עוברת צד: עו"ד שיראל גוטמן-עמירה מצטרפת למשרד אגמון

עו"ד שיראל גוטמן-עמירה, לשעבר ראשת מחלקת התאגידים ברשות ני"ע, מצטרפת כשותפה למשרד אגמון-רוזנברג-הכהן, שם תנהל את מחלקת התאגידים

עו"ד שיראל גוטמן-עמירה נחשבה עד לאחרונה לשומרת-הסף של שוק ההון הישראלי, למגינת "המשקיע הקטן", ומי שהייתה האישה ועורכת הדין הראשונה שמילאה את תפקיד ראשת מחלקת התאגידים ברשות ניירות ערך. עד לאחרונה ייצגה גוטמן את האינטרס של המדינה - ששוק ההון שלה יתנהל באורח תקין לרבות החברות הציבוריות הנסחרות בו. אולם בעוד ימים ספורים יצטרכו אותן חברות להתרגל לכך שגוטמן מתחילה לייצג אותן. גוטמן-עמירה "עוברת צד" ומצטרפת כשותפה למשרד עורכי הדין אגמון-רוזנברג-הכהן, שבו תנהל את מחלקת תאגידים.

במהלך כהונתה כראשת מחלקת תאגידים ברשות נשמעו מכיוון השוק קולות על כך שגוטמן-עמירה מגלה קו נוקשה וקשוח כלפי החברות בשוק ההון. כעת, היא תעמוד לצד אותם מבקרים ואף תייצגם. לדבריה, לא מדובר במעבר קיצוני. "כל הערכים שאני מאמינה בהם ושבאתי לקדם אותם, פועלים לטובת החברות. זאת אומרת, השקיפות וממשל תאגידי נכון תורמים לחברה, וזה מה שאני ארצה לשווק ללקוחות, כי אני מאוד מאמינה בזה. הכלים שיש לי רלבנטיים גם מבחינת העיניים של רשות ניירות ערך, וגם מהעיניים של החברות. הכול לטובת החברות. למשל, אני חושבת שאוכל לזהות טוב יותר את החשיפות, מה באמת חשוב, איפה כדאי להיזהר, ולשרת בזה את הלקוחות".

- ובכל זאת, עד עתה עמדת מול שוק ההון, וכעת את עוברת לעבוד עבורו.

"אמנם מעכשיו אני אייצג את הצד של שוק ההון, אבל גם ברשות ייצגתי את העמדה העניינית של מה נכון, איך צריך לפרש את החוק, איך צריך לפעול כדי לשמור על עניינו של ציבור המשקיעים. אני חושבת, שאפשר וצריך לעשות את זה גם כשמייצגים את הלקוחות. בסופו של דבר, גם דירקטורים וגם הנהלות צריכים לפעול לטובת החברה, וכדי לעשות את זה נכון, צריך לפעול לפי החוק. אני חושבת שיהיו לי כלים טובים להבין מה זה אומר, ואיך לעשות את זה".

כהונה סוערת בצל המשבר

גוטמן-עמירה הצטרפה לרשות ניירות ערך לפני 11 שנים. בשנים אלה היא שימשה במגוון תפקידים מקצועיים וניהוליים בכירים. האחרון שבהם הוא ניהול מחלקת התאגידים, המונה כ-50 עורכי דין ורואי חשבון. קודם לכן, היא שימשה בין היתר, כיועצת המשפטית של מחלקת תאגידים וכמשנה למנהל המחלקה. תקופת כהונתה כמנהלת מחלקת תאגידים, תפקיד שמילאה מ-2010 עד פרישתה מהרשות לפני כ-10 חודשים, הייתה סוערת במיוחד על רקע המשבר הכלכלי והשלכותיו.

במהלך התקופה, ועל רקע תופעת הסדרי החוב, הייתה מחלקת תאגידים שותפה לרפורמות להגנה על זכויותיהם של מחזיקי איגרות החוב, תוך מתן דגש לבחינת הערת "עסק חי" בתאגידים המדווחים על כך. בנוסף, גוטמן-עמירה יזמה מספר תיקוני חקיקה, שמטרתם להגביר הן את האחריות והסמכות של נאמני איגרות החוב, וכן גם את זכויותיהם של מחזיקי איגרות החוב.

גוטמן-עמירה גם הגדילה את מעורבותה של הרשות בכל הקשור לבדיקת הדוחות הכספיים של החברות, ובאכיפת כללי החשבונאות הבינלאומיים. היא הייתה בין מובילי פרויקט שיפור וקיצור הדוחות, הכולל הסדרה של גילוי ענפי בתחומים משמעותיים, ובהם הגז והנפט, הנדל"ן המניב והביומד; ולקחה חלק בהחלטות רשות ניירות ערך, שמטרתן למנוע ניצול לרעה של כללי החשבונאות והגבלת השימוש בתקן IFRS 9, כדי לרשום רווח שניתן לחלוקה כדיבידנד. בנוסף, היא הייתה שותפה במספר רפורמות שנעשו בתחום הממשל התאגידי ועסקאות בעלי-שליטה, בהם תיקון 16, 17, 18-19, 20 לחוק החברות ותיקונים בחוק ניירות ערך.

