פאנל: איפה לשים את הכסף - והאם מחירי המניות גבוהים?

ראש חטיבת שוקי הון בבנק לאומי בפאנל "איפה לשים את הכסף": "הריביות נמוכות ולכן גם התשואה שמצפים לקבל לאורך זמן אמורה להיות נמוכה יותר, וזה קשה גם פסיכולוגית"

פנל אסטרטגיה / צילום: איל יצהר
פנל אסטרטגיה / צילום: איל יצהר

"כל אדם שמנהל היום עסק לא יכול לנהל אותו ב-2014 כמו שניהל אותו לפני 6-7 שנים. התנודתיות, הריבית ועוד דברים השתנו. הריביות נמוכות ולכן גם התשואה שמצפים לקבל לאורך זמן אמורה להיות נמוכה יותר, וזה קשה גם פסיכולוגית", כך אמר איתי בן זאב, ראש חטיבת שוקי הון בבנק לאומי.

הדברים נאמרו במסגרת מושב "ראש בראש: אסטרטגיה למשקיע", בהשתתפות איתי בן זאב, ראש חטיבת שוקי הון בבנק לאומי; אילן ארצי, מנהל השקעות ראשי בהלמן אלדובי; אורי גרינפלד, כלכלן ראשי בפסגות; דני ירדני, סמנכ"ל השקעות באלטשולר שחם.

ארצי: "השוני הגדול בין היום לבין לפני שנתיים, זה שלפני שנתיים כל מטאטא שירה פגע, והיום רמות המחירים יותר גבוהות במניות ויש צורך בניהול יותר אקטיבי וסלקטיבי ברמת ההשקעה: או על ידי תרחיש מאקרו-כלכלי שהולכים איתו, או על ידי מחקר וניתוח סלקטיבי יותר".

גרינפלד: "אנחנו הולכים לסביבה של אינפלציה וריבית נמוכה להרבה זמן. זה משנה הרבה כללי משחק באופן הפרקטי. חלק מהדברים שמלמדים בבית ספר הופכים להיות לא נכונים. צריך להפנים את השינויים ולראות איפה אפשר כן להינות מריבית נמוכה, כמו נדל"ן מניב".

ירדני: המשימה העיקרית שלנו הייתה להפנים שהעולם השתנה. התחילו לדבר על זה שארה"ב תתחיל לצמוח, וזה קורה מאוד מאוד לאט, לא כמו שחשבו. עכשיו צריך לחשוב איך מנכסים את הסביבה לטובתנו. אחת הנגזרות של מה שקרה בשנים האחרונות, של פעולות הבנקים המרכזיים, זה פחות חשש מתנדותיות, והמשימה העיקרית שלנו כמנהלי השקעות זה לנהל את הסיכונים. למשל עם אוקראינה - להגדיל סיכון או להקטין סיכון בהתאם להתפתחויות".

עוד אמר ירדני כי "הדיבורים על העלאת ריבית נמאים כבר הרבה זמן, ובינתיים היא רק יורדת. יכול להיות שהיא תעלה ב-2015, זה לא סוד, השוק מבין את זה ומגלם את זה. אנחנו צריכים לנהל את הסיכון. בינתיים התשואות הולכות ויורדות. לכן כרגע צריך לנצל ולקצר מח"מ. בהנחה שהריבית תעלה, ואולי זה ישפיע על השווקים משמעותית, אז נאריך מח"מ. כרגע צריך להוריד סיכון".

ארצי: "החדשות הרעות הן שאנחנו בסביבת תשואות מאוד נמוכה ומתישהו זה יעלה. לא יודע מתי זה יקרה, גם ג'נט ילן לא יודעת. זה יקרה מתישהו. החדשות הטובות הן שיש לנו מספיק זמן להתכונן לזה. צריך לעבור למכשירים נזילים יותר, אג"ח ממשלתי על חשבון אג"ח קונצרני, למכור מניות קטנות שעלו בצורה קטנה וכו'. כשזה יקרה - יש להיות מוכנים להפול את הכיוון, אבל לא לצאת מהשוק, כי אנחנו לא יודעים את הטיימינג".

גרינפלד: "בחלק מהמקומות האפיק הקונצרני הפך למסוכן. יצרנו קריטריונים איפה להכנס ואיפה לא, קריטריונים מאוד ברורים, כדי לייצר נורמות בארץ ולמזער את הסיכון לטווח הארוך. חלק מהזהירות הן לצאת גם לחו"ל, כדי לאפשר פיזור ולא להיות תלוי בתנדותיות שיש בשוק הקונצרני".

בן זאב: "יש הבדל גדול בין משקיע פרטי שקונה נכס לבין גוף מוסדי שזו העבודה שלו ויש לו תזרים מכמה מקומות. אם אנחנו צריכים להמר אם הריבית תעלה מוקדם או לא - אנחנו חושבים שהיא תעלה בפרק זמן ממושך יותר ממה שכרגע מדברים עליו. אותה ריבית נמוכה היא למעשה הגורם שהזין את כל הראלי של השנים האחרונות בין אם במניות או בחוב. בעולם הקונצרני מרווחי הסיכון נמצאים במקום מאוד מצומצם, ובשוק הישראלי, רואים שעיקר הכסף שנכנס לאותן הנפקות מקורו בכסף לטווח קצר - בין אם מדובר במשקיעים או קרנות נאמנות".

ארצי: אני פסימי ביחס לסחירות של המניות הקטנות. עושי השוק בארץ במניות זו בדיחה. אין כאן משהו כזה באמת. המניות הקטנות בארה"ב מגוונות הרבה יותר, ויש עדיפות ללכת לחו"ל. כאן הרגולטור מקשה עלינו, כל רגולטור מסתכל על התחום שלו בלבד. ככל שהרגולציה תכביד, פחות נשקיע במניות הקטנות בישראל. מה שיכות לעזור זה עשיית שוק אמיתית".

- ואיפה כדאי להשקיע?

ירדני: "המשקיע הממוצע לא יכול להשקיע בנכסים ריאליים או תשתיות וכו', אבל אני חושב שבמציאות הזו שהשוק הסחיר יקר מאוד, יש להתמקד בחוב, בהלוואות, שהשקעה בפרוייקטים של תשתיות, באנרגיה אלטרנטיבית ועוד. צריך להמנע מאג"ח קונצרניות, שמתומחרות באופן לא נכון".

ארצי: "אני חושב שצריך לשים דברים בפרופורציות בקשר לאג"ח הקונצרני. אנחנו נראה פחות דיפולטים בשנה-שנתיים הקרובות. בסך הכל לא צריך לפסול את כל שוק האג"ח הקונצרני. אני חושב שגם שוק המניות עדיין במחירים סבירים, בעיקר בחו"ל, שם יש כיוון חיובי בצמיחה. בעיקר - להיות נזיל מאוד".

גרינפלד: "לגבי הסיכון אני מסכים - שוק האג"ח הקונצרני, באופן כללי, הסיכון גבוה ביחס לסיכוי. כדי לטייב את התיק יש ללכת לאג"ח בחו"ל. יש מקום להגדיל את החשיפה לשווקים המתעוררים. צריך להיות מאוד סלקטיבי, עם זאת, אבל צריך באופן כללי להגדיל את החשיפה".