טכנולוגיה "חכמה": כיצד זה ישפיע עלינו, ואילו חברות ייהנו?

עידן חדש שוטף כיום את עולם הטכנולוגיה - הפיכת מוצרים בסיסיים למוצרים "חכמים", שיודעים לתקשר זה עם זה באופן אוטומטי ■ המומחים של פסגות מנתחים מגמות בשוק

תחילת השנה הודיעה גוגל כי תרכוש את חברת Nest בסכום של 3.2 מיליארד דולר. Nest, שהוקמה על ידי שני יוצאי אפל, פיתחה תרמוסטט חכם שלומד את דפוס הפעילות של בני הבית ואת הטמפרטורה בחדר ומתאים עצמו למזג האוויר. התרמוסטט משתמש בחיישן תנועה כדי להבחין אם הדיירים נוכחים בחדר. במקרה שאינם, הוא מעביר באופן אוטומטי את המיזוג למצב חיסכון ובכך מקטין את עוצמתו - פעולה שמפחיתה את צריכת החשמל בכ-30% בממוצע.

נשאלה השאלה מדוע גוגל שילמה כל-כך הרבה כסף על חברה שמייצרת מוצר שלא בדיוק שייך לתחום פעילות הליבה שלה? התשובה נמצאת בתכונה נוספת של המכשיר. התרמוסטט מחובר לאינטרנט באמצעות טכנולוגיית Wi-Fi מובנית ובאופן זה ניתן לשלוט בו דרך אפליקציה בטלפון החכם מכל מקום שבני הבית חפצים. כלומר, אם עד כה גוגל ידעה לנטר את מרבית הפעולות שביצענו ברשת, אם דרך המחשב האישי, הנייד או בטלפון החכם, כעת היא תוכל ללמוד על ההרגלים שלנו גם מחוץ לרשת.

תקשורת בין כל המכשירים שלנו

רכישת Nest היא למעשה כרטיס הכניסה של גוגל לעולם שמכונה "אינטרנט של דברים" (IoT, Internet of Things)|. מדובר בתחום הצומח ביותר בעולם הטכנולוגיה בתקופה הנוכחית. לפי הערכות BI Intelligence, בשנת 2018 כמות המכשירים "הפיזיים" שיהיו מחוברים לרשת תעמוד על כ-9 מיליארד - שיעור דומה לכמות המצרפית של שאר המכשירים "המסורתיים" שמחוברים לרשת: מחשבים אישיים, סמארטפונים וטאבלטים.

בניגוד להתפתחויות רבות בעולם הטכנולוגיה שנחשבות לאופנה חולפת, תחום ה-IoT הוא למעשה העתיד של רשת האינטרנט. לא מדובר בטכנולוגיה חדשה, אלא פשוט בשימוש בטכנולוגיות קיימות לצורך "רישות" של מוצרים רגילים שכולנו משתמשים בהם ביומיום.

אם למשל ניקח את הטלפון החכם שלנו ו"נפרק" אותו טכנולוגית, נמצא שיש לו יכולת איכון בזכות מקלט GPS, יש בו גלאי חום, אור, לחות ותנועה, וכמובן יכולות שידור באמצעות טכנולוגיות של Wi-Fi ו-Bluetooth. כל אותם חיישנים שנמצאים בטלפון שלנו, ניתנים לשימוש באופן פרטני במוצרים "פיזיים" שונים, כדוגמת המזגן או המקרר שלנו ואפילו הנעליים שלנו. בהקשר זה, ענקית ההנעלה נייקי הוציאה לפני מספר שנים נעלי ריצה מבוססות IoT בשיתוף אפל. במוצר זה המשתמש מכניס לנעליו סנסור שמאפשר לשדר את הביצועים האישיים שלו, כמו המרחק שעבר, זמן וקצב הריצה, דרך האינטרנט.

