כיל יורדת 1.5%; "אמירת פוטאש - הפעלת לחץ על המדינה"

סמנכ"ל הכספים של פוטאש: "לא נחזיק במניות כיל לעד" ■ אנליסט בשוק: "בפוטאש לא ירצו לפגוע במחיר מניית כיל על מנת לא לפגוע באינטרסים שלה ושל בעלי המניות שלה"

מפעל כיל / צילום: איל יצהר
מפעל כיל / צילום: איל יצהר

מניית כיל נסחרת היום (ג') תחת לחץ ברקע אמירתו של סמנכ"ל הכספים של פוטאש הקנדית, לפיה "לא נחזיק במניות כיל לעד". פוטאש, נזכיר, מחזיקה ב-13.84% ממניות כיל, בשווי שוק של כ-5.38 מיליארד שקל.

השוק מפרש זאת כלחץ עתידי משמעותי על מניות כיל, אולם בשיחות עם גורמי מקצוע בשוק מתגלה תמונה מאוזנת הרבה יותר. בכיר בחדר מסחר גדול בשוק מעריך כי "מדובר במשחקי כוח מול המדינה בעקבות המלצות ועדת ששינסקי 2. המטרה של פוטאש, בתור בעלת המניות השנייה בגודלה בכיל אחרי החברה לישראל, היא להפעיל לחץ על מקבלי ההחלטות בישראל. אני לא אומר חלילה שבפוטאש משקרים, אך אמירת סמנכ"ל הכספים היא אמירה כללית מאוד, ונכונה כמעט לכל נכס, שלא יוחזק לעד".

אנליסט בשוק אומר בשיחה עם "גלובס" כי "מדובר באמירה כללית, שלא אומרת בשלב הזה יותר מדי. צריך לזכור שכיל עומדת להיות מונפקת גם בחו"ל, ואם פוטאש תרצה לעשות מכירות שלה, היא תוכל לעשות את זה בהיקפים המאפיינים שווקים גלובליים, עם גופים אסטרטגיים שיהיו מעוניינים לקבל אחיזה בכיל. בכל מקרה, בפוטאש לא ירצו לפגוע במחיר מניית כיל על מנת לא לפגוע באינטרסים שלה ושל בעלי המניות שלה".

אמיר אדר ממיטב דש מציין כי "פוטאש מזומנת לעמוד בתור שכן גם החברה לישראל צפויה לעשות כן, אבל אם בכל זאת נשים את הציניות בצד ונתייחס לנושא ברצינות הראויה לו נאמר שאין בכך חדש שכן ספקולציות שכאלו כבר עלו על השולחן לאחר שהופסקו המגעים הראשוניים לרכישת כיל על ידי פוטאש עקב התנגדות שר האוצר, וכן הועלו שוב לאחר הודעת פרישתו של דויל והסבירות כי המנכ"ל החדש יציף ערך בין היתר על ידי מכירת רובו/חלקו של תיק האחזקות של פוטאש. אגב, מבחינת עיתוי, מעניין יהיה לראות יצרנית אשלג הנסחרת במכפיל 21 מוכרת יצרנית אשלג במכפיל 13".