ברקת: "פרישתי אינה שייכת לאישור השכר של אייל לפידות"

יו"ר הפניקס הפורש, משה ברקת: "הגענו לסיום חוזה - זה מתאים לי ולחברה" ■ על אישור השכר ללפידות: "עמדנו מאה אחוז בחוזר של הפיקוח באוצר"

"הגענו לסיום החוזה שלי והחלטנו שלא מחדשים את ההסכם - זה מתאים לי ומתאים גם להפניקס. פרישתי אינה שייכת לנושא של אייל לפידות. הייתי חלק מהדירקטוריון שאישר את תוכנית התגמול למנכ"ל, ועשינו זאת כיאות", כך אומר ל"גלובס" ד"ר משה ברקת, יו"ר דירקטוריון הפניקס הפורש.

ברקת מוסיף: "דנו בנושא שכר המנכ"ל כשנה וחצי, וכל הדברים נבחנו על-ידינו בכובד ראש ועשינו את מה שטוב לחברה. הנושא עוד צריך לקבל את אישור בעלי המניות, וגם להם ייתכן ויש מה לומר. בכל מקרה, אנו מתאימים את עצמנו להנחיות שבאות מהפיקוח על הביטוח, ועמדנו 100% בחוזר של הפיקוח".

סוגיית השכר שמבקש דירקטוריון חברת הביטוח הפניקס לאשר למנכ"ל, אייל לפידות, לא יורדת מהכותרות, ונראה שמאמצי החברה להעביר את חבילת התגמול הנדיבה מציבים אותה במסלול התנגשות מול ראשי האוצר. לפחות לפי שעה, לא נראה שמי מהצדדים מתכוון לוותר.

לפני ימים אחדים אישר דירקטוריון הפניקס, ולא בפעם הראשונה, תוכנית תגמול נדיבה למנכ"ל לפידות - אחד המנהלים בעלי השכר הגבוה במשק - לאחר שמספר תוכניות קודמות הוסרו מסדר היום של האסיפה הכללית, עקב הביקורת שלהן זכו. בצמוד לדיווח זה, הודיעה הפניקס על פרישתו הצפויה של היו"ר ברקת.

ברקת, שנכנס לתפקידו כיו"ר הפניקס מטעם בעלת השליטה, קבוצת דלק, ב-10 באפריל 2011, החזיק בידיו הסכם כהונה לשלוש שנים (ולתקופת הודעה מוקדמת של שישה חודשים), שתמה באפריל האחרון, והוא יעזוב את החברה בחלוף שישה חודשים ממועד זה, ב-10 באוקטובר 2014. בדיווח לבורסה ציינו בהפניקס, כי היו"ר אינו מתפטר, שסיבת העזיבה שלו היא "סיום כהונה" וכי העזיבה "אינה כרוכה בנסיבות שיש לדווח עליהן".

תכנן להוביל את מכירת הפניקס

גורמים בסביבת ברקת והפניקס, וכן בסביבת בעלת השליטה בה, קבוצת דלק, הדגישו בשיחות עם "גלובס" כי ההחלטה על העזיבה היא החלטה אישית של ברקת, שהגיע לכהונה אחת שבמהלכה תכנן להוביל את מכירת הפניקס - מהלך שקבוצת דלק מנסה לקדם זה חודשים, עד כה ללא הצלחה. לכך, ציינו כמה גורמים, ניתן להוסיף גם את הדומיננטיות הרבה של המנכ"ל לפידות, שוודאי לא סייעה להשאיר את ברקת בקבוצה.

אלא שלא כולם מקבלים הסבר זה כמובן מעליו. כפי שנחשף אתמול ב"גלובס", הגיבו בצמרת האוצר - בסביבת השר יאיר לפיד ובפיקוח על הביטוח - בכעס רב על כוונת הפניקס לאשר ללפידות חבילת שכר שעלולה להסתכם ביותר מ-41 מיליון שקל בשנים 2014-2017. מדובר בסכום גבוה בהרבה מהרף הנורמטיבי של שכר בעלות שנתית של עד 3.5 מיליון שקל בביטוח ובבנקים, שאותו מעוניינים באוצר להחיל על הגופים המוסדיים.

כך, יחד עם זימון דירקטורים בהפניקס לפגישה עם המפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, ועם בקשה לפרוטוקולים ולנימוקים שהובילו להחלטת הדירקטוריון על שכרו של לפידות, ביקשו באוצר גם לקבל לידיהם העתק של הודעת ההתפטרות של היו"ר ברקת.

בהפניקס, מנגד, טוענים בתוקף שאין כל בסיס לחיבור בין שתי ההודעות.

ברקת ציין היום בכלליות, כי "איני משוכנע שלבעלי המניות טוב יותר תמהיל השכר שנקבע על-ידי הפיקוח, ולפיו עיקר השכר צריך להיות בתגמול קבוע ולא משתנה. אבל, התיישרנו עם ההוראות כי כך יש לעשות בגופים מפוקחים. אנו ניפגש עם האוצר ונסביר את עצמנו כפי שצריך".

אנטרופי המליצה לא לאשר

כאמור, סאגת אישור השכר ללפידות, שהוביל את הפניקס לשיפור משמעותי בתוצאות ולרווחיות גבוהה ביחס לענף הביטוח, כבר עברה כמה התנגדויות ועיכובים. לאחרונה הייתה זו חברת הייעוץ למוסדיים אנטרופי שיצאה נגד המלצת מומחה חיצוני ששכרה לטובת הטיפול בשכרו של לפידות, והמליצה למוסדיים לא לאשר את תוכנית התגמול הקודמת שהפניקס העלתה לאישור אסיפת בעלי המניות.

עתה שבים הפניקס ולפידות אל המוסדיים ואל יתר בעלי מניות המיעוט, עם חבילת שכר בהיקף של עד 10 מיליון שקל בשנה, מתוכה 5 מיליון שקל רכיב קבוע והיתרה מענקים וחבילת ני"ע. ככל הידוע באוצר בודקים עתה את ההתנהלות של הפניקס וחברי הדירקטוריון שלה בהקשר זה, ומה ניתן לעשות. גורמים באגף שוק ההון ציינו בהקשר זה, כי "אנו נוקטים את כל הכלים שעומדים לרשותנו על מנת להבטיח תגמול מתאים לחוזר מדיניות תגמול ושכר מידתי למנהלים של כספי ציבור".

בהפניקס לא סופרים את לפיד

לפני קצת פחות מחודשיים יצא שר האוצר יאיר לפיד עם הצהרה על תוכנית לשינוי הסטנדרטים של שכר הבכירים במערכות הביטוח והבנקאות, שלפיה כל תגמול למנהלים מעבר לרף עלות שכר של 3.5 מיליון שקל לא יוכר למס מבחינת החברה הפיננסית, כך שהחברה תשלם יותר עבור כל שקל כאמור שישולם למנהל הבכיר.

כבר אז התרענו שלמרות הכוונות הראויות למתן את שכר המנהלים הבכירים בענף הפיננסים, שנסק לגבהים אדירים - ולא אחת תמרץ אותם לחלוב עוד ועוד את הלקוחות - הצהרת האוצר רחוקה מלהיות תוכנית מסודרת שתגביל בפועל את שכר הבכירים. חבילת השכר המאוד (מאוד) נדיבה שדירקטוריון הפניקס ממשיך לאשר לאייל לפידות, מסמנת שלמרות הרעש התקשורתי הרב וקריאת לפיד להגביל את שכר הבכירים, ישנה בעייתיות רבה בחזון האוצר.

ראשית, כך נראה, לא ברור עד כמה הגופים הפיננסיים "סופרים" את רצון האוצר (במקרה של הפניקס ולפידות - ברור שהם לא), ושנית, אפשר שיישום תוכנית זו עלול להביא דווקא לייקור הוצאות השכר של החברות - שימשיכו לשלם את אותם התשלומים ברוטו למנהלים, אבל ישלמו יותר בהוצאות ההנהלה וכלליות, כך שבעלי המניות הם אלה שבסופו של דבר ייפגעו מהמהלך.

אייל לפידות
 אייל לפידות