לפיד: "אסור להעלות מסים - הגירעון יטופל בדרכים אחרות"

שר האוצר התייחס בכנס לשכת עורכי הדין באילת לעמדות השונות של האוצר ובנק ישראל בעניין העלאת מסים: "המספרים שבנק ישראל מפרסם גם לא מדויקים"

שר האוצר, יאיר לפיד, השתתף הבוקר (ג') בכנס לשכת עורכי הדין באילת, ונאלץ להשיב שוב לשאלה האם הוא מבין בכלכלה. "אני לא כלכלן. שר האוצר לא צריך להיות כלכלן, אלא מי שיודע מהם סדרי העדיפויות ולהיאבק על סדרי עדיפויות נכונים", אמר לפיד, והוסיף: "נשאלתי באחרונה שאלה לגיטימית שכנראה על חשבון העם למדתי זאת בשנה האחרונה, וזה נכון אבל אני מבין יותר בכלכלה ואני אבין עוד יותר בעוד שנה".

את השיחה עם לפיד ניהל ד"ר יועז הנדל, ששאל את לפיד גם על טעויות שעשה בשנה האחרונה. "באופן מפתיע", השיב לפיד, "רוב הטעויות שלי היו בתחום התקשורת, כי כאשר אנשים חושבים שהמצב הכלכלי לא טוב, זה מדרדר אותם". עוד הוסיף לפיד, כי "אחת ההחלטות שלי היא שאם אני טועה אני מתקן את עצמי ואחת הדוגמאות המובהקות היא ביטול העלאת מדרגות מס הכנסה. תכננו העלאת מס אך בבוא העת כשהבנתי שאין צורך בכך ביטלנו אותה, למרות הביקורת הצפויה על חוסר החלטיות".

לשאלה האם הוא מתגעגע להיות בצד התקשורת, בצד המבקר, השיב לפיד: "לא. זה מוזר קצת עד כמה לא. לא יודע אם התאהבתי באחריות של התפקיד, אבל אני מנהל היום חיים שהם מלאי משמעות, ובתוכם יש לי אפשרות להזיז ולהיאבק לטובת דברים שאני מאמין בהם. כדרך חיים, אני עסק כל הזמן בליישם את הדברים שאני מאמין בהם. אז אני לא מתגעגע לחיים שבהם הביקורת היתה כל העניין".

כשנשאל לפיד על הפער בין עמדת נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, בדבר הצורך להעלות מסים בשל גרעון צפוי של 18 מיליארד שקל, לעמדתו כמי שמתנגד להעלאת מסים, השיב לפיד, כי גירעון הוא מצב מובנה וקבוע בכל ממשלה, אך מדובר בשתי תפיסות עולם שונות של איך להתמודד עם המצב.

"מדובר בתפיסות עולם. המספרים שבנק ישראל מפרסם גם לא מדויקים. תמיד יש פער בין ההכנסות להוצאות. זה נתון כזה קבוע. כשאני נכנסתי לתפקיד הפער היה 35 מיליארד שקל ואתה תמיד נאבק בפער. בכל מקרה, הנתונים על הפער והגירעון לא סופיים. בנק ישראל עצמו שינה את תחזית הצמיחה ארבע פעמים בששת החודשים האחרונים. ההחלטה איך לכסות על הפער היא עניין של תפיסת העולם שלי.

"תפיסת העולם שלי אומרת שהציבור בישראל עסוק בעיקר בהכנסה הפנויה שלו, אסור להעלות מסים ולכן הגרעון יטופל בדרכים אחרות", אמר והוסיף: "אנחנו עושים סדרה של דברים כדי להגדיל את ההכנסות , בין היתר המאבק בהון השחור בעיצומו, ויהיה דיון סביב הגירעון ודיון סביב ההוצאות. אנשים רוצים לדעת שלא נפגע ישירות בהכנסה הפנויה שלהם וזו תפיסת העולם של האוצר היום. זה שונה מתפיסת האוצר של הנגידה, ויש משהו נכון בזה שהנגידה ואני לא נחשוב אותו הדבר".

"בוא'נה על מה הם מבזבזים?"

לדברי לפיד, כל אזרח ישראלי מכיר את הבזבוז במשרדי הממשלה ולכן יש לדאוג שהם יוציאו פחות, וגם הממשלה. לדבריו, "הממשלה גם צריכה להוציא פחות. כל אזרח ישראלי שנתקל במשרד ממשלתי מכיר את חוסר היעילות ומכיר את השאלה בוא'נה על מה הם מבזבזים? בזה צריך לטפל. המטרה שלנו היא להגדיל את ההכנסה הפנויה כי היא מייצרת צמיחה וצמיחה מייצרת הכנסות, וזה סיבוב שלא נגמר שאנחנו רוצים להיות בו".

בהמשך, עבר הנדל לחלוקת העוגה התקציבית, ושאל את לפיד על המחלוקות סביב תקציב הביטחון. הנדל שאל על הפגיעה בצה"ל בשל המחלוקת על התקציב, והשר השיב: "כל מי שהיה בצבא יודע שיש שומנים שאפשר לקצץ בהם", אמר לפיד תוך שהוא מבהיר כי הוא מוכן לתת יותר כסף ללוחמים, לאנשי הקבע - "שהלב נכמר כשמדברים עליהם כי הם מצילים חיי אדם" - אך הבעיה אינה שם אלא בפנסיות, באגף השיקום ובמיקומן של המפקדות בקריה בתל אביב. "כל אדם שהיה בקריה יודע על מה אני מדבר", אמר.

