חברות ישראליות גייסו כ-8 מיליארד שקל באג"ח בחודש מאי

הסכום כולל את הנפקת הענק של שותפויות קבוצת דלק, בה השקיעו המוסדיים הישראליים 2.2 מיליארד שקל ■ התעוררות גם בשוק המנייתי

בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי

חודש מאי הביא את גיוסי האג"ח הקונצרניות של חברות מקומיות לשיא חדש - סכום עצום של כ-8 מיליארד שקל. מנתוני מידרוג ולידר הנפקות עולה כי בסיכום חודשי הסתכם היקף ההנפקות הקונצרניות לכ-5.5 מיליארד שקל. כ-2 מיליארד שקל מהסכום גויס על ידי בנקים וחברות ממשלתיות (מזרחי טפחות וחברת חשמל) והיתרה (כ-3.5 מיליארד שקל) מגיעה מגיוסי חברות, בעיקר מתחום הנדל"ן.

לסכום זה מצטרף גיוס הענק הפרטי שביצעו שותפויות חיפושי הגז של קבוצת דלק (תמר בונדס), בהיקף של כ-2 מיליארד דולר, מתוכו הגיע חלק המשקיעים המוסדיים הישראליים לכ-2.2 מיליארד שקל (החוב הפרטי נסחר ברצף מוסדיים).

בניטרול גיוס החוב של השותפויות משקף היקף הגיוסים במאי קפיצה של כ-30% ביחס לגיוסים שבוצעו במאי אשתקד, וזאת בעיקר בזכות גיוס של 1.2 מיליארד שקל שביצע בנק מזרחי-טפחות, וגיוס נוסף של כ-800 מיליון שקל שביצעה חברת חשמל.

בציר מאי כלל גם עוד כמה גיוסי חוב ענקיים ובראשם כמיליארד שקל שגייסה חברת הנדל"ן האמריקאית קסטל, וכ-1.2 מיליארד שקל שגייסה קבוצת הנדל"ן והתשתיות אשטרום.

לדברי רנן כהן אורגד, מנכ"ל לידר הנפקות, אפריל "היה חודש חלש משום שהחברות היו עסוקות באישור הדוחות הכספיים ובגלל חג פסח. אבל סביבת הריבית בשוק נוחה, והמשקיעים מבינים שהיא לא תשתנה במהרה, לכן שוק האשראי החוץ בנקאי המשיך לגדול במאי".

במקביל לשוק החוב התעוררות נרשמה בחודש החולף גם בשוק המנייתי. אמנם שוק זה עדיין סלקטיבי יותר משוק האג"ח - עניין שבא לידי ביטוי בהורדת שווי החברות בהנפקות וכן בביטולה של הנפקת חברת התקשורת טלרד - ובכל זאת, המצטרפות החדשות לבורסה - קבוצת הבניה והתשתיות אשטרום וחברת מוצרי הבנייה אינרום - הצליחו למכור יחד מניות ביותר מ-600 מיליון שקל. השתיים מצטרפות למגדלי הים התיכון וסקייליין, שביצעו מוקדם יותר השנה הנפקת מניות ראשונית וגייסו כ-220 וכ-60 מיליון שקל, בהתאמה.

"הסיפור הגדול בשוק זה ההנפקות המנייתיות, עניין שכמעט לא היה קיים עד תחילת השנה", אומר כהן אורגד. "בסוף היום, בשביל שוק משני תוסס צריך גם שוק ראשוני ער, ולכך חשיבות אמיתית לבריאות השוק".

"צופים קצב גיוסים גבוה"

ובחזרה לשוק החוב. גם תחילתו של יוני מעידה על המשך פעילות אינטנסיבית, כשבימים האחרונים נרשמו ביקושי יתר גבוהים בגיוסי אג"ח של מאות מיליוני שקלים שביצעו פז ושטראוס, לצד הרחבת סדרה שביצעה אינטרנט זהב. אליהן צפויה להצטרף כעת חברת הנדל"ן המניב מליסרון עם גיוס של מאות מיליוני שקלים נוספים.

את ההתעוררות בשוק מבקשות לנצל גם חברות קטנות יותר ובעלות דירוגים נמוכים יותר, בעיקר מתחום הנדל"ן. בין היתר מתכוננות להנפיק בקרוב, החברות דורסל וצרפתי, בעלות דירוג BBB פלוס, ונתנאל גרופ, שאינה מדורגת, כשעל הפרק עומד גם גיוס אפשרי שבוחנת חברת נאוסיטי, כארבע שנים לאחר שביצעה הסדר חוב.

למרות החודש החיובי, בסיכום ביצועי השוק מתחילת השנה, נרשמה ירידה של כ-12% בהיקף הגיוסים הקונצרניים ל-14 מיליארד שקל, ובניטרול חברות פיננסים וחברות ממשלתיות ירד היקף הגיוס בכ-20% לכ-9 מיליארד שקל.

"אנו מעריכים המשך קצב גיוסים גבוה בתקופה הקרובה", אמר היום ערן היימר, מנכ"ל מידרוג. "צד הביקושים חזק מאוד ומתבטא בפרופיל המנפיקים שמאופיין בסיכון גבוה יותר".

גיוסי האגח הגדולים בחודש מאי
 גיוסי האגח הגדולים בחודש מאי