המשנה למנכ"ל בנק הפועלים על החיבור בין בנק לסטארט-אפים

פרויקט smartup: בנק הפועלים רואה חשיבות ממעלה ראשונה בקידום פעילות חברות הפינטק ובשיתוף הפעולה עמן ■ פעילות זו היא נדבך נוסף בקידום של הבנק את תעשיית ההייטק ומגזר העסקים הקטנים

במבט ראשון, החיבור בין בנקים לסטארט-אפים נראה מפתיע ואפילו קצת תמוה. לכאורה, קשה למצוא נקודות השקה בין השניים: בעוד שבנקים נתפסים באופן מסורתי כגופים גדולים ושמרניים, סטארט-אפים נמצאים בקצה השני של הסקאלה - הם קטנים, זריזים, דינמיים ופורצי דרך. המפתח להבנת החיבור והקשר ההולך ומתהדק ביניהם טמון במילה אחת - טכנולוגיה.

תעשיית הבנקאות נמצאת בעיצומו של שינוי מבני עמוק במודל ההפעלה שלה, בעקבות שינויים טכנולוגיים המשפיעים הן על הלקוח והן על סביבת התחרות שבה אנו פועלים. התמורות בסביבה הפיננסית הופכות את החיבור לחברות הטכנולוגיה לחשוב ואף הכרחי להמשך צמיחת מגזר הבנקאות.

אנו נדרשים כיום למתן מענה לצרכי "הלקוח החדש", שהוא בעל מאפיינים, ציפיות, הרגלי צריכה ומידת מודעות ומעורבות שלא הכרנו בעבר. הוא מצפה מהבנק לספק לו חוויית משתמש בסטנדרטים שלהם הורגל בתחומי צריכה אחרים, תוך קבלת מענה מיידי בכל זמן ובכל מקום; הוא מחפש מידע אך דורש פשטות ושקיפות; הוא מצפה לקבל הצעות ערך התפורות בדיוק לצרכיו, והוא מעריך מעורבות ושיתופיות ומוכן להשקיע מזמנו לקהילה במקום שבו הוא מרגיש נתרם.

סטארט-אפים יצירתיים, בעלי משאבים מוגבלים, מצליחים לשנות דפוסי התנהגות צרכנית במגוון תחומי הפעילות של הבנקאות הקלאסית: בנקים ישירים דוגמת Moven, Simple, First Direct ואחרים, מציעים שירותי בנקאות און-ליין ללא צורך בסניפים; Wonga ודומיו מאפשרים לקיחת הלוואה און-ליין בתוך דקות ללא צורך בניירת; סטארט-אפים דוגמת Lending Club אף מאפשרים קבלת הלוואות מאנשים פרטיים ללא הזדקקות לבנק כמתווך; תחום התשלומים השתנה לחלוטין בעקבות היווצרות פלטפורמות כמו PayPal; תחום ההשקעות הולך ומשתנה ומתווספים אליו אלמנטים של "מסחר חברתי" בזכות סטארט-אפים כדוגמת e-Toro הישראלית, והיד עוד נטויה.

בחינת ההיסטוריה של עשרים השנים האחרונות מלמדת כי תעשיות מסורתיות שנחשבו לאיתנות וחזקות, אך לא העריכו נכונה את עוצמת השינויים הטכנולוגיים ולא התאימו את עצמן לרוח הזמן - הלכו ודעכו. חברת קודאק, שלא השכילה להפנים את השינוי, היא רק דוגמה אחת מני רבות.

צ'רלס דרווין הבריק באמירה (בתרגום חופשי) "לא החזק ביותר או החכם ביותר הוא השורד, אלא זה שמגיב בצורה הטובה ביותר לשינויים". אמרה זו נכונה בתקופה זו שבעתיים. מכאן, שהחיבור עם תעשיית הסטארט-אפים הישראלית פורצת הדרך מהווה עבור תעשיית הבנקאות דרך חיונית להישאר עדכנית ורלוונטית.

בנק הפועלים היה הראשון בארץ להוביל מגמה זו, והשיק לפני שנתיים את תוכנית הפינטק - Financial Technology. התוכנית מיועדת לייצר את החיבור בין הבנק לסטארט-אפים, לחשוף את הבנק לחדשנות מבחוץ ולהטמיע טכנולוגיות חדשניות בתחום הפיננסים כחלק מהצעת הערך ללקוח.

בנק הפועלים רואה חשיבות ממעלה ראשונה בקידום פעילות חברות הפינטק ובשיתוף הפעולה עמן. פעילות זו היא נדבך נוסף בקידום של הבנק את תעשיית ההייטק ומגזר העסקים הקטנים, המהווים קטר צמיחה מרכזי של המשק כולו.

ד"ר רון וקסלר הוא משנה למנכ"ל בנק הפועלים ומנהל החטיבה האסטרטגית