המהפך הפוליטי בהודו: איך אפשר לעשות מזה כסף?

חילופי השלטון בהודו מציתים תקוות חדשות לצמיחה כלכלית מוגברת, להתחזקות מטבע הרופי המקומי ולהיחלשות תופעות השחיתות ■ אילו מגזרים ייהנו מכך, ואיך יכול המשקיע הישראלי להיחשף לשוק ההון ההודי?

בסוף השבוע התפרסמו תוצאות הבחירות בהודו, הדמוקרטיה הגדולה בעולם המונה 1.2 מיליארד איש, מהם 815 מיליון בעלי זכות הצבעה. הבחירות נערכו במהלך החודש וחצי האחרונים, וכפי שהסקרים חזו - אכן התרחש מהפך פוליטי, כאשר ראש מפלגת BJP, נרנדרה מודי, גרף ניצחון סוחף ובכך הדיח מהשלטון את מפלגת הקונגרס ששלטה בהודו קרוב ל-50 שנה ברציפות. מודי, שכיהן מאז שנת 2001 כראש הממשלה המקומי של מדינת המחוז גוג'ראט, ידוע בדעותיו הלאומניות, אך פעילותו בתחום הכלכלי ושגשוג המחוז בראשותו הביאו לנהירת המצביעים הצעירים, בתקווה לעתיד כלכלי מבטיח, וכך גם הבטחתו להילחם בשחיתות.

כלכלת הודו שגשגה עד שנת 2010, ורשמה צמיחה חזקה של 7%-10% לצד רמת אבטלה יורדת. עם זאת, ב-2010 החלה האטה כלכלית עקב המשבר העולמי, שער המטבע המקומי - הרופי, ירד בצורה חדה והאינפלציה זינקה, עקב עלייה במחירי המזון והאנרגיה. לצד אלו, חששות לגבי תחילת העלאת ריבית בארה"ב, וגירעון גדל בחשבון השוטף, גרמו לבריחת משקיעים זרים מהמדינה.

חלק נכבד ממצע הבחירות של מודי תפס הנושא הכלכלי, והצורך בחזרה למסלול של צמיחה מהירה, וזאת לאחר שבשנתיים האחרונות הכלכלה המקומית צמחה ב-4.4% ו-4.7% בהתאמה בלבד. הממשלה החדשה צפויה לבצע השקעות מאסיביות בתשתיות וביצירת מקומות עבודה רבים על מנת לאושש את הכלכלה. בנוסף, בספטמבר 2013 התמנה נגיד בנק מרכזי חדש, מה שסייע להשבת האמון בבנק, שסבל מחוסר אמינות עקב זגזוג במדיניותו. שער הרופי, שצלל לרמה של 69 רופי לדולר, התאושש לרמה של 60 רופי מאז מינויו של הנגיד החדש, ועם תחילת הסקרים שהצביעו על מהפך פוליטי, גם שוק המניות ההודי רשם זינוק של מעל 30% מאז ספטמבר 2013.

פחות טוב לחברות הטכנולוגיה

המגזרים שצפויים ליהנות מהמהפך הפוליטי וכהונת הנגיד החדש הם כמובן הפיננסים - תחום שצפוי ליהנות מגידול בהשקעות ובהלוואות שיינתנו בשוק המקומי, אם למימון פרויקטים של תשתיות ואם במתן הלוואות לעסקים בינוניים וקטנים שצפויים לרשום צמיחה מרשימה. בנוסף, ייתכנו מספר רפורמות בשוק ההון ההודי, מה שיקל על משקיעים זרים להיכנס אליו, באופן שיטיב עם הבנקים וצפוי להגדיל את הכנסותיהם. בין מניות הפיננסים ניתן למצוא את הבנקים הגדולים בהודו: STATE BANK OF INDIA, ICICI BANK, AXIS BANK ו-HDFC BANK.

מגזר התעשייה צפוי ליהנות מההשקעה בתשתיות ומגידול בביקושים לכלי רכב הנדסיים ומשאיות. בין אלו ניתן לציין את חברת LARSEN AND TOUBRO, המייצרת מגוון נרחב של ציוד ורכבי הנדסה שונים; MAHINDRA AND MAHINDRA, יצרנית של כלי רכב פרטיים, משאיות וציוד חקלאי נרחב; ואת TATA MOTORS שבבעלותה המותגים יגואר ולנדרובר הנהנים מביקושים חזקים ברחבי העולם, אשר עשויה ליהנות מגידול משמעותי בביקוש למשאיות וכלי רכב בהודו. חברה נוספת שצפויה להתחזק היא ענקית בתי הזיקוק והפטרוכימיה RELIANCE INDUSTRIES, כאשר בניית תחנות כוח חדשות המונעות בגז טבעי, תביא לעלייה משמעותית בהכנסות החברה בטווח הבינוני והארוך.

המגזר שלא ייהנה מתוצאות הבחירות ואף עלול להיפגע הוא הטכנולוגיה. מרבית ההכנסות של חברות ה-IT ההודיות מגיעות משווקים מחוץ להודו, והתחזקות הרופי עתידה לפגוע בתוצאות הכספיות של אותן החברות.

למשקיע הישראלי המעוניין להיחשף לשוק המניות בהודו, ישנן מספר דרכים. הראשונה היא קרנות סל (ETFs) הנסחרות בחו"ל ועוקבות אחר המדדים השונים בהודו. דרך נוספת היא תעודות סל ישראליות העוקבות אחר המדדים בהודו, והדרך שלישית היא באמצעות קרן נאמנות המשקיעה במדינה.

הכותב הוא מנהל השקעות קרנות חו"ל במגדל שוקי הון, המנהל את קרן הנאמנות "מגדל הודו". האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

המניות ההודיות המומלצות של מגדל שוקי הון
 המניות ההודיות המומלצות של מגדל שוקי הון