היתרונות המרכזיים שלה הוא מלאי הקרקעות האדיר, שרשום ברובו במונחים היסטוריים ועשוי לייצר לה הצפת ערך משמעותית במקרה של מימוש או שערוך. טרם המשבר הכלכלי תכננה שו"ב להנפיק את החברה הבת לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל, אולם בשל המשבר התכנית לא יצאה לפועל.

כאחת מחברות הנדל"ן למגורים הגדולות בארץ, המשך הביקושים הגבוהים בשוק לדירות חדשות באו לידי ביטוי בקפיצה של כ-30% במספר הדירות שמכרה שיכון ובינוי נדל"ן ב-2013, שהגיע ל-935, בתמורה כוללת של כ-1.2 מיליארד שקל. בשורה התחתונה, רווחיה אשתקד ירדו ב-15% ל-238 מיליון שקל, לעומת רווח של 280 מיליון שקל ב-2012.