בוטלה עסקת וודסייד-לוויתן בהיקף 2.71 מיליארד דולר

וודסייד תכננה לרכוש כ-25% מהזכויות במאגר "לוויתן" תמורת עד 2.71 מיליארד דולר ■ מנכ"ל נובל אנרג'י: "ממשיכים להתקדם בתכניות לפיתוח המאגר; העילה לביטול: העדפתנו לפתח גז בצנרת למדינות שכנות ולא ביצוא למזרח"

כעת זה סופי. חברת וודסייד האוסטרלית חוזרת בה מכוונתה לרכוש 25% מהזכויות במאגר "לוויתן" תמורת עד 2.71 מיליארד דולר.

בהודעה שפורסמה אתמול באוסטרליה אמר מנכ"ל החברה פיטר קולמן כי המגעים בין הצדדים שהחלו בסוף 2012 לא הצליחו להביא לתוצאה המקווה.

"כל הצדדים עבדו קשה מאד כדי להגיע לתוצאה שתהיה מתקבלת על הדעת מבחינה מסחרית , אבל לאחר חודשים רבים הגיע הזמן להודות שלא נגיע לשם בתנאים הנוכחיים", אמר קולמן.

בתגובה להודעת מנכ"ל וודסייד פרסמה נובל אנרג'י השותפה המפעילה את מאגר "לוויתן" הודעה המאשרת כי המגעים בין הצדדים נכשלו. מהודעת נובל עולה כי הסיבה המרכזית לכישלון הגעים הייתה מחלוקת עקרונית בין וודסייד לבין השותפים בלוויתן על סדרי העדיפויות בפיתוח המאגר.

וודסייד, חברת האנרגיה הגדולה באוסטרליה, מתמחה בפיתוח מתקני הנזלה ובמכירת גז נוזלי ללקוחות בסין וביפן. ואולם תכנית הפיתוח הנוכחית של "לוויתן" מייעדת הקמת מתקני הנזלה רק לשלב השני בפיתוח, כשבשלב הראשון, שיסתיים בסוף 2017 או תחילת 2018 המאגר יפותח רק עבור השוק המקומי ולקוחות במדינות שכנות - ירדן, טורקיה, מצרים וקפריסין.

מנכ"ל נובל אנרג'י צ'רלס דייוידסון אמר כי מאז החלו המגעים עם החברה האוסטרלית לפני שנתיים חלו שינויים משמעותיים בתכניות הפיתוח של המאגר. הופעת שווקים במדינות שכנות לישראל היכולות לקבל גז בצנרת דחקה את הפיתוח של תשתיות הנזלה ליצוא לשווקים רחוקים יותר לשלב השני של פיתוח המאגר. "למרות שלא הצלחנו להגיע להבנות עם וודסייד אנו ממשיכים להתקדם עם שותפינו ועם ממשלת ישראל בתכניות לפתח את המאגר הזה, הנמצא בליגה העולמית, לטובת בעלי המניות", אמר דייוידסון.

מניית וודסייד הגיבה הבוקר בעלייה של 1.4% על ביטול עסקת לווייתן. למרות שמחלוקות עקרוניות על אופן פיתוח המאגר היו ככל הנראה הגורם העיקרי לפיצוץ העסקה, בחרו האנליסטים לציין בסיפוק את העובדה שוודסייד בחרה שלא להיכנס למקום עתיר סיכונים גיאו-פוליטיים כמו השוק הישראלי.

"היינו מצפים שהשקעה בישראל תניב פרמיית סיכון גבוהה מאד לאור אי-הודאויות האופפות אותה" אמר האנליסט מרק סמטר מקרדיט סוויס. "אנחנו רואים מאד בחיוב את החלטתה של הנהלת החברה שמפגינה הרבה משמעת עצמית כשהיא מחליטה לצאת מעסקה שאיננה כדאית, למרות שאין לה כרגע אופציות אחרות לצמיחה ביד" הוסיף.

דובר וודסייד מסר כי החברה תהיה מוכנה לשוב ולדון בעתיד ברכישת חלק מ"לוויתן" בתנאי "שתנאי ההשקעה הנוכחיים ישונו מהותית". ברוייטרס ציינו כי מנכ"ל וודסייד קולמן הביע כבר באפריל אכזבה מכך שתכנית הפיתוח של לוויתן ממוקדת בהקמת צנרת לשווקים אזוריים במקום בפיתוח מתקן הנזלה ליצוא גז למזרח אסיה. קולמן אמר כי ההתמקדות בשווקים האזוריים פוגע ברווחיות העסקה.

לפני כחודש נחשפה ב"גלובס" מתיחות קשה ואישית בין יצחק תשובה למנכ"ל וודסייד, שאף אמר לתשובה בפגישתם בירושלים: "אל תיכנס לי לכיס". כמו כן, שררה מתיחות בין מנכ"ל וודסייד למנכ"ל נובל אנרג'י, שאמר כי נובל מתכוננת לפתח את מאגר "לוויתן" ללא וודסייד.