כאמור, הרעיון הכללי של IoT הוא תקשורת בין מכשירים. אולם בניגוד לתקשורת הקיימת בין מכשירים כיום, למשל בין המחשב האישי לבין הטלפון החכם שלנו, פה מדובר על רישות של מכשיר שקודם לכן לא תיקשר עם האינטרנט. למשל, אותו מזגן או נעלי הריצה. אפילו מכשירים שנמצאים אתנו עשרות שנים ללא שינוי ממשי, מקבלים היום אפיון מחדש. באחרונה הציגה חברת הזנק בשם אוגוסט מנעול דלת IoT, שמאפשר לבעלי הבית שליטה מרחוק על פתיחת הדלת, לראות דרך המצלמה מי הגיע, לקבל התרעה מיידית ברגע שמישהו נוקש בדלת או מתקרב אליה (דרך גלאי חום).

אותו שינוי טכנולוגי מהפכני שאנו עוברים כיום אינו רק מנת חלקנו כצרכנים, אלא גם משפר את יכולותיהם של גופים עסקיים וציבוריים. למשל, חברת en-Gauge פיתחה חיישן שמיידע את הרשויות המקומיות במקרה שהמטפים בעיר התרוקנו מחומר מעכב בעירה או נלקחו ממקומם.

עולם המידע החדש

מעבר לשימושים השונים שניתן לעשות באמצעות יישום טכנולוגיות התקשורת בין מכשירים, גם המידע שייאסף במסגרת תהליכים אלו צפוי לשמש אותנו ואת הגופים שיקבלו אליו גישה. מידע זה יאפשר למוצרים להתנהל כמערכות אוטונומיות ויעילות יותר, ובנוסף להתנהל במקביל עם מכשירים נוספים. המשמעות של יצירת כמות כה גדולה של מידע, וכמובן ניטורו, מהווה פוטנציאל עסקי עצום. כאן צפוי עולם ה-IoT להתממשק לתחום ה-Big Data.

ענקית התקשורת סיסקו, אשר מתמקדת באחרונה בשני תחומים אלו, מעריכה כי תחום ה-IoT יהפוך לשוק של 14.4 טריליון דולר עד שנת 2022. מנכ"ל החברה, ג'ון צ'יימברס, הגדיר את האתגר הגדול בהטמעת שני העולמות יחד: "העיקרון הוא להשיג את המידע הנכון בזמן הנכון באמצעות המכשיר המתאים, ולהעביר אותו לאדם מסוים שיקבל את ההחלטה הנכונה. זה אמנם נשמע פשוט, אולם למעשה זה כמעט בלתי אפשרי מבלי לייצר את הפלטפורמה המתאימה לניטור וניתוח המידע".

כאמור, שם המשחק החדש שנובע מ-IoT הוא מידע, או יותר נכון, הרבה מידע. לכן, חברות שמספקות שירותי ענן ושירותי אחסון כדוגמת F5, EMC ו-VMware צפויות ליהנות מביקוש נרחב למוצריהן בהתאם להתפתחות ה-IoT. דרך נוחה לחשיפה לענף זה היא באמצעות קרן הסל שסימולה SKYY.

מעבר לאחסון המידע ועיבודו, ה-IoT דורש תקשורת מהירה בין המכשירים השונים. מכאן, ליצרניות ציוד תקשורת מובילות כמו סיסקו וברודקום יש חלק חשוב בשינוע המידע - תהליך שהולך להיות מאתגר יותר ויותר בשל העומס שצפוי להיות מוטל על מערכות התקשורת השונות.

אם לשפוט לפי היקף ההתעניינות שיצרו מוצרים המבוססים על "אינטרנט של דברים" בתערוכת מוצרי אלקטרוניקה (CES), שנערכה השנה בוגאס, אנו בתחילת הדרך של התפתחות תעשייה חדשה ומרתקת. מוצרים רבים שנמצאים בשימוש יומיומי שלנו הולכים להצטייד בקרוב בחיישנים ולהפוך למוצרים "חכמים". מכאן שכצרכנים אין ספק שחיינו הולכים להשתנות שוב מקצה לקצה, אולם כמשקיעים עלינו לחדד את החושים ולאתר מבעוד מועד את החברות שייהנו מהצמיחה המעריכית הצפויה בתחום ה-IoT.

הכותב הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי וחינוך פיננסי בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע

IoT כובש את העולם מספר המכשירים בשימוש בעולם
 IoT כובש את העולם מספר המכשירים בשימוש בעולם