פרט קטן שלא ידעתם: פרופ' קובי גלזר, חבר בוועדת גרמן ותומך נלהב בשר"פ, נשוי למנהלת כספים בתל השומר

מסתבר כי גלזר חתם על "גילוי נאות" בעניין, אבל בוועדה זועמים שאיש מהם לא ידע על כך תל השומר מוביל את הקמפיין למען הכנסת שר"פ * פרופ' גלזר: "אין לי עניין לדבר"

רבות נכתב כבר על הרכב ועדת גרמן ועל כך שנראה היה לפחות בתחילת הדרך כאילו מדובר ב"משחק מכור" לקראת הכנסת שירותי רפואה פרטיים לכותלי בתי החולים הציבוריים. בין היתר הוזכרה העובדה ששרת הבריאות, יעל גרמן, שנתפסת כתומכת נלהבת של השר"פ, מינתה את פנינה קורן, לשעבר ראש לשכתה בעיריית הרצליה, לחברת ועדה מן המניין כ"נציגת ציבור".

אבל דבר אחד לא היה ידוע עד כה, לפחות לא לציבור, לא לתקשורת ואפילו לא לחברי הוועדה: "גלובס" חושף היום (א') כי פרופ' קובי גלזר, מרצה לכלכלה מאוניברסיטת ת"א ואחד התומכים הידועים של השר"פ בקרב חברי ועדת גרמן, נשוי למנהלת הכספים של תאגיד הבריאות בתל השומר - רו"ח יונה גלזר.

ביה"ח תל השומר בראשות המנכ"ל פרופ' זאב רוטשטיין, הוא הדוחף הגדול ביותר להכנסת שר"פ בבתי חולים ציבוריים. מסתבר כי פרופ' גלזר ציין בצורה זו או אחרת את הזיקה שלו לתל השומר במסמך שנועד להסדיר ניגוד עניינים עליו חתמו כל חברי הוועדה, אולם למרות הדברים לא הוטלו עליו כל מגבלות מפורשות. גלזר רשאי להתבטא ואף להצביע בעניין השר"פ ובשורה של סוגיות שונות שיכולות להשפיע ישירות על תל השומר - בין היתר בסוגיית תיירות המרפא.

תל השומר, נזכיר, הוא בית החולים הממשלתי שהיקף תיירות המרפא בו נחשב לגבוה ביותר עם הכנסות של מעל ל-100 מיליון שקל בשנה, כאשר כל פעילות תיירות המרפא מנוהלת על ידי תאגיד הבריאות בביה"ח - אותו תאגיד שבו רעייתו של גלזר כאמור, משמשת כמנהלת בכירה.

מבחן האדם הסביר

בטופס להסדר ניגוד עניינים שעליו חתום גלזר, נכתב בין היתר: "הנני מתחייב בזאת להימנע מלייעץ או לטפל בכל צורה אחרת, במישרין או בעקיפין, בנושאים העלולים להעמידני במצב של חשש לניגוד עניינים, מלבד בתחומים שאושרו במפורש על ידי היועצת המשפטית במשרד הבריאות או מי מטעמה". בחוזר מנכ"ל משרד הבריאות המצורף למסמכי הסדר ניגוד העניינים, מוסבר בין היתר: "אין צורך להוכיח קיומו של ניגוד עניינים בפועל, אלא די בכך שקיים חשש אובייקטיבי לניגוד עניינים". בסעיף אחר בחוזר מובהר: "השאלה אותה יש לבחון בעת יישום הכלל האוסר על ניגוד עניינים היא אפוא האם במצב הדברים הנתון קיימת אפשרות לניגוד עניינים בין העניין שהאדם מופקד עליו ומחזיק בו בנאמנות עבור הציבור, לבין עניין אחר כלשהו - עניין ציבורי או עניין אישי. בשאלה זו יכריע מבחן 'האדם הסביר', והוא אם 'יראה את הצדק בכל הדר עשייתו, ולא יעלה על דעתו שהממונים על עשיית הצדק נוהגים במשוא פנים ולפי דעות קדומות".

