הספין של גוגל: ממשיכה לפתח הטכנולוגיה של עטיה

ענקית החיפוש העבירה את הפעילות לבעלות אחרת וגייסה 8 מ' ד' גוגל: מדובר בחברה נפרדת

ענקית התוכנה גוגל שינתה את שם החברה הבת שלה ואנבר (Vannevar technology) לפלאקס (Flux Factory Inc) והיא ממשיכה להשתמש דרכה בטכנולוגיה ובהמצאה של האדריכל אלי עטיה לקיצור והוזלת עלויות בנייה - כך נודע ל"גלובס".

כפי שנחשף ב"גלובס", גוגל ביצעה ספין אוף לואנבר (העברת הפעילות לחברה נשלטת) והודיעה לעטיה על הפסקת הפרויקט כביכול. (לסיפור המלא)

השם שונה בין השאר כיוון שמשקיעים הסתייגו מכך שיהיה קישור בינם ובין החברה, בעקבות החשיפה ב"גלובס", וכן לאור דרישה של אדריכל עטיה שהופנתה להנהלת גוגל ומייסדיה, לארי פייג' וסרגיי ברין, להפסיק את השימוש בהמצאה ובקניין הרוחני שלו, להפסיק את פעילותה של ואנבר ולפצות אותו.

אתר האינטרנט של Vannevar נסגר והגישה אליו נחסמה.

ב-7 במאי הודיעה ענקית התוכנה גוגל לרשם החברות במדינת דלאוור על שינוי השם של ואנבר ל-Flux Factory Inc.

כמו כן הודיעה גוגל לרשות ני"ע בארה"ב, ה-SEC, על גיוס הון ראשוני ממשקיעים פרטיים לחברת פלאקס, בגובה 8 מיליון דולר, לצורך השלמת פיתוח הטכנולוגיה.

את גיוס ההון הובילה קרן השקעות הון סיכון האמריקאית DFJ (Draper Fisher Jurvetson), בהשתתפות גוגל באמצעות Google Ventures, וכן קרן Borealis Ventures, קרן Andressen Horowitz וקרן Ev Williams.

מנהלי חברת פלאקס הם מהנדס המחשבים אריק (אסטרו) טלר, שהוא מנהל חטיבת גוגל X ומהנדס תוכנה בכיר בגוגל X ניקולס (ניק) צ'ים, מתאמת הפעילות היא האדריכלית מישל קאופמן, ידידת המשפחה של סרגיי ברין, ונציגי המשקיעים. למשקיעים נמסר שהמוצר הסופי יוצג לענף הבנייה ב-2015.

אריק טלר / איור: גיל ג'יבלי
 אריק טלר / איור: גיל ג'יבלי

אריק טלר

"פוטנציאל של 120 מיליארד דולר"

האדריכל הישראלי-אמריקאי אלי עטיה, שנחשב לאחד המומחים בעולם במגדלים ובבניינים גדולים, ותכנן מגדלי משרדים בולטים בארה"ב ואת מרכז השלום (עזריאלי) בתל אביב, עוסק בשנים האחרונות בפיתוח טכנולוגיה של שיטת תכנון ובנייה חדשה, אינטגרציה של אדריכלות והנדסה. עטיה כינה את ההמצאה EA (Engineered Architecture).

באוגוסט 2010 הציג עטיה את ההמצאה בפני לארי פייג' וצמרת גוגל. פייג' הורה לחטיבה הסודית גוגל X לבחון אותה ולהפוך אותה לתוכנה. הוקם צוות פיתוח של 30 איש, והפרויקט כונה ג'יני, על שם השד שיצא מהבקבוק של אלדין.

