הבורסה בת"א: המעו"ף עלה ב-0.2% לאחר החלטת ה-ECB

ה-ECB הודיע על הורדת הריבית על הפיקדונות מתחת לאפס והשיק חבילת תמריצים פיננסים לעסקים הקטנים ■ מחזור המסחר מסתכם בכ-893 מיליון שקל ■ ירידות במניות דיסקונט, פריגו ומזרחי-טפחות

בורסת תל אביב / צלם: רויטרס
בורסת תל אביב / צלם: רויטרס

המסחר בבורסה באחד העם ננעל היום (ה') ביציבות, כאשר מדד המעו"ף עלה מעט בכ-0.2% ומדד תל אביב 100 נותר יציב. זאת, על רקע החלטת ה-ECB באירופה, שם תונהג לראשונה ריבית שלילית. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.2 מיליארד שקל.

עיני המשקיעים בעולם נשואות היום לכיוון אירופה. הבנק המרכזי האירופי (ECB) הודיע היום על הורדת הריבית על הפיקדונות מתחת לאפס והשיק חבילת תמריצים פיננסים לעסקים הקטנים.

נגיד הבנק מריו דראגי החליט להוריד את הריבית לחודש יוני לשפל חדש - 0.15% לעומת הריבית הקודמת שעמדה על 0.25%. במקביל, הוא הודיע בנוסף כי הוא חותך את ריבית הפקדונות בבנקים לרמה של 0.1%-.

המטרה של ריבית פקדונות שלילית היא לעודד אנשים להוציא כספים מהבנקים, עניין שיעודד את הצריכה הפרטית והשקעות באפיקים אחרים, וכפועל יוצא מכך יעלה את האינפלציה ואת שיעור הצמיחה. בנוסף, צעד זה יעודד את הבנקים ביבשת להלוות חלק מההון שלהם לבנקים אחרים ובכך לעודד את הפעילות הכלכלית בגוש האירו ולסייע לבנקים להתמודד עם משבר החובות בו הם נמצאים.

המסחר בוול סטריט ננעל כאמור אתמול בעליות שערים, על רקע שטף נתוני מאקרו, ביניהם נתון ה-ADP, המאזן המסחרי, מדד ISM וספר הבז', ולקראת דוח התעסוקה שיתפרסם ביום שישי.

בזירת המאקרו בארה"ב התפרסמו אתמול מספר נתונים מהותיים. לפני פתיחת המסחר התפרסם נתון ה-ADP, לפיו הסקטור הפרטי בארה"ב הוסיף בחודש מאי 179 אלף משרות. לפי התחזיות היו אמורות להתווסף לסקטור הפרטי 217 אלף משרות, לאחר תוספת של 220 אלף משרות בחודש אפריל. נתון זה, נציין, מקדים את דוח התעסוקה המלא שיתפרסם ביום שישי.

גם מדד הייצור התעשייתי רשם תנודה. המדד לרבעון הראשון ירד בשיעור החד ביותר מזה 6 שנים, 3.2% בשיעור שנתי, כאשר העובדים השקיעו יותר זמן על ייצור של פחות מוצרים, בשל החורף הקשה. בנוסף פורסם מדד מנהלי הרכש ISM (ללא סקטור הייצור), שהצביע על התרחבות בפעילות הכלכלית, עם קריאה של 56.3 נקודות בחודש מאי, לעומת הצפי לקריאה של 55.6 נקודות, לאחר קריאה קודמת של 55.2 נקודות.

רוב המחוזות בארה"ב ממשיכים להציג צמיחה כלכלית "מתונה ובינונית", כפי שמתאר זאת הפדרל ריזרב כבר חודשים ארוכים. כך עולה מספר הבז' שפורסם אתמול, ומציג את מצב הכלכלה ב-12 מחוזות הפד בארה"ב. על פי הדוח, נרשמה בחודש שחלף עלייה בהוצאות הצרכנים, למרות שנתון הוצאות הצרכנים הכללי בארה"ב, שפורסם לפני כשבוע, הצביע על ירידה בהוצאות לראשונה מזה שנה. עוד הצביע ספר הבז' על קצב ייצור בריא, ומנגד על כך שסקטור הנדל"ן למגורים לא מתרומם. מספר מחוזות דיווחו על עלייה במחירי מוצרים ומזון. כמו כן צוין בדוח כי תנאי שוק העבודה נמצאים במגמת שיפור. ביום שישי יפורסמו נתוני התעסוקה המלאים, שצפויים להצביע על יצירה של כ-200 אלף משרות, מה שישפוך אור על נושא זה.

רכישה גדולה לטבע

מניות פריגו ופרוטליקס ירדו על רקע פערים שליליים מול ניו יורק.

מנגד, אופקו עלתה 4% עקב פער חיובי של 1.9%.

טבע הודיעה שלשום כי היא רוכשת את חברת לבריס תמורת 200 מיליון דולר במזומן בעת סגירת העסקה, וכן עד 625 מיליון דולר נוספים בתשלומים המותנים בהשגת אבני דרך טרום-שיווקיות מסוימות.

מנכ"ל חברת הביו-רפואה פלוריסטם , זמי אברמן, פנה לבעלי מניות החברה, במכתב עדכון תקופתי. "התחלנו את שנת 2014 במומנטום חזק במספר חזיתות, ובכלל זה התקדמות בתוכנית הקלינית שלנו וקבלת אישורים רגולטוריים הנוגעים לשיטות הייצור שלנו והמפעל החדש", אומר אברמן.

אברמן התייחס לפרסום התוצאות הטובות בניסוי שלב 1-2 בפגיעות שרירים ולהמשך התוכנית הקלינית בתחום האורתופדיה: "התוצאות הטובות בניסוי מצביעות על כך שתאי ה-PLX-PAD עשויים להיות יעילים לטיפול בפגיעות שרירים וגידים. ניתחנו את הפוטנציאל של התאים לשימוש במגוון אינדיקציות. בהתבסס על הממצאים שלנו ובקו אחד עם האסטרטגיה שהתווינו, החלטנו להתקדם עם שתי אינדיקציות לפחות, ואנו צפויים להודיע על כך בשבועות הקרובים".