בנק ישראל מותיר את הריבית במשק ללא שינוי ברמה של 0.75%

הוועדה המוניטרית מסבירה: המשק אמנם בהאטה אך עדיין לא ניתן לאמוד את עומק ההאטה ■ אנליסטים בשוק ההון היו חצויים לפני החלטת הריבית: כמחציתם צפו הורדת ריבית והשאר ציפו כי היא תיוותר ללא שינוי

בנק ישראל הותיר היום (ב') את הריבית במשק על 0.75%, בניגוד לציפיות חלק מהאנליסטים בשוק כי הוועדה המוניטרית תפתיע ותוריד את הריבית. הוועדה המוניטרית ציינה אמנם את ההאטה במשק אך סבורה כי עומק ההאטה עדיין לא ידוע.

"האינדיקטורים לפעילות הריאלית שנוספו החודש מעידים על צמיחה מתונה מזו שהוערכה בחודש הקודם, אולם קיימת אי ודאות לגבי מידת ההתמתנות", נכתב בהודעת הריבית. "האומדן הראשון לרבעון הראשון מצביע על האטה בצמיחה בעקבות צמצום הצריכה הפרטית וההשקעה, בעוד שנתוני שוק העבודה ממשיכים להצביע על גידול בתעסוקה וצמצום האבטלה, וחל שיפור במדדי האמון והציפיות לפעילות. סימני התמתנות ניכרים גם בנתוני המדד המשולב, ובכלל זה ביצוא הסחורות".

האנליסטים בשוק ההון היו חצויים בדעותיהם באשר להחלטת הריבית. לפי סקר בלומברג, 10 מהם צפו שהריבית תישאר ללא שינוי ברמה של 0.75% ואילו 8 חזאים סברו כי הריבית תרד ותגיע שוב לשפל ההיסטורי של חצי אחוז, כפי שהיה במאי 2009 - לפני חצי עשור בדיוק.

בהודעת הריבית נכתב בין היתר כי "מדד המחירים לצרכן עלה באפריל בשיעור של 0.1% בלבד, נמוך משמעותית מהציפיות, והאינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עומדת על 1% - הגבול התחתון של טווח היעד. שיעור האינפלציה בהסתכלות זו צפוי לרדת בחודשים הקרובים אל מתחת לתחום היעד, אולם הציפיות לשנה מצויות בתוך תחום היעד".

הוועדה המוניטרית התייחסה גם לשוק הדיור: "מחירי הדירות המשיכו לעלות בפברואר-מארס, וקצב עלייתם השנתי נותר בסביבות 6-7%. קצב נטילת המשכנתאות ממשיך להיות גבוה, תוך המשך ירידה של מדדי הסיכון של המשכנתאות החדשות. נמשך הגידול במספר יחידות הדיור שבנייתן הסתיימה, אך במספר ההתחלות מסתמנת האטה מסוימת. גם החודש נמשכה אי וודאות לגבי השפעת צעדי המדיניות עליהם החליטה הממשלה על רמות המחירים והיקפי הפעילות בשוק הדיור".

האטה במשק

מבחינת הנתונים הקיימים, לבנק ישראל הייתה את כל התמיכה האמפירית כדי להפחית את הריבית. ראשית, האינפלציה השנתית במשק (12 חודשים אחורה) נגעה באפריל בתחתית יעד יציבות המחירים שקבעה הממשלה - רק 1%; לפי הערכות של "פסגות" האינפלציה השנתית במשק צפויה להגיע לחצי אחוז בלבד (!) כבר בתחילת ספטמבר. מדד המחירים האחרון, שעלה ב-0.1% בלבד במקום לעלות ביותר מ-0.5%, הוא הוכחה נוספת להשתקפות חולשת הביקושים ברמת המחירים במשק. גם הציפיות לאינפלציה הגיעו לשפל, ולפי נתוני בנק ישראל האינפלציה ל-12 חודשים קדימה צנחה במאי ל-1.3% בלבד לעומת 2% ביוני האחרון - ירידה של 35% תוך שנה.

גם הנתונים על הכלכלה הריאלית מדאיגים: בנק ישראל פרסם אתמול (א') את המדד המשולב למצב המשק, שלפיו זה חודשיים רצופים המדד קפא ולא גדל, דבר שלא קרה כבר 5 שנים, מאז אפריל 2009, עת נרשם מיתון במשק. גם נתוני החשבונאות הלאומית מצביעים על החרפה בולטת בפעילות ברבעון הראשון של השנה, כאשר הצמיחה הגיע לכ-2% בלבד; התוצר העסקי עלה ב-0.4% בלבד (השיעור הנמוך ביותר שנרשם מאז הרבעון הראשון של 2009); נרשמה ירידה של 4% בצריכה הפרטית לנפש וההשקעה בנכסים קבועים צנחה ביותר מ-14%.