ג'יני, כך דיווח הצוות לפייג' ולברין במסמך "סודי" עם התקדמות הפיתוח, מבוססת על טכנולוגיית EA של עטיה, והיא "טכנולוגיה מהפכנית ליצירת בניינים בני קיימא וידידותיים לסביבה, באיכות העולה על כל הידוע. הטכנולוגיה הוצגה ככזו שתשנה את תעשיית הבנייה העולמית השמרנית, על ידי שינוי בסיסי ומהפכני בדרך שבה בניינים מתוכננים, נבנים ומתוחזקים, ולחסוך טריליוני דולרים".

בדיווח העריך צוות גוגל X שטכנולוגיית EA תחסוך עלויות בנייה ישירות בהיקף של כ-30% מהעלויות המקובלות היום ו-30% במהירות התכנון וההגעה לשוק. לפי הערכת הצוות, בפלטפורמה של EA יש פוטנציאל להניב לגוגל הכנסות של 120 מיליארד דולר בשנה. צוות הפיתוח הציג את ההמצאה בפני בכירים בענף הבנייה והאדריכלות בארה"ב, והתגובות היו נלהבות.

עם התקדמות הפיתוח ניסה צוות גוגל X "לעגל פינות" במתווה הפיתוח של EA על מנת לקדם את השימוש המסחרי באפליקציה, אולם עטיה התנגד. לקראת השלמת הפיתוח הראשוני ובניית אב טיפוס של תוכנת EA, העלו בכירי הצוות את הרעיון לבצע ספין אוף ולהמשיך את הפיתוח בחברה נפרדת בשליטת גוגל, וגם לכך התנגד עטיה.

בתחילת דצמבר 2011, במפתיע, הודיעו טלר וצ'ים שגוגל החליטה להפסיק את הפיתוח של ג'יני. במקביל, ללא ידיעתו של עטיה, ביצעה גוגל X ספין אוף לפרויקט EA והקימה את חברת ואנבר, שהמשיכה בפיתוח הטכנולוגיה המבוססת על EA שלו. בכיריה הם אריק טלר, ניקולס צ'ים ומישל קאופמן, ורוב צוות הפיתוח של ג'יני בגוגל X עברו לעבוד בה.

כשנחשפה פרשת הספין אוף לואנבר, אמר אדריכל עטיה ל"גלובס": "השאיפה והמטרה שלי מאז ומעולם הייתה לספק לאנושות את השיפור הקריטי שנדרש באופן נואש, בדרך שבה בניינים מתוכננים, נבנים ומתוחזקים.

"על ידי גניבה והשחתה של הטכנולוגיה שלי, גוגל מונעת מהאנושות את מה שנחוץ כל כך בדחיפות ובכך היא גורמת לסיכון שהטכנולוגיה תאבד לנצח".

לשאלה מדוע אינו תובע את גוגל השיב עטיה: "אין לי את האמצעים לצאת למלחמה משפטית נגד אחת המעצמות הכלכליות הגדולות בעולם".

ניק ניקולס צ'ים / איור: גיל ג'יבלי
 ניק ניקולס צ'ים / איור: גיל ג'יבלי

ניקולס צ'ים

גוגל: "קבוצה מתוך הצוות"

בתשובה לשאלות "גלובס" בעניין פלאקס נמסר מגוגל כי "אחד מצוותי הפרויקט הראשונים שלנו בגוגל X בחן את תחום תכנון הבנייה כדי לבדוק אם קיימת האפשרות שטכנולוגיה עשויה להוביל לשיפורים בנושאים כמו מהירות, חיסכון בעלויות ועידוד הקמת מבנים ידידותיים לסביבה. לבסוף עזבה קבוצה מתוך הצוות את גוגל והקימה חברה נפרדת שמוקדשת לבחינה נוספת של תחום זה".

בתגובה להקמת פלאקס אומר עטיה: "לא חשוב אם הם קוראים לזה ואנבר או פלאקס, העובדה היא שגוגל גנבה את ההמצאה שלי ואת עבודת חיי".

מישל קאופמן / איור: גיל ג'יבלי
 מישל קאופמן / איור: גיל ג'יבלי

מישל קאופמן