מתחם חדש לסטארט-אפים, משקיעים ושותפים בדרום ת"א

שותפים בכירים בפיטנגו ובג'נסיס, רמי ברכה וג'וני סאקס, משלבים ידיים כדי לייצר במתחם SOSA "מקום מפגש קבוע, סביבה התומכת בהפיכת רעיונות למיזמים מצליחים" ■ ‎‎‏"אצלנו סטארט-אפ יכול לפתות את דלת המשרד ולראות מולו את השוק"

מוסכים מעופשים לנגריות עמוסות נסורת, בדרום הלוהט מחום של תל אביב, מתנוסס לו שלט קטן בואכה רחוב בר יוחאי פינת שוקן. באותיות שחורות דקות כתובה שם רק מילה אחת - ‏SOSA‏, בבחינת מי שצריך לדעת ולהכיר - כבר יידע על מה מדובר. על חורבות מתפרה ומפעל לאטמים תעשייתים ואחרי שנה של שיפוצים אינטנסיביים, הושק היום ‏SOSA‏ (ראשי תיבות של ‏South Of SalaMe‏ כיאה למיקום הגיאוגרפי) כמתחם חדש לסטארט-אפים, יזמים, משקיעים ולכל מי שלוקח חלק בתעשיית ההיי-טק המקומית.

על הנייר זה נשאר כמו עוד ‏Hub‏ או מרחב משותף אך מאחורי שולחנות עץ כבדים, ספות עור חומות, בר משקאות ועיצוב שזועק אורבניות, ניצב מתחם תלת-מפלסי שמנסה ללכת על כל הקופה ולשלב את כל אבני היסוד של התעשייה מתחומים שונים, כולל כמה מהשמות החזקים והמובילים בסצנה המקומית של הסטארט-אפ ניישן, שתרמו את כספם וזמנם להצלחה המשותפת.

זה נשמע אולי מעט אוטופי למתבונן מבחוץ, אבל אחד הדברים שהיוו את הבסיס להקמת ‏SOSA‏, מסביר ג'וני סאקס, שותף מנהל בקרן ההון סיכון ג'נסיס ואחד מהיזמים שעומדים מאחורי המתחם החדש, הוא העובדה שקהילת הסטארט-אפים המקומית עובדת בשיטת ‏Co-Opetition‎‏ - שיתוף פעולה תוך כדי תחרות. "זה לוקח כמה שנים טובות עד שסטארט-אפ הופך מתינוק קטן לחברה מצליחה. חייבים לשתף פעולה כדי להצליח", הוא מסביר, "גם בתחום שלנו, כאנשי הון סיכון, משקיע אחד לא יכול לקחת את החברה לבדו לכל אורך הדרך וצריך לשתף פעולה בשלב כזה או אחר".

רמי ברכה, שותף מנהל בקרן פיטנגו ויזם נוסף של ‏SOSA‏, מסביר ששיתוף הפעולה במתחם החדש הוא שילוב של כל המעגלים בתעשייה. "יש את מעגל הסטארט-אפים והיזמים אבל הוא לא יכול לחיות לבד. הוא צריך מעגל של שותפים אסטרטגיים, נותני שירות כמו עורכי דין ורואי חשבון, אנג'לים, קרנות וסטארט-אפים אחרים שכדאי להתייעץ איתם לאורך הדרך", הוא אומר ומספר על הסלוגן שמלווה את המקום, ושנראה שכבר שגור בפני דייריו הקבועים: "למען התעשייה ועל-ידי התעשייה".

‏"יש פה מצב של ‏win-win-win-win‏", אומר סאקס, "היזמים צריכים להתייעץ עם אנשים מכל מיני מעגלים בנוגע למוצר, לעיצוב, לפיתוח, לשוק, למשתמשים. מצד שני, יש פה את המשקיעים שרוצים את החשיפה על מה חדש בתעשייה, על מה יזמים עובדים, מי האנשים שהם אולי ישקיעו בהם. יש גם את נותני השירותים שרוצים להתחבר למה שהולך בתעשייה ובנוסף יש את התאגידים והחברות הבינלאומיות שמבינים שכדי להתקדם בעולם הן צריכות חדשנות שתבוא מבחוץ".