לפיד הוסיף: "בוגי יעלון ובני גנץ הם אנשים ערכיים ואכפתיים, והוויכוח שהם מנהלים מגיע מנהמת ליבם והם צריכים להילחם. אבל כל פעם ששרת הבריאות, יעל גרמן, מנהלת איתי שיחה היא אומרת לי 'איפה יש יותר הרוגים במערכת הבריאות או במערכת הביטחון? אצלה במערכת אפשר בהרבה פחות כסף להציל אנשים ממוות. ושי פירון יושב איתי ואומר לי אין 8200 אם אין חינוך ולא מכשירים אנשים. וכולם צודקים".

לפיד לא היסס לומר שצריך לגעת בפרה הקדושה הקרויה תקציב משרד הביטחון והוסיף, כי "משרד הביטחון הוא היחיד שחותמים איתו, ואחרי שלושה חודשים הוא בא ואומר 'אני צריך עוד כסף'. לעולם לא יהיה ניהול נכון של תקציב אם זה יימשך. הם עושים את זה מטעמים נכונים בעיניהם, אבל הם לא היחידים. כל המשרדים האחרים עומדים בתקציב שלהם, וגם משרד הביטחון צריך לעמוד בתקציבו".

לדברי לפיד התקיימו דיונים רציניים על הנושאים האלה, דרישות תקציב הביטחון מול האיומים על ישראל. "במדינת ישראל אין בגבול אף חיל שריון שמאיים עלינו, וזה משפיע על הדיונים ועל השאלה איך צריך להיות חיל השריון הישראלי. אנחנו באוצר לא פחות ציונים מאחרים, אבל הצבא צריך להתייעל", אמר.

לשאלה למה נתניהו לא מכריע בוויכוח על תקציב הביטחון השיב יאיר כי מדובר בוויכוח בעיקר בתקשורת, וכשיידרש לכך נתניהו יכריע. "למשרד האוצר ולמשרד הביטחון יש דיונים שלהם, ולא בכל דבר אתה מגיע לשולחנו של ראש הממשלה. אם הוויכוח נמשך בסופו של דבר זה יגיע לשולחנו וזה הופך להיות לא דיון תקשורתי אלא דיון מעשי על מה הצרכים וכדומה. כרגע הוויכוח הוא בעיקר תקשורתי".

"הריבון חזר להתנהג כמו ריבון"

הנדל עבר בהמשך לחוק השוויון בנטל, וגיוס החרדים ושאל את לפיד האם החוק יעיל. לפיד השיב: "לחברי הכנסת החרדים יש החלטה משותפת שכשהם פוגשים בחילונים הם אומרים להם שהשוויון בנטל לא יעבוד. ומול חרדי הם אומרים 'שרפה אחים', צריך להילחם בזה. אני אומר חד משמעית, השוויון בנטל הוא אמיתי, ואנחנו כבר השנה מעל היעדים שנקבעו בגיוס חרדים. אנחנו שמים מעל למיליארד שקל רק בהכשרות של חרדים לתעסוקה, ודברים בהחלט קורים".

עוד הוסיף: "אנחנו השנה אחרי ויכוח מאוד קשה ובעזרת שימוש במקלות שיש לנו סגרנו על הסכם בין מעיין החינוך התורני למשרד החינוך, שהם נכנסים תחת משרד החינוך והתלמידים הלומדים שם ילמדו אנגלית ומתמטיקה ויעברו את המבחנים. וזו מהפכה. המדינה באה ואמרה אני החלטתי שיהיה שוויון בנטל. אחרי שנים שהיא הייתה בת ערובה של הקבוצות הפוליטיות השונות היא באה ואמרה אלה ערכיי. יש רגע שבו אני מחליטה מהם ערכיי ובמה כולם מחויבים. למדינה מותר לומר לאנשים 'לא שולחים נשים בישראל 2014 לאחורי האוטובוס, והיא תפעל נגד התופעה הזאת. הדבר הכי דרמטי מול הציבור החרדי היה שהריבון חזר להתנהג כמו ריבון. כמו שהוא פועל כריבון מול אנשי תג מחיר וקבוצות בלתי חוקיות אחרות".

לפיד התייחס גם להליך המדיני ואמר, כי "אין פתרון זולת שתי מדינות לשני עמים. אין עוד אופציה, לא חד צדדית ובוודאי לא סיפוחים למיניהם. כל דבר אחר יעביר אותנו בסופו של דבר למדינה דו לאומית, ומדינה כזו היא לא ציונית. ואני ציוני אז אני לא מוכן לדבר כזה".

לדבריו, יש להמתין כשלושה שבועות כדי לראות אם יש לנו פרטנר אמיתי להליך השלום. "כרגע יש סיטואציה שצריך לחכות כמה שבועות. יש גבול לכמה שאפשר להאשים את עצמנו", הוסיף. "אתה קם בבוקר ומגלה שאבו מאזן סגר עם החמאס, ואתה מבין שרימו אותך. אתה שואל את עצמך אם הוא מסוגל לחתום על מה שבעיניו הוא פגיעה באתוס הפלסטיני. צריך לחכות ולראות אם תוקם ממשלת אחדות פת"ח-חמאס, כי עם החמאס לא ננהל מו"מ".

עוד הוסיף לפיד, כי "הכרה בהסכם עם הפלסטינים תביא בהכרח לפנוי 80 אלף מתנחלים שלא מגוררים בגושי ההתנחלות הגדולים".