לאחר 10 שנים באי.די.בי: ליאור חנס הולך הביתה

חנס, מקורבו של נוחי דנקנר, הוא הבכיר הראשון שעוזב את אי.די.בי לאחר השלמת הסדר החוב בקונצרן ■ נהנה משכר של 140 אלף שקל בחודש, כמו גם מחשבון הוצאות שנתי של 200 אלף ליש"ט בלונדון

סנונית ראשונה לעזיבה של אנשי נוחי דנקנר את הנהלת אי.די.בי, מאז הושלם הסדר החוב בקונצרן. צמד בעלי השליטה החדשים בקונצרן, מוטי בן משה ואדוארדו אלשטיין, הודיעו לליאור חנס, יו"ר כור, על סיום תפקידו בקונצרן - כך נודע ל"גלובס".

חנס חותם עשור בקונצרן, במהלכו כיהן בתפקידי הנהלה בכירים שונים, ולמעלה מ-19 שנים בהן הועסק על ידי משפחת דנקנר. שנותיו באי.די.בי הפכו את חנס לאחד המנהלים המתוגמלים בישראל (כמו שורה של מנהלים נוספים באי.די.בי, שהיו מקורבים לבעל השליטה הקודם, דנקנר).

במהלך השנים הללו זכה חנס בין היתר לכינוי "אדריכל ההשקעה במניות קרדיט סוויס" - השקעה שנויה במחלוקת שהניבה לאי.די.בי רווח עצום בסיבוב הראשון שלה, ובהמשך הפסדים כבדים. בנוסף, חתום חנס על המיזוג בין חברות המטה כור ודסק"ש, שהושלם לאחרונה ותרם לחיזוק האיתנות הפיננסית של הקונצרן.

פיטוריו של חנס מהווים למעשה הצעד האקטיבי הראשון בו נוקטים בן משה ואלשטיין לביסוס שלטונם בקונצרן, ולפיזור כוורת המנהלים של דנקנר. בנוסף למנהלים בחברות המטה, גם חלק מהמנהלים המקצועיים בחברות התפעוליות בהן שולטת אי.די.בי - סלקום, נכסים ובנין ושופרסל - שאמנם מקצועיים בתחומם, הגיעו לתפקיד הבכיר בזכות נאמנותם לדנקנר.

מדובר בין היתר ברפי ביסקר, סגי איתן, מישל דהן ורענן כהן, שנהנים ממשכורות מפנקות במיוחד. בקרוב מאוד יצטרכו אלשטיין ובן משה להחליט האם מקצועיותם של אלה גוברת על נאמנותם הקודמת, ומי, אם בכלל, ימונה במקומם. שהרי, המינויים החדשים הם סיפור מורכב בפני עצמו הדורש הסכמה בין צמד בעלי השליטה החדשים, אשר ידוע כי תהום פעורה בין תפיסותיהם לגבי ניהול הארגון.

מי שראו את הנולד היו אייל סולגניק, לשעבר משנה למנכ"ל ומנהל הכספים הראשי באי.די.בי, ושוני אלבק המשנה למנכ"ל אי.די.בי, שהתפטרו בקיץ האחרון מהקונצרן. את שניהם גייס דנקנר מרשות ני"ע, שם כיהנו במשך שנים בתפקידים בכירים, ובאוגוסט האחרון חשף "גלובס" את דבר התפטרותם, בעיצומו של הסדר החוב בחברה. עוד לפני כן, במארס 2013, פרש מתפקידו המנכ"ל הוותיק של דסק"ש, עמי אראל.‏ ‏ ‏ ‏‏

10 שנים עם משפחת דנקנר

חנס (50) עוזב את אי.די.בי כאשר כיסיו מלאים. לא פחות מ-49 מיליון שקל (במונחי עלות) גרף בעשר שנות עבודתו בקונצרן, מאז נרכשה השליטה בו על ידי דנקנר.

לחנס תואר ראשון בכלכלה וחשבונאות ותואר שני במינהל עסקים, שניהם מהאוניברסיטה העברית. את הקריירה שלו בשוק ההון המקומי החל בגיל 31, לאחר שכיהן כמנהל מחלקת החשבונאות ברשות ניירות ערך. ב-1995 הוא מונה על ידי שמואל דנקנר, דודו של נוחי, למנהל הכספים בחברת דור אנרגיה, שהייתה בבעלות המשפחה המורחבת (המונה שישה בתי אב). הייתה זו נקודת הפתיחה לקריירה משגשגת שבנה חנס בשנים הבאות, אז גם הכיר את נוחי דנקנר, עו"ד מסחרי צעיר שהחליט לפרוש מעסקי המשפחה ולהקים גוף השקעות עצמאי.

ב-1997 צירף דנקנר את חנס לחברת גנדן תיירות שייסד יחד עם אבי פישר, אשר החזיקה באותה תקופה בחברות נתור, דיזנהויז וישראייר. בשנים הבאות סייע חנס לנוחי במהלכי ההתנתקות שלו מעסקיה של משפחת דנקנר‎,‎‏ ובהמשך לקח חלק פעיל במו"מ לרכישת השליטה באי.די.בי מידי משפחת רקאנטי.‏‏‎ ‎‏

ב-2003 מונה חנס למשנה למנכ"ל אי.די.בי אחזקות ושימש דירקטור בחברה, כמו‏‎ ‎גם בחברות הבנות סלקום, דיסקונט השקעות וכלל תעשיות. ב-2006 מונה למנכ"ל החברה האנגלית באמצעותה פעלה אי.די.בי בחו"ל, ובעקבות כך עבר לאנגליה ביחד עם משפחתו (כנגד החזר הוצאות מפנק בהיקף של כ-1.8 מיליון שקל בשנה).

שהותו בניכר תורגמה‎‏ להשקעות מצד אי.די.בי, וביניהן ההשקעה במניות רשת המרכולים הצרפתית קארפור, ‏‎ובעיקר השקעת המיליארדים במניות בנק ההשקעות השוויצרי קרדיט סוויס.

בשנת 2009 צמצם חנס את שהותו בלונדון, לאור חזרתה של משפחתו להתגורר בישראל. בהמשך מונה ליו"ר כור, ולמספר חודשים אף שימש כמנכ"ל דסק"ש במקום הראל שהתפטר. הוא נהנה מתנאי העסקה מפנקים, שאושרו בינואר 2012 לתקופה בלתי קצובה.

הללו כוללים בין היתר שכר של 140 אלף שקל לחודש. נוסף על כך, כיו"ר דירקטוריון החברה הבת באנגליה הוא זכאי לכ-200 אלף ליש"ט (1.2 מיליון שקל) בשנה, עבור כיסוי הוצאות שהותו בלונדון. ‏‎