סטארט-אפים, כך תנצלו את הניסיון של חברות טכנולוגיה גדולות

smartup: כשחברה גדולה מאחדת כוחות עם סטארט-אפ כולם זוכים ■ החברה הגדולה מקבלת דם חדש, חדשנות וקצב מהיר, והסטארט-אפ זוכה בליווי, קשרים וראייה מערכתית

דיוק לפני שלוש שנים חזר לארי פייג', אחד ממייסדי גוגל, לכיסא המנכ"ל, עשר שנים אחרי שעזב אותו. אריק שמידט, כיום יו"ר החברה, פינה לו את מקומו ופייג' התחיל לנווט מחדש את ענקית החיפוש. שמידט הוצנח ב-2001 לאור לחץ המשקיעים כמבוגר האחראי וכדי להפוך סטארט-אפ קטן ותוסס לחברת הענק שהפכה להיות גוגל היום. אבל לפני שלוש שנים הוחלט להחזיר את הגלגל אחורה לא רק ברמת חילופי גברי, אלא כדי להעניק לגוגל קצת מתחושת ואווירת הסטארט-אפ שהיא איבדה לאורך השנים. הרעיון היה להנחיל חדשנות, זריזות וקצב קבלת החלטות מהיר יותר בחברה עם עשרות אלפי עובדים.

זו רק חלק מהאסטרטגיה של גוגל בכל הקשור לניסיון להרגיש צעיר וחדשני יותר. למעשה, החברה היא אחת מהרוכשות הפעילות ביותר של סטארט-אפים וחברות טכנולוגיה, עם למעלה מ-150 רכישות בהיקף של מיליארדי דולרים. שיטה זו הכניסה הרבה פנים חדשות לתוך המחלקות השונות בגוגל ושמרה עליה עם הראש מעל המים בתחומים שונים ומגוונים.

גוגל לא לבד כמובן. ארגונים רבים בישראל וברחבי העולם מנסים להכניס את החדשנות בדלת האחורית. גדולים וחכמים ככל שיהיו, אותם ארגונים מבינים שלעיתים לא כל החוכמה נמצאת במסדרונות החברה ושיש צורך להביא קצת שכל וחשיבה רעננה מבחוץ - אם ברכישות ולעיתים בצורה יעילה וחכמה יותר - באמצעות שיתופי פעולה אסטרטגיים.

זה המקרה למשל של חברות כמו קוואלקום ודויטשה טלקום. שתי ענקיות הטלקום הללו גילו עניין רב בפיתוח המעניין של חברת Magisto הקטנה מנס ציונה ואימצו אותה לחיקן. החברה הישראלית, שפיתחה אפליקציה מתקדמת לעריכת סרטוני וידיאו ישירות מהסמארטפון, מותקנת כיום על מאות אלפי מכשירי דויטשה טלקום ועובדת בצמוד עם קוואלקום על פיתוחים עתידיים. "וידיאו הוא אחד האלמנטים המרכזיים ברשתות דור רביעי בסלולר שנחשבות להרבה יותר מהירות. אנחנו צורכים שם את פייסבוק או וואטסאפ באותה דרך כמעט, אבל בדויטשה טלקום חיפשו את המשהו הנוסף להציע למשתמשים שלהם ואנחנו מאפשרים את זה באמצעות שירות עריכת הווידיאו שלנו", מסביר אורן בוימן, מנכ"ל ומייסד-שותף של Magisto.

גם שיתוף הפעולה עם קוואלקום, מסביר בוימן, שם את האחרונה בעמדת הובלה. "כל הטכנולוגיה של מג'יסטו וסט המוצרים שאנחנו מפתחים הם לא המקצועיות של קוואלקום", מסביר בוימן. "הם יודעים לעשות מצלמות מהירות, אבל אנחנו מביאים את המוצר שאמור להיות ה'קילר אפליקיישן', שיודע להבין מה הוא רואה דרך המצלמה, איך לתפוס צילומים אוטומטיים, לעקוב אחרי בן אדם שנמצא מול המצלמה ועוד".

