סקר: איסלם - הדת השנייה בגודלה ב-20 מדינות בארה"ב

סקר גאלופ: יהדות היא הדת השנייה בגודלה ב-15 מדינות ■ שיעור היהודים בכלל האוכלוסיה בארה"ב ב-2012 הוא 1.7%; שיעור המוסלמים - 0.6% ■ המוסלמים הרבה יותר אדוקים מהיהודים

שלט "כשר" בחנות בארה"ב / צילום: בלומברג
שלט "כשר" בחנות בארה"ב / צילום: בלומברג

סקר גאלופ מצא, שאיסלם היא הדת השנייה בגודלה ב-20 מתוך 50 המדינות בארה"ב; יהדות היא הדת השנייה בגודלה ב-15 מדינות. בכל זאת, שיעור היהודים בכלל אוכלוסיית ארה"ב גדול משיעור המוסלמים. הנתונים תקפים ל-2012, השנה האחרונה שבה נערך הסקר.

נצרות היא עדיין הדת הנפוצה ביותר בארה"ב: 77.3% מהאמריקאים מגדירים עצמם כנוצרים: 51.9% כפרוטסטנטים, 23.3% כקתולים; 2.1% - מורמונים. שיעור המגדירים עצמם יהודים ב-2012 היה 1.7% ושיעור אלה שמגדירים עצמם מוסלמים היה 0.6% (עליה של 0.1% לשתי הקבוצות בהשוואה ל-2011). 15% מגדירים עצמם כנטולי זהות דתית.

ממצאי הסקר מבוססים על ראיונות עם 326 אלף נשאלים שנערכו בין 2 בינואר ל-30 בנובמבר 2012. בין המדינות שבהן היהדות היא הדת השנייה בגודלה, אחרי הנצרות, נמצאות כל מדינות ניו-אינגלנד, למעט רוד-איילנד; וכן ניו-יורק, ניו-ג'רזי, פנסילווניה, מרילנד, מיניסוטה, מיזורי וטנסי. בכל מדינות הדרום, לרבות פלורידה וטקסס, וכן רוב מדינות המערב התיכון וצפון מרכז ארה"ב, איסלם היא הדת השנייה בגודלה.

ברמת המחוזות (counties), יהדות היא הדת השנייה בגודלה ב-231 מחוזות, ואיסלם - ב-392 מחוזות. ריכוזים יהודיים גדולים נמצאים באזור המטרופוליטני של ניו-יורק - ניו-ג'רזי - קונטיקט, אזור בוסטון, דרום פלורידה, אזור שיקגו, מיניאפוליס - סיינט-פול, האזור המטרופוליטני של לוס-אנג'לס וצפון קליפורניה.

אחד מהממצאים המעניינים ביותר בסקר הוא שיעור הדבקות הדתית בכל אחת מהדתות בארה"ב. מתברר שהיהודים האמריקאים, יותר מבני כל דת אחרת, מייחסים חשיבות פחותה לדת בחייהם. במילים אחרות: הם הכי פחות דתיים מבין בני כל הדתות האחרות בארה"ב. על השאלה, 'האם הדת חשובה בחיי היום-יום שלך?', רק 41% מהיהודים השיבו בחיוב, ו-58% השיבו בשלילה. לעומת זאת, 78% מהמוסלמים אמרו שהדת ממלאת תפקיד חשוב בחיי היום-יום שלהם, ורק 21% אמרו שאין הדבר כך (אצל הפרוטסטנטים, 79% השיבו שהדת חשובה בחיי היום-יום שלהם, אצל הקתולים - 70% אצל המורמונים - 87%).

על השאלה, באיזו תכיפות אתה מבקר בכנסיה/בית-כנסת/מסגד, 65% מהיהודים השיבו 'אף פעם' או 'לעיתים רחוקות' ו-34% אמרו פעם בחודש או יותר. לעומת זאת, 64% מהמוסלמים מגיעים למסגד לפחות פעם בחודש בהשוואה ל-35% שאינים מבקרים במסגד אף פעם או לעיתים רחוקות. המורמונים והקתולים אדוקים יותר מהמוסלמים, הקתולים קצת פחות. כדי להעמיד דברים בפרופורציה - ארה"ב היא אומה נוצרית: יותר מ-90% מהאמריקאים שמגדירים עצמם כבעלי זהות דתית, רואים עצמם כנוצרים (פרוטסטנטים, קתולים או מורמונים). מורמונים הם האדוקים ביותר, היהודים - החילוניים ביותר. הסקר לא נגע בקורלאציה פוטנציאלית בין אדיקות היהודים לבין תמיכתם במדיניות הנוכחית של ישראל כלפי הפלסטינים.