כפי שנחשף ב"גלובס": עזריאלי מוכרת את סונול לשמלצר

חתמה על מזכר הבנות למכירת סונול לשמלצר תמורת 450 מיליון שקל ■ הסכם זה מצטרף לחתימה על מזכר הבנות למכירת מתקן ההתפלה בפלמחים לתש"י בתמורה ל-430 מיליון שקל

דוד עזריאלי / צילום: איל יצהר
דוד עזריאלי / צילום: איל יצהר

בעידן שבו כמעט כל חברות הדלק בישראל נמצאות על המדף, היום דווח על עסקה ראשונה שבה חברה גדולה בענף מחליפה בעלויