נעילה שלילית בבורסה בת"א; דיסקונט ופרטנר ירדו מעל 1%

מנכ"ל אורלקלי: נפעל לייצוב מחירי האשלג ■ הבנק העולמי חתך את תחזית הצמיחה הגלובלית ■ ירידות שערים באירופה ובוול סטריט ■ נמשכת הירידה בגרעון בתקציב הממשלה ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-954 מיליון שקל

בורסת תל אביב / צלם: רויטרס
בורסת תל אביב / צלם: רויטרס

המסחר בבורסה באחד העם ננעל היום (ד') בירידות, על רקע ירידות בשוקי העולם בשל המהלך של הבנק העולמי, שחתך את תחזיות הצמיחה שלו. מדד תל אביב 100 ירד ב-0.38% לרמה של 1,261.4 נקודות, ומדד המעו"ף ירד ב-0.41% לרמה של 1,400.6 נקודות. מחזור המסחר הסתכם בכ-954 מיליון שקל.

היום דווח כי בחודש מאי נמדד עודף בפעילות התקציבית של הממשלה בסך 1.9 מיליארד שקל, זאת לעומת עודף של כמיליארד שקל במאי אשתקד. בחודשים ינואר - מאי 2014 הסתכם העודף התקציבי בכ-800 מיליון שקל לעומת גירעון תקציבי בסך 6.5 מיליארד שקל בחודשים ינואר - מאי 2013. כך נמסר היום ממשרד האוצר. הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים (יוני 2013 - מאי 2014) ירד לכ-2.4% מהתמ"ג. מגמת הירידה בגירעון המצטבר נמשכת ברציפות מאז חודש ינואר השנה.

הבנק העולמי חתך היום את תחזית הצמיחה של הכלכלה הגלובלית בעקבות תחזיות צמיחה פושרות מצידן של ארה"ב, רוסיה וסין. כמו כן הבנק קרא למדינות השווקים המתעוררים לדאוג לחיזוק הכלכלות שלהן לפני שהפדרל ריזרב יעלה את הריביות.

לפי התחזית החדשה שפרסם הבנק העולמי, הכלכלה הגלובלית תתרחב בקצב של 2.8% השנה, זאת בהשוואה לתחזית הקודמת שפורסמה בינואר ועמדה על קצב צמיחה גבוה יותר בשיעור של 3.2%. לגבי כלכלת ארה"ב, הבנק העולמי מעריך כי היא תצמח בקצב של 2.1%, נמוך יותר מהתחזית הקודמת שעמדה על 2.8%. הבנק עדכן מטה גם את תחזיות הצמיחה של ברזיל, רוסיה וסין. עם זאת, ב-2015 מעריכים כלכלני הבנק כי הכלכלה הגלובלית תתרחב בקצב מהיר יותר ותצמח בשיעור של 3.4%.

"מחירי המניות בעולם עדיין אטרקטיביים, למרות עלייה של 180% במחיריהן מאז השפל של תחילת 2009. להערכתי, צפויה עלייה של של 7%-10% במחירי המניות בעולם ב-12 החודשים הקרובים". כך מעריך פיטר גנרני, אסטרטג המניות הראשי של Saxo Bank.

לדברי גרנרי, "מדד MSCI העולמי עלה ב-6.1% ברמה שנתית (תשואה כוללת), והוא רושם שיאים חדשים מדי שבוע. למרות עלייה של 180% במחירי המניות בעולם מאז השפל שנרשם בתחילת 2009, יש עדיין מקום לתשואה עודפת, מאחר שרמות המחירים נמוכות מהרמה הממוצעת מאז 1996".

מנכ"ל אורלקלי: נפעל לייצוב מחירי האשלג

בשורה טובה לחברת כיל . דמיטרי אוסיפוב, המנכ"ל החדש של ענקית הדשנים הרוסית אורלקלי, הצהיר כי הוא בעד ייצוב מחירי האשלג והוא שוקל כיצד לנהל את התפוקה של אורלקלי, מפיקת האשלג הגדולה בעולם.

מניות טבע וטאואר עלו על רקע פערים חיוביים מול ניו יורק. מנגד, אלוט תקשורת ירדה על רקע פער שלילי של כ-2.5% צפויה לרדת.

קבוצת עזריאלי דיווחה היום כי חתמה על הסכם MOU (מזכר הבנות) למכירת חברת סונול לקבוצת שלמה שמלצר בתמורה ל-450 מיליון שקל. הסכם זה מצטרף להסכם למכירת טמבור לקבוצת Kusto בתמורה ל-500 מיליון שקל, וחתימה על הסכם MOU (מזכר הבנות), שנחתם לאחרונה למכירת מתקן ההתפלה בפלמחים לחברת תש"י בתמורה לכ-430 מיליון שקל. במקביל מנהלת הקבוצה מגעים מתקדמים למכירת המתקנים הסולאריים בחברת סופרגז.