תומאס פיקטי: העשירים הם המרוויחים היחידים ממדיניות הפד

הכלכלן הנודע ומחברו של רב המכר "הון במאה ה-21" יצא נגד מדיניות התמריצם של הפד וטען כי היא כלל לא סייעה למעמד הביניים ■ פיקטי, שהתראיין ל-CNBC, חזר על טענתו לבסס מס הכנסה פרוגרסיבי כדי לצמצם את הפערים

תומאס פיקטי / צילום: רויטרס
תומאס פיקטי / צילום: רויטרס

הצמיחה הכלכלית מסתמכת יותר מדי על הפדרל ריזרב ופחות על המדיניות הפיסקאלית, כך אמר היום (ב') הכלכלן הצרפתי הנודע תומאס פיקטי בראיון ל-CNBC. פיקטי המשיך להגן על משנתו הכלכלית וטען כי מדיניות התמריצים של הפד אינה מחלחלת למעמד הבינוניי והנמוך ותורמת בעיקר לעשירים.

"אלו שמרוויחים מהדפסת הכספים הם אינם האנשים שהייתם רוצים שירוויחו מכך", אמר פיקטי, מחברו של רב המכר "הון במאה ה-21". פיקטי טען בספרו כי קפיטליזם בלתי מרוסן מייצר בכל המקרים פערים חברתיים-כלכליים, שגובים מחיר כלכלי גבוה.

למרות שפיקטי יצא נגד מדיניות הפד, הוא הכיר בחלקם המהותי של הבנקים המרכזיים בכל העולם במניעה קריסת המערכת הפיננסית העולמית עם פרוץ המשבר הפיננסי ב-2008, אך ציין באותה נשימה כי המדיניות המוניטארית המרחיבה נמשכה זמן רב מדי.

פיקטי חזר על הטענה בספרו כי יש להנהיג מס הכנסה פרוגרסיבי במטרה לצמצם את הפערים החברתיים. "אם קיים מס הכנסה ומס עושר פרוגרסיבי, ניתן לדעת טוב יותר מי משלם, לאן מופנה הכסף והאם קיימת חלוקה שוויונית של הנטל".

הכלכלן הנודע המשיך וטען כי מאחר ושיעורי הצמיחה בארה"ב נמוכים ולפחות 75% מההון מופנה לעשירים, אלו הם לא חדשות טובות עבור מעמד הביניים ושאר האוכלוסייה.

פיקטי, נזכיר, טען בספרו כי המחקר שביצע מראה באופן ברור כי הפערים בין "אלה שיש להם לאלה שאין להם" התרחב לרמות שלא נראו 100 שנה. במטרה להתמודד עם הבעייה הזו פיקטי הציע בין היתר לבסס מס בינלאומי על העושר.