הרעיון מאחורי ‏SOSA‏, מסביר ברכה, הוא לייצר אינטראקציה בין המעגלים השונים, כמעט כמו נטוורקינג בכנסים גדולים אבל על בסיס יומיומי. "הקמנו את ‏SOSA‏ כמקום שיהיה כיכר העיר. כשמגיע אנג'ל או משקיע - ישראלי או בינלאומי - אנחנו רוצים שירגיש פה בבית, שהמקום שייך גם לו. הוא יכול להגיע לפה לפגישות ועל הדרך להתחבר ליזמים שעובדים במתחם כדי לתרום דבר או שניים מהידע ומהניסיון שלו", הוא אומר.

בין השותפים להקמה אפשר קרנות הון סיכון כמו אלף, ג'מיני, ג'נסיס, פיטנגו, מגמה ואחרים. גם ברשימת השותפים האסטרטגיים, אלה שלוקחים חלק פעיל במתחם וישתמשו במרחביו כדי ללוות מקצועית את היזמים, אפשר למנות שמות מוכרים כמו ארנסט אנד יאנג, מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות', ברוקס קרת, לאומי טק, פייפאל, תוכנית זל, ‏SAP‏ ועוד.

את המתחם, שמשתרע על שטח כולל של 1,200 מ"ר עם חדרי משרדים סגורים, מרחב עבודה משותף וחדרי ישיבות, ממלאים בינתיים 12 סטארט-אפים בשלב הפוסט סיד, כשהתכולה מאפשרת קליטה של 18 חברות נוספות. "אי אפשר להכיל את כל התעשייה וכן חשוב לנו לשמור על איכות, אז אנחנו מבצעים אלמנט של מיון ומפגישים חברות מועמדות עם קבוצה של שחקנים מהתעשייה שפעילים ב-‏‏SOSA‏. ברגע שיש הסכמה על חברה מסוימת והיא רלבנטית למכלול שלנו, אנחנו מצרפים אותה אלינו", מסבירה מנהלת ‏SOSA‏, תום גינוסר.

הסטארט-אפים שוכנים במתחם למשך כשנה כשלדברי ברכה, "אנחנו מצפים שכשהם יגדלו - מ-4-6 עובדים לעשרה ומעלה - הם יעברו הלאה באופן טבעי. זה כמו שקנית לילד שלך נעליים, אז באיזשהו שלב הן קטנות מדי למידה שלו".

השותפים למיזם, שיושבים בדרך קבע בהרצליה, בניו יורק או אפילו בתל אביב, מעבירים חלק מהעבודה שלהם ל-‏SOSA‏ בתור המשרד השני שלהם. שם הם מקיימים פגישות ובין לבין פוגשים סטארט-אפים, יזמים ואת שאר האקו סיסטם שמסתובב. לצידם אפשר למצוא פה בשלושת החודשים האחרונים, מאז נרשמה ההשקה הרכה של המתחם, גם מספרי שתיים בחברות כמו אמזון או אמריקן אקספרס לצד נציגים של ‏Y Combinator‏.

מבחינת השלב שבו נמצאות החברות הפעילות ב-‏SOSA‏ זה יתרון אדיר. גם באיסוף לידים ושיתופי פעולה אבל גם בחלק הבסיסי של חברת פרה סיד - קבלת פידבק מהשוק. "אם במקום אחר אתה צריך לחכות ל-‏Demo Day‏ כדי לקבל פידבק מהשוק וזה רק בסוף המסלול, אצלנו מספיק לפתוח את דלת המשרד שלך ואתה רואה את השוק מולך", הוא אומר.