גוטמן עסקה גם רבות בפרשנות חוקים, ביישומם על החברות הנסחרות בבורסה בתל-אביב ובגיבוש עמדות הרשות לשם הצגתם בפני גופים ממשלתיים, ועדות ציבוריות ובתי המשפט. היא הובילה רפורמה לשינוי התשתית הרגולטורית הנוגעת להסדרי חוב של מחזיקי אג*ח במישורים שונים, ובהם ממשל תאגידי, חלוקת דיבידנד, הדיווח הכספי, תפקיד הנאמן וזכויות ציבור מחזיקי איגרות החוב.

במקביל לתפקידה האחרון שימשה גוטמן-עמירה כחברה במועצת רואי חשבון וכמרצה בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית) לרגולציה על שוק ההון (קודם לעבודתה ברשות, עבדה 4 שנים במשרד עורכי הדין בלטר-גוט-אלוני, כעורכת דין המתמחה בליטיגציה אזרחית ובדיני נזיקין.

לאחר פרישתה מרשות ניירות ערך, ביוני אשתקד, ובחלוף תקופת צינון של כארבעה חודשים עלה שמה כמועמדת לתפקיד הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, אך לבסוף מונתה לתפקיד דורית סלינגר.

- מה עשית בעשרת החודשים האחרונים, עד להחלטה שתצטרפי למשרד אגמון?

"קודם הייתה לי תקופת צינון של כארבעה חודשים, ואחר-כך השלמתי פערים עם המשפחה שלי, עשיתי הרבה דברים אישיים".

לדברי גוטמן-עמירה, היא קיבלה כל העת הצעות עבודה ממשרדים מובילים בתחום שוק ההון, עד שבחרה במשרד אגמון. "הם פנו אליי לפני מספר חודשים וביקשו שאצטרף למשרד. מה שאני מאוד אוהבת אצלם, נוסף לרמת הלקוחות, אלה שני דברים: הראשון, הוא האנשים. הם יוצאי-דופן. אני מכירה אותם שנים, את אורי רוזנברג, דן הכהן וצבי אגמון, ומאוד אוהבת אותם; והדבר השני, זה המוניטין. יש להם מוניטין ללא דופי, של יושרה, הגינות והצלחות.

"אני שמחה להצטרף לפירמה איכותית, שלה גם אופק צמיחה משמעותי. סביבת שוק ההון הפכה למורכבת מתמיד בשל שינויים באקלים הכלכלי לצד שינויי חקיקה ורגולציה, והקמת בית משפט כלכלי מהיר ויעיל. ביחד עם הצוות המקצועי במחלקה, המוביל בתחומו, בכוונתי לפעול בתחום של הקטנת חשיפות לחברות, בהטמעה נכונה של הוראות החוק החדשות, פירוק מיטבי של פירמידות, ליווי רכישות חברה על-ידי שחקנים חדשים ועוד".

- אמנם עזבת את הרשות, אך מה לדעתך צריך לתקן עוד - ועל מה לפקח - בהנהלות שוק ההון?

"זו שאלה מאוד עמוקה ורחבה שקשה לענות עליה בלי להעמיק. אבל בלי שום קשר למה עוד צריך לשנות, צריך קודם כול לתת לשוק את האפשרות ליישם את מה שכבר השתנה. היו המון שינויים בשנים האחרונות, יש בית משפט כלכלי, יש חוק ריכוזיות, יש תיקונים שנעשו בקשר להסדרי-חוב, יש תיקון 16 של ממשל תאגידי, יש IFRS סופר-מורכב, יש משבר אשראי, מה לא? אנשים חדשים, תחומים חדשים, גז, נפט, תקשורת, הכול בעצם השתנה. לכן, חייבים לתת לשוק זמן ליישם את מה שכבר השתנה, ללמוד את זה, לעשות את זה נכון, ולראות ששוק ההון קוצר את הפירות של השינויים שנעשו. זה הדגש המרכזי שאני רואה לנגד עיניי היום. אי-אפשר כל רגע לשנות כיוון".

עו"ד צבי אגמון אמר היום (א') על הצטרפותה של גוטמן-עמירה כי "מדובר בחלק מאסטרטגיית הצמיחה של הפירמה והמשך למיזוג שנעשה לפני יותר משנה. שיראל תחזק משמעותית את השירותים שהמשרד מספק לחברות, לדירקטורים ולמנהלים, ולבעלי המניות בחברות, בכל הקשור להתמודדות של התאגידים עם שינויי חקיקה ורגולציה, וכן תסייע בהעמקת נתח המשרד בליווי עסקות גדולות".

תנהל את מחלקת התאגידים

משרד אגמון, בראשות עו"ד צבי אגמון, שהתמזג לפני יותר משנה עם משרד רוזנברג-הכהן בראשות עורכי הדין אורי רוזנברג ודן הכהן, מונה כ-70 עורכי דין, מתוכם כ-20 שותפים. את המשרד מנהלים עורכי הדין איילת גולמב-פלנר ואבי פורטן. המשרד הוא מהמובילים בארץ בתחומי עיסוקו, הכוללים ליטיגציה אזרחית, תובענות ייצוגיות, שוק ההון וניירות ערך, אנרגיה, תכנון ובנייה, הגבלים עסקיים, בנקאות ומימון.

בראש מחלקת תאגידים של המשרד, המדורגת בכל המדריכים המקומיים והבינלאומיים כאחת המובילות בישראל, עמד עד עתה עו"ד אורי רוזנברג, המדורג בעצמו כמוביל בתחום ניירות הערך ב- legal 500. המחלקה, שאותה תנהל מעתה עו"ד גוטמן-עמירה, מתמחה בתחומי ניירות ערך וחברות.