קומנדו גט: כך רבנים מתירים עגונות בארצות הברית

לפי כתב האישום, הרבנים גבו רבבות דולרים תמורת שירותיהם ■ נלכדו במבצע עוקץ של ה-FBI, שבו סוכנת של הבולשת הפדרלית התחזתה למסורבת גט ■ כיוונו זרמי חשמל באקדח הלם לאשכי אחד הקרבנות

האם כל האמצעים כשרים כדי להתיר עגונות? האם כוונה, טהורה ככל שתהיה, לחלץ נשים מכבלי נישואין שגוועו מצדיקה התעללות סדיסטית בסרבני גט, שלא מעטים מהם מחזיקים בנשותיהם כבנות ערובה במשך שנים? בחוגים מסוימים ביהדות החרדית התשובה לשתי השאלות חיובית.

הנה התמצית של כתב אישום נגד חבורת רבנים חרדיים מהאזור המטרופוליטני של ניו-יורק, שהותר לפרסום בסוף השבוע שעבר בבית-משפט פדרלי בטרנטון, בירת ניו-ג'רזי: החשודים חטפו סרבני גט, היכו ועינו אותם, איימו לקבור חיים לפחות אחד מהם וכיוונו זרמי חשמל באקדחי הלם (טיזרים) לאשכי לפחות אחד מהקרבנות, כדי לאלץ אותם לומר "רוצה אני" ולשחרר את נשותיהם. בכל המקרים שתועדו, החטופים נשברו ונתנו גט לנשותיהם. אחד מהם הוא אזרח ישראלי.

החשודים לא עשו זאת רק לשם שמיים: לפי כתב האישום, הם גבו רבבות דולרים תמורת שירותיהם. הם נלכדו במבצע עוקץ של אף.בי.איי., שבו סוכנת של הבולשת הפדרלית התחזתה למסורבת גט.

כתב האישום מתעד שלושה מקרים, אך התובע הבכיר בניו-ג'רזי, פול פישמן, אמר כי ייתכן שבשש השנים שחלפו נפלו עשרות יהודים קרבן למי שמסמכי בית-המשפט מכנים "רבנים מיוחדים", שמוכנים לאשר עינויים של סרבני גט כדי להתיר עגונות. אם יימצאו אשמים, עלול להיגזר על כל אחד מהחשודים עונש מרבי של מאסר עולם וקנס בסך רבע מיליון דולר. משפטיהם יחלו בשבועות הקרובים.

החשודים הם הרב מנדל אפשטיין, בן 68, מברוקלין, שעמד בראש החבורה; בנו, הרב דוד אריה אפשטיין, בן 39, מלייקווד, ניו-ג'רזי; הרב מרטין (מרדכי) וולמארק, שעומד בראש ישיבה בעיירה החרדית מונסי, במדינת ניו-יורק; הרב ג'יי (יעקב) גולדשטיין, מברוקלין, שמתמחה בעריכת כתבי גיטים; והרב בנימין סטימלר, מברוקלין, דיין שהתמחה במקרי גירושין. ארבעה יהודים חרדיים נוספים, לרבות שניים מבניו של הרב גולדשטיין, שנעצרו באוקטובר אשתקד, הודו באשמות הקשורות בסחיטה. כתבי אישום נגד כמה חשודים נוספים יוגשו בקרוב.

החטיפה הראשונה שמתועדת בכתבי האישום בוצעה בנובמבר 2009, בלייקווד. הקורבן, שאינו מזוהה, אולץ להיכנס לרכב מסחרי נטול חלונות שחנה במגרש חניה, על פי המסמכים. הוא נכפת בכבלי ניילון ורצועות של ניירות דבק עבים. אחד מהחשודים כיוון זרמי חשמל לאשכיו באקדח הלם. במושב בקדמת הרכב ישב רב, מצויד במצלמת וידיאו, והורה לקורבן הכפות לומר לפני המצלמה את הנוסח הספציפי של הצהרה שתתיר את אשתו מעגינותה, לפי ההלכה.