כך או אחרת, חברים בוועדת גרמן אמרו היום ל"גלובס" כי ל"גילוי הנאות" שעליו חתם גלזר אין משמעות כל זמן שהגילוי הזה כלל לא היה גלוי להם. אחד מחברי הוועדה טוען כי הוא שמע על כך רק במקרה ורק בעת האחרונה, שנה שלמה לאחר תחילת עבודת הוועדה. חבר אחר בוועדה שמע על כך לראשונה מ"גלובס", וטען גם הוא כי חברי הוועדה היו צריכים לדעת על כך. על פי הגורמים בוועדה, גם אם היו יודעים מראש על הזיקה שלו לתל השומר, הרי שהגילוי הנאות לא מנטרל את ניגוד העניינים ובוודאי שלא את החשש מניגוד עניינים. בנוסף, הם מציינים כי גלזר מתבטא במהלך דיוני הוועדה באופן חופשי, גם ואף במיוחד בענייני השר"פ.

בוועדת גרמן דמויות רבות עם אינטרס ידוע ועמדה מוכרת, כמו מזכ"ל ההסתדרות הרפואית לאה ופנר (הארגון תומך ידוע בשר"פ); או סגן הממונה על התקציבים משה בר סימן טוב (האוצר מתנגד לשר"פ), אולם גלזר הוא כאמור, נציג מטעם הציבור. לדעת גורמים בוועדה ובמערכת הבריאות, אפשר היה בקלות לבחור נציג ציבור אחר, ודאי כאשר ממילא אחת מנציגות הציבור היא מקורבת לגרמן (פנינה קורן) וצפויה להצביע בהתאם למי ששימשה כפטרון שלה במשך שנים.

למעשה, גם החבר החדש בוועדת גרמן, פרופ' ארנון אפק שהחליף את פרופ' רוני גמזו גם בוועדה וגם בראשות משרד הבריאות, נחשב למי שצפוי להצביע בהתאם לשרה. אמנם גם פרופ' גמזו נחשב לתומך בשר"פ, אולם בסוגיות רבות השמיע עמדות שונות מאלה שהציגה גרמן והחיכוך ביניהם הוא שהביא לפרישתו המוקדמת מניהול המשרד. פרופ' אפק, לעומת זאת, נחשב ל"מינוי נוח" שלא צפוי לאתגר את הדומיננטיות של השרה.

קרב מאסף

ועדת גרמן צפויה לסיים את עבודתה בעוד כשבועיים. חברי הוועדה היו אמורים להצביע כבר בעניין סוגיית השר"פ (מודל שיאפשר בחירת רופא מנתח באמצעות ביטוחי בריאות פרטיים ומשלימים גם בבתי החולים הציבוריים), אולם לפי הערכות, גרמן דחתה את ההצבעה לאחר שהבינה כי למרות הכול אין רוב בוועדה לטובת השר"פ.

גורמים בוועדה טוענים כי בתקופה האחרונה גרמן עורכת שיחות שכנוע בעניין, כאשר חבר ועדה נוסף, ראש המועצה הכלכלית-חברתית במשרד רה"מ, פרופ' יוג'ין קנדל, מנהל ממש "קרב מאסף" לטובת המודל. לקנדל, כך אומרים גורמים בוועדה, אין כל מניע אישי בעניין זולת אידיאולוגיה הדוגלת בצמצום המעורבות הממשלתית כנגד העצמת חופש הבחירה של הפרט. קנדל וגרמן היו רוצים לראות לפחות מודל של "פיילוט" בפריפריה, אולם מתנגדי השר"פ סבורים כי פיילוטים כאלה כבר ניתן לראות בבית החולים הדסה, או במקרה של המרפאה הפרטית "קלאס קליניק" שהוקמה בתל השומר וביצעה בה ניתוחים פרטיים בשעות הבוקר בניגוד לכאורה לנהלים.

פרופ' גלזר מסר בתגובה: "אין לי עניין לדבר". במשרד הבריאות מסרו כי הם מנסים לאתר את טופס ניגוד העניינים עליו חתם גלזר ורק אז יוכלו להגיב.