"דירה ב-0% מע"מ ומחיר מטרה - לא מעבר לפינה"

יו"ר בנק דיסקונט על ההתנגדות לשכר הבכירים: "אולי הרווחנו את זה ביושר" ■ יו"ר בנק לאומי: "בשער ריבית נמוך ובלי אלטרנטיבות השקעות, אין ספק שחלק מהביקושים העודפים נמצאים בשוק הדיור"

דוד ברודט  ויוסי בכר / צילום:  תמר מצפי
דוד ברודט ויוסי בכר / צילום: תמר מצפי

"הוועדה שעמדתי בראשותה לפני 7 שנים ניסתה לארגן את כללי המשחק של הדיון המקצועי על תקציב הביטחון, בין האוצר לביטחון. זה קצת עבד, אבל היום אנו במציאות שונה לגמרי. הרעיון אז היה שכללי משחק יהיו מוסדרים, היה רעיון מארגן. היום זה לא מארגן וזה לא עובד".

כך אמר יו"ר בנק לאומי ומנכ"ל משרד האוצר לשעבר דוד ברודט, שעמד בראש ועדת ברודט לתקציב הביטחון, בשיחה עם עורך "גלובס" חגי גולן וכתבת הבנקים של "גלובס", עירית אבישר, במסגרת ועידת שוק ההון של "גלובס" בשיתוף BDO זיו האפט.

יוסי בכר, יו"ר בנק דיסקונט ומנכ"ל משרד האוצר לשעבר, אמר בשיחה זו: "לא נעשית עבודה מעמיקה שעל בסיסה ניתן לקבל החלטות. השיח הציבורי נעשה ברמות שאני לא לגמרי יכול להתחבר אליהן. אין מערכת שלא יודעת להתייעל. אז כל פעם שאין כסף מקצצים באוכל כדי שהילדים יגיעו הביתה ויספרו שאין אוכל. אני לא מתחבר לרמת הדיון הזו" .

בכר התייחס גם למחירי הדירות: "זו לא בועה מה שקורה בשוק הדיור. יש ביקוש ויש היצע והבעיה היא בהיצע. יש בעיה כאן רצינית שמרחיבה פערים. כל המנגונים שיוצרים סביב העניין להקטנת הביקוש, אינם פתרון. גם 0% מע"מ ומחירי מטרה - האם נעשה חישוב מתי זה ייצא לפועל? הדירה הראשונה בתוכניות הללו איננה מעבר לפינה".

ברודט: "אין בועה, אך יש כאן מרכיב בועתי. בשער ריבית נמוך וכאשר אין אלטרנטיבת השקעות, אין ספק שחלק מהביקושים העודפים נמצאים בשוק הדיור. זה מלבה את מחירי הדיור. מעבר לכך, יש בעיה של היצע".

בנוגע למצב המשק אמר ברודט: "אנו נמצאים בהאטה, אבל לא במיתון. קצב גידול התוצר נמצא בין 2%-3%. פוטנציאל הצמיחה במשק הוא בין 4%-5%. גם בכרטיסי האשראי רואים האטה, גם ביצוא, גם בצריכה וגם בהשקעות - בכל מרכיבי הביקושים, למעט בצריכה הממשלתית, וזה דווקא טוב. קצב גידול האשראי של הבנקים למגזר העסיק הוא נמוך אם לא אפסי, למעט למשכנתאות. הדוחות של הבנקים תומכים בגרסה שיש האטה".

בכר: "אני קצת יותר אופטימי. יש הרבה אי בהירות לגבי מה שקורה במשק ובטווח הקצר יש אווירה של אי ודאות. לא שמעתי, עם זאת, על ירידה משמעותית במסים ישירים ולא במסים עקיפים. הממשלה ממשיכה לנהל מדיניות תקציבית אחראית. עדיין מדברים על צמיחה של 3% ומדברים על האטה, כאשר באירופה יש צמיחה שלילית. יש ירידה בפעילות, אבל אנו לא במיתון".

בכר: "הרגולציה הלכה קצת יותר מדי רחוק"

ברודט: "יש רגולציה עודפת, שהונחתה על המערכת הבנקאית ביתר שאת אחרי 2008. זה פועל יוצא, אף מובן, של המשבר במערכת הפיננסית הגלובלית, אף שכאן לא היה משבר. הרבה מאוד רגולציות יובאו מחו"ל, הבולטת זה באזל 3. אנו במטוטלת והמטוטלת כעת היא על החמרה. הזיכרון של המשבר עדיין טרי וזה ההסבר לתקופת ההחמרה".

בכר: "הרגולציה הלכה קצת יותר מדי רחוק מבחינת המטוטלת. אני אופטימי יותר, אבל הרגולטור הישראלי הוא ענייני ומקצועי. אין איזשהו קו של שיקולים לא עניינים, אין כאן רצון לדפוק את הבנקים על חשבון של המוסדיים. לבקש שיחה עם המשנה לנגיד או עם המפקח על הבנקים בארה"ב? לא בא בחשבון. גם להרים טלפון למפקח, לקרוא לו 'דודו' ולהגיד לו 'אתה טועה'? לא בא בחשבון, בטח שלא לשתף אותו במה שאתה חושב".

ברודט על הדואפול של פועלים ולאומי: "השוק הבנקאי הישראלי תחרותי מאוד ובכל התחומים. אז מבקשים גם להתייעל וגם להשיב מלחמה. יכול להיות שיש עסקאות גדולות שבנקים קטנים לא מגיעים אליהן, אבל חשוב לזכור כי גם בנקים גדולים נסוגים מאותן עסקאות ודווקא התחרות מגיעה מבנקים זרים".

"האם שכר בכיר בחברת טבע זהה לחברה של ת"א 100?"

על שכר בכירי המערכת הפיננסית אמר ברודט: "יש דוגמאות צורמות ולאוו דווקא בעולם הפיננסי, אלא בעולם של חברות הציבוריות. נשאלת השאלה למה להסתכל אחרת על גופים פיננסים לעומת גופים ציבוריים. יש דברים צורמים בחלק הציבורי הלא-פיננסי. המידתיות היא הכלל החשוב. בוא נראה מה תהיה החקיקה. מידה אחת לכולם - לא יהיה נכון. אני מבין מאיפה זה בא, אבל אני לא חושב שזה יהיה נכון. האם שכר בכיר בחברת טבע זהה לחברה של ת"א 100?"

בכר: "אולי הרווחנו את זה ביושר. אכן צריכים לקבוע את גודל המגרש, אבל אני לא בטוח שצריכים לקבוע את ה'קאפ' ואת המספר הסופי".