חטיפה שניה אירעה ב-17 באוקטובר 2010, על פי האישומים. הרב דוד אריה אפשטיין ואחרים פיתו סרבן גט מברוקלין להגיע ללייקווד בתואנת שווא. הוא הוכה ועונה שם עד שנשבר ונתן את הסכמתו לתת גט לאשתו. כתב האישום אינו נוקב בשם הקורבן, אך בידיעה ב"ניו יורק טיימס", מ-22 במאי השנה, נאמר כי נראה שמדובר במאיר בריסקמן, אזרח ישראלי, שהגיש תביעה משפטית נגד הרב אפשטיין ואשתו ב-2012. בתביעתו טען בריסקמן, שהוא עונה ע"י כמה אנשים, שדרשו ממנו, שוב ושוב, לתת הסכמה למתן גט לאשתו. על פי טענתו, הראו לו החוטפים, במהלך העינויים, שק גופות והודיעו לו, ש"אם לא יציית הוא יקבר בעודו בחיים בהרי הפוקונוס (בפנסילווניה הסמוכה)".

החטיפה השלישית שמתועדת בכתבי האישום התרחשה ב-22 באוגוסט 2011. לפי הטענות, פרצו הרב דוד אריה אפשטיין ואחרים לביתו של סרבן גט בברוקלין, כפתו אותו ואת חברו והיכו את שניהם מכות נמרצות עד שסרבן הגט הסכים לגרש את אשתו. כאמור, התביעה הביעה חשש, שהחשודים היו מעורבים בעשרות מקרים דומים.

עוה"ד הנרי מזורק, פרקליטו של דוד אריה אפשטיין, אמר שמרשו יטען שהוא חף מפשע עם תחילת משפטו, ב-12 ביוני. פרקליטי הרב דוד וולמארק תיארו את מרשם כ"בר אוריין מופלג בתלמוד בעל שם עולמי". הם טוענים, שבמהלך הקריירה הארוכה שלו הוא פסק במאות מחלוקות שפילגו זוגות נשואים, והוא נשען תמיד על "משאים ומתנים חוקיים ובלתי פליליים".

במבצע העוקץ של אף.בי.איי., שהתנהל במחצית השניה של 2013, הקליטו סוכנים את הרב מנדל אפשטיין (אביו של דוד אריה) בשיחה עימם, שבה הוא פירט את השיטות שחבורתו נוקטת כדי להשיג גט לנשים שיכולות לשלם.

"עקרונית, מה שאנו עומדים לעשות הוא לחטוף את הבחור (סרבן הגט, ר.ד.) למשך כמה שעות, להכות ולענות אותו עד שהוא יסכים לתת גט", אמר הרב אפשטיין האב, בשיחה ב-14באוגוסט אשתקד. הוא דיבר עם שני סוכנים. אחת התחזתה ליהודיה שרוצה לקבל גט. האחר התחזה לאחיה. אפשטיין הפליג בפרטים כיצד אנשיו ישתמשו בקראטה, באזיקים, בשקיות פלסטיק לכיסוי ראש החטוף ובמוטות חשמליים לטיפול בבהמות כדי "לשכנע" סרבן גט לחזור בו מסרובו.

"אנחנו מעדיפים לא להשאיר סימנים על הגוף", אמר אפשטיין, על פי ההקלטה. "אנחנו משתמשים במוט חשמלי לטיפול בבהמות. אפשר להזיז שור, שמשקלו חמישה טון, באמצעות מוט חשמלי כזה. אנחנו מניחים את המוט על חלקים מסוימים בגוף (של סרבן הגט) ובתוך דקה אחת הבחור כבר ידע (מה לעשות)". הרב אמר שהשירות יעלה למבקשים 70 אלף דולר.

תחקיר ב"ווילג ווייס", מ-4 בדצמבר אשתקד, שהתפרסם תחת הכותרת "רב רע", מגלה שבני הקהילה החרדית בברוקלין האשימו את הרב מנדל אפשטיין בחטיפות ובתקיפות של סרבני גט מאז אמצע שנות ה-80. אך הוא נעצר רק אחרי מבצע העוקץ נגדו ונגד משתפי הפעולה עמו, אשתקד.