כמו כל השקעה שברכה או סאקס מבצעים ביומיום שלהם דרך הקרנות שבהן הם שותפים, גם ב-‏SOSA‏ הם לא מתכוונים לתת לכסף לשקוע. אמנם אין כוונה להפוך את העסק לרווחי אבל כן לשמור על תקציב מאוזן בהמשך הדרך. "הסטארט-אפים משלמים שכירות של כמה אלפי שקלים בחודש וכל קרן או חברה אחרת משלמת תשלום חודשי של 200 שקל לנציג שנרשם ורוצה לקחת חלק באקו סיסטם פה", מסביר ברכה.

- מה בעצם שונה ‏SOSA‏ ממקום כמו גוגל קמפוס, שפותח את דלתותיו לסטארט-אפים?

ברכה: "גוגל קמפוס שייך לחברת גוגל. ‏‏SOSA‏ לא שייך לאף אחד והוא פתוח גם לגוגל או לכל חברה אחרת. גוגל נותנים מקום לאנשים שעדיין לא גייסו כסף. זה מעולה, אבל זה משהו אחר. כאן נבנית קהילה שמכילה את כל התעשייה".

‏גינוסר: "כאן אנחנו יודעים מי מגיע אלינו, מה הוא רוצה ומה הוא צריך. לחברה כמו ‏SAP‏, למשל, חשוב להיחשף לסצנה של הסטארט-אפים בישראל והם רואים בנו פלטפורמה. הם מביאים בכירים משלהם ומנגד חושפים את היזמים פה לעולם האנטרפרייז. דוגמה אחרת היא כשפייפאל משיקה מוצר חדש אז היא עושה את זה פה כי זה יכול להיות רלבנטי לסטארט-אפים במקום. מעבר לזה, כל שיתופי הפעולה קורים באווירה של קהילה ושל בית. זה לא אודיטוריום שרק באים ומקשיבים".

- ‎ג'וני, אתה מגיע מג'נסיס מהגופים הראשונים שהכניסו לישראל את המתחמים המשותפים לסטארט-אפים תחת "הג'אנקשן" (‏The-junction‏‏), ששוכן בקרבת מקום.

סאקס: "זה לא כמו שם. יש פה משהו חדש, שמחבר בין כל המעגלים בתעשייה: השקת מוצר, חברה שרוצה לגייס כסף, משקיעים שרוצים להיפגש עם כמה יזמים". ברכה: "הג'אנקשן הוא מעגל. מיקרוסופט ונצ'רס הוא מעגל. גם נילסן אינובייט הוא מעגל. אבל פה כל המעגלים מעורבים פה. אנחנו המעגל של המעגלים".

- ‎‎ועדיין, כל אחד מכם בא מקרן הון סיכון שונה ופה לא רק שאתם משתפים פעולה, אתם גם עושים זאת דרך מיזם שונה.

סאקס: "כמו שג'נסיס מעורבת פה, או פיטנגו מעורבת פה, יש פה עוד 8-10 קרנות. לכולם זה טוב. יש פה פלטפורמה לראות חברות מעניינות, להגיע ליזמים, להיחשף אליהם וגם לאנשים שבאים מכל מיני מקומות בעולם".

- ‎‎ומה ההעדפה לגבי סטארט-אפים שאתם נתקלים בהם - להביא אותם לפה ולחשוף אותם לכולם או קודם להשקיע בהם?

ברכה: "למרות שיתוף הפעולה פה, אלמנט התחרותיות עדיין קיים ואי אפשר להימנע ממנו והוא בריא מאוד. כשאני רואה חברה מעניינת סדר העדיפויות שלי הוא כזה שאני קודם ארצה להשקיע בה ואז אני ארצה להביא אותה ל-‏SOSA‏".

‏סאקס: "כמו כל השקעה, אנחנו מתלבטים. זה לא שבגלל שהם יושבים פה, אז אנחנו חייבים להשקיע". ‏‎‎‏

סוסה
 סוסה