"התועלת של ארגונים גדולים בשיתוף פעולה עם סטארט-אפים היא מתן ערך מוסף ובידול למשתמשים שלהם, כשהם צריכים לענות על השאלה אם המוצר שלנו גורם למוצר שלהם להיות יותר טוב ונבדל ממוצרים אחרים. הם מבינים שהם לא יכולים לעשות הכול בתוך הבית".

גם בישראל מבינים את אותה תחושה שהיעדר החדשנות ניתנת לפתרון באמצעות חבירה לסטארט-אפים. כך, למשל, בחברת zap group חברו למספר סטארט-אפים ישראליים כדי להציע ללקוחות המפרסמים שלהם ערך מוסף. לדברי ניר למפרט, מנכ"ל הקבוצה, "היטמעות של סטארט-אפ בחברה גדולה יכולה להעניק לו יתרונות רבים, כמו ראייה מערכתית, קשרים רלוונטיים בארץ ובעולם וסיוע בפתרון בעיות עסקיות רלוונטיות מ'החיים' ולא רק בתיאוריה". לדברי למפרט, מודל שיתוף הפעולה עם חברות סטארט-אפ מאפשר להן להשתמש בארגון הגדול כמעין Beta Site להתנסויות שונות וגם לראות איך הדברים עובדים בפועל ובמקרה הצורך לשנות כיוון. "אנחנו יכולים להטמיע את המוצר באתרים ובאפליקציות שלנו וביחד לנסות ולקדם את המוצר המוגמר בעולם", מסביר למפרט.

שתי דוגמאות מוצלחות, לדברי למפרט, הן חברת Mobeeart, שהחלה כחברת לבניית אתרי מובייל לעסקים קטנים והיום מפתחת מערכת לניהול הנוכחות הדיגיטלית המלאה של עסקים אלו, ו-Vcita, שהחל כפתרון לניהול יומנים לבעלי מקצועות חופשיים ובהשפעת zap group פיתחה את המוצר לכדי מערכת לניהול לידים לעסקים קטנים. "השינוי וההתפתחות נעשתה על-פי דרישתנו והצרכים שלנו והמוצרים האלה נמכרים כבר במספר מדינות בעולם. אלה עסקאות שהן בגדר win-win לשני הצדדים", אומר למפרט.

מי יהיו הסטארט-אפים שיזכו ב-smartup?

"גלובס", בשיתוף-פעולה עם בנק הפועלים, משיק זו השנה השנייה את תחרות smartup - תחרות הסטארט-אפים של ישראל. במסגרת הפרויקט יעקבו כתבי "גלובס" אחר 3 חברות סטארט-אפ בסיוע של מומחי חממות ויועצי בנק הפועלים, מתוך הבנה כי חברות רבות עם רעיון טוב ופורץ דרך נתקלות בשלב ההתחלתי בקשיים שמונעים מהן לממש את הפוטנציאל הגלום בהן.

הפרויקט מיועד לחברות ישראליות הנמצאות בשלב שלאחר גיוס הון ראשוני של לפחות 250 אלף שקל. כל חברה שתיבחר לפרויקט תלווה במשך כשלושה חודשים ע"י מומחים מעולם ההיי-טק והעסקים, במגוון התחומים שנוגעים לחברות סטארט-אפ בתחילת דרכן, כמו שיווק, מימון, ניהול כוח אדם, יציאה לחו"ל ועוד. כל מה שצריך לעשות הוא להירשם בעמוד ייעודי באתר "גלובס" ולספר לנו מדוע דווקא הסטארט-אפ שלכם צריך להשתתף. החברות המשתתפות בפרויקט יקבלו חבילת הזנק מבנק הפועלים, הכוללת חשבון היי-טק בתנאים מועדפים ומענק בסך 20 אלף שקל.

את שלוש החברות הנבחרות ילוו יועצים בכירים מהחממות והאקסלרטורים המובילים בישראל: Nielsen Innovate, EISP 8200 ו-Explore.Dream.Discover.

לינק להרשמה: www.globes.co.il/smartup2.