האוזר: "גופים מציעים לציבור 'תשואות מובטחות'"

יו"ר ניירות ערך הפרופ' שמואל האוזר עורך שיחה עם רו"ח ארז סופר, שותף מנהל ב-BDO זיו האפט ■ האוזר: "מה שהכי מטריד אותי זה אי שוויון. אי השוויון החברתי. אנחנו נמצאים במקום הגבוה ביותר במדינות ה-OECD"

ארז סופר פרופ' שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי
ארז סופר פרופ' שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי

במסגרת ועידת שוק ההון של "גלובס" נערכה שיחה אחד על אחד בין שמואל האוזר, יו"ר רשות ניירות ערך, ורו"ח ארז סופר, שותף מנהל BDO זיו האפט. "אנחנו רואים היום הרבה גופים שמציעים לציבור 'תשואות מובטחות', וצריך לחשוב פעמיים לגבי זה. אנחנו מנסים לחנך את הציבור לגבי זה. לא תמיד הגופים האלה מפוקחים", כך אמר האוזר.

"האם אנחנו לא מגלגלים כך את האחריות לציבור?", שאל סופר. האוזר אמר כי "שאלת עומס הרגולציה היא חשובה, אבל אנחנו מדברים מעבר לכך. גופים שקיימים בשוק ומציעים דרך האינטרנט וכו' השקעות - עולה השאלה אם הם נופלים תחת חוק רשות ני"ע. אם זה נופל תחת החוקים הללו, אנחנו נהיה שם לפקח על זה".

סופר אמר כי "זו הזדמנות טובה לשמוע מה הצלחת לעשות עד היום", והאוזר ענה כי "רשות ני"ע נמצאת בתקופה מאוד אינטנסיבית ומעניינת כמו שוק ההון, מתמודדים עם משברים. רגולטור צריך לפקח אך לא לשים חסמים. פרסמנו לוח זמנים מפורט של מה שאנחנו מתכוונים לעשות ברגולציה ובהקלות, ואנחנו עושים וי אחר וי".

"אחד הדברים היותר חשובים ששמנו לנגד עינינו זה ביטוח הבורסה. שוק ההון הוא משאב לאומי ואינו מוצא את מקומו הנכון בימים אלה", אמר האוזר. "אחד הדברים היותר חשובים בבורסה זה להפוך אותה למוסד למטרת רווח. עוד 10 שנים נראה בורסה אחרת לחלוטין, עם היקפי מסחר לא דומים למה שאנחנו מכירים היום".

סופר אמר כי "אנשים מדברים על עומס של רגולציה כבדה. האם נראה ימים אחרים?". האוזר: "לא יכול להתחייב, רק לקוות. צריך לדון בשאלות על הרגולציה. צריך להבטיח שבעקבות המשבר לא נהפוך את גל הרגולציה לאובר-רגולציה. מה שעשינו זה נסיון שלא הפסיק לשאול את השאלות הללו, ומצד שני רגולציה חזקה ונכונה היא תנאי חשוב לקיומו של שוק ההון. מהבחינה הזו לא צריך ללכת שולל אחר ססמאות של עודף רגולציה".

לדברי סופר, "יש היום פחות חקירות. האם זה פועל יוצא של האכיפה המנהלית שלכם?". האוזר: "אנחנו יעילים הרבה יותר היום. יש אכיפה מנהלית, פלילית, עיצומים כספיים ואכיפה פרטית. אנחנו מקפידים על כולם. בשיווי משקל של בין יותר חקיקה או אכיפה אני מעדיף יותר אכיפה ופחות חקיקה. האכיפה הפלילית לא פחתה. האכיפה המנהלית אפשרה לגעת במקרים שמתחת לרדאר".

סופר: "אם היית שם את האצבע על הנקודה שמעניינת אותך באופן אישי, מה היא הייתה?". האוזר: "מה שהכי מטריד אותי זה אי שוויון. אי השוויון החברתי. אנחנו נמצאים במקום הגבוה ביותר במדינות ה-OECD. הצמיחה לא מחלחלת לכל הציבור במידה שווה. זה דבר קשה לחיות איתו, זה פוגע במרקם החברתי. פעולות שאנחנו עושים היום באות פעמים רבות מתוך הקושי לקבל אי שוויון כזה. שכר גבוה ומוגזם שנלקח בבתי השקעות וחברות ציבוריות מעצבן את הציבור. במיוחד כשזה לא קשור לפיצוי של החברות. מה שדוחף לעודף רגולציה הם המקרים הקשים הללו. רוב הגופים לא עושים את זה, עם זאת, ולכן לא נכון להאשים את כל שוק ההון ואת כל החברות. רוב החברות תורמות גם לתעסוקה וגם לצמיחה ואסור לשכוח את זה".