"בנק ישראל ייאלץ להוריד את הריבית ב-0.25% לפחות"

צחי ליבוביץ, מנהל השקעות ראשי באימפקט מקבוצת בנק אגוד: האטה במשק המתבטאת בנתונים נמוכים בצמיחה ובאינפלציה שהתפרסמו לאחרונה מצטרפים לשיקולים להורדת הריבית

"אם עד עכשיו בנק ישראל השתדל לשמור את תחמושת הריביות אזי שני הנתונים המאכזבים שהתפרסמו לאחרונה המתייחסים לצמיחה ולאינפלציה ייאלצו אותו להוריד את הריבית ב-0.25%" כך אומר צחי ליבוביץ, מנהל ההשקעות הראשי באימפקט בית השקעות מקבוצת בנק אגוד.

מחר ב-16:00 יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית לחודש יוני.

נתון הצמיחה המאכזב שהתפרסם בשבוע שעבר עומד על רמה של 2.1% בקצב שנתי ומוכיח מגמה של האטה וחולשה במשק. הצפי לסוף 2014 הוא 3.2% בגילום הגז ( 1% ) לעומת 3.5% אשתקד. הירידה בצריכה הפרטית כפי שהתפרסמה מדאיגה גם היא כאשר חשוב לזכור שאנו נמצאים בסביבת ריבית נמוכה מאוד האמורה דווקא לתמוך בגידול בצריכה הפרטית דבר שאינו מתקיים ולמעשה אנו עדים לתוצאה הפוכה של הצטננות המשק, מציין ליבוביץ.

מדד אפריל עלה ב-0.1% בלבד לעומת צפי של לפחות 0.5% וזאת למרות שמדד אפריל נחשב תמיד לעונתי וגבוה. מדובר באחד ממדדי אפריל הנמוכים בהיסטוריה של המשק הישראלי. ולא זו בלבד אלא העובדה שהדולר ממשיך לדשדש מתחת לרמה של 3.5 שקל למרות מאמציו הממושכים של בנק ישראל ברכישותיו המאסיביות את הדולרים הנזרקים לשוק בהיקפים אדירים.

כל אלה מכוונים למסקנה שהריבית לא רק שאינה צריכה לעלות אלא חייבת לרדת ברבע אחוז לפחות לרמה של 0.5%. בנק ישראל אינו יכול עוד להמשיך לשמור את תחמושת הריבית כיוון שנתוני המדד והצמיחה ידחקו אותו לבצע מהלך של הורדת ריבית כבר עתה. תחמושת הריבית הולכת ואוזלת ולצידה גם המשך רכישות הדולרים. "איננו מצפים שהורדת הריבית תגרום לזינוק בשער הדולר. ריבית נמוכה היא סוג של פיצוי על הדולר החלש עבור התעשיינים והיצואנים בכך שמוזילה להם את עלויות המימון בצד ההוצאות. תוצאות חולשתו הממושכת של הדולר מביאה מחד להתייעלות בחברות היי טק ולתעשייני הלואו טק ומאידך גורמת לפיטורים המוניים של העובדים בענפים אלה".

ליבוביץ מציין כי התמיכה בהורדת ריבית בנק ישראל לא לוקחת בחשבון את המאבק להורדת מחירי הדיור כיוון שהממשלה נטלה לידיה את המושכות בטיפול בסוגיה בוערת זו ללא קשר להשפעת הריבית ולטענתה ההישגים יתבררו ב-2015.

בנוסף, מתברר מפרוטוקולים שפורסמו מתוך ישיבתה האחרונה של הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, לקביעת ריבית חודש מאי, כי בפעם הראשונה לאחר זמן רב נשמעים קולות התומכים דווקא בהעלאת הריבית בעתיד הקרוב. לכן, "מעבר לשורה התחתונה של החלטות הריבית הבאות יש לעקוב אחר דעותיהם של חברי הוועדה".