מזרחי טפחות ינסה לגייס מחר עד 1.5 מיליארד שקל באג"ח

‎‎בסה"כ צפוי הבנק להשלים גיוס של 4.5 מיליארד שקל בתוך פחות משנה, והוא הבנק היחיד שמגייס כיום חוב בשוק ההון‏

‎‎בנק מזרחי טפחות יוצא שוב לגיוס אג"ח גדול. מחר (ג') יתקיים המכרז המוסדי בגיוס סדרת אג"ח חדשה, כשבבנק מתכננים לגייס 1-1.5 מיליארד שקל. מדובר באג"ח שקלית, וריבית המקסימום במכרז תהיה 3.15%. המח"מ של האג"ח הוא 5.5 שנים, והיא תיפרע בתשלום אחד בעוד שש שנים.

‏זהו גיוס האג"ח השלישי של הבנק מאז ספטמבר אשתקד (בספטמבר גויסו 1.5 מיליארד שקל ובינואר האחרון 1.6 מיליארד שקל). בהנחה שהבנק, בניהולו של אלדד פרשר, יצליח לגייס את הסכום שתכנן, הרי שבסך הכול הוא ישלים גיוס של 4.5 מיליארד שקל בשוק ההון בתוך פחות משנה.

‏בגיוס שנערך בינואר האחרון נרשמו ביקושים גבוהים של 4.5 מיליארד שקל, ולא מן הנמנע כי גם הפעם יירשמו ביקושים גבוהים. שוק ההון צמא להנפקות אג"ח, ובוודאי להנפקות של חברות בסיכון נמוך, כמו מזרחי טפחות, שנהנה מדירוג של‏AA ‎‏ פלוס מ-‏P&‏S‏ מעלות.

‏זאת ועוד, מזרחי טפחות הוא הבנק היחיד שמגייס חוב בשוק ההון בשנה האחרונה, מה שמגדיל גם כן את הפופולריות של גיוסי החוב שלו. גיוס חוב של בנק בשוק ההון הפך בשנה האחרונה למחזה נדיר יחסית. בעבר היוו הבנקים חלק מרכזי משוק האג"ח הקונצרניות, אולם בשנה האחרונה חלקם ירד דרמטית. בשנת 2013 גייסו הבנקים פחות מ-5 מיליארד שקל בשוק ההון, ירידה של יותר מ-50% לעומת שנת 2012.

‏הסיבה לכך היא שבכללי באזל 3 (תקני בנקאות עולמיים, שנכנסו לתוקפם בישראל בתחילת השנה), נמצאה גם הוראה שלפיה מכשיר ההון המשני (המכשיר המקביל לאג"ח בבנקים), יכלול מנגנון שיאפשר המרה אוטומטית למניות הבנק אם הבנק ייקלע למשבר נזילות.

‏נכון להיום, רשות ני"ע עדיין לא מאפשרת לבנקים להנפיק מכשירים שכאלה בבורסה, ולכן הבנקים אינם מבצעים גיוסים בשוק ההון של המכשירים הישנים, אלא מעדיפים לחכות לכניסת המכשירים החדשים.

‏‏מנגד, מזרחי טפחות ממשיך לגייס בשוק ההון מכמה סיבות. ראשית, בניגוד לרוב הבנקים, תיק האשראי של הבנק נמצא במגמת צמיחה. נכון לסוף הרבעון הראשון הוא עמד על כ-141 מיליארד שקל, עלייה של כ-8% לעומת הרבעון המקביל. מנוע הצמיחה של הבנק הוא המשכנתאות, הנמצאות בגאות.

‏כמו כן בשל שינויים רגולטוריים, כגון הפחתת השימוש בפיקדונות של מוסדיים כמקור למתן אשראי, צריך הבנק לגוון את צד המקורות שלו במאזן, בין היתר באמצעות גיוס של פיקדונות קמעוניים וכן גיוס אג"ח. ‏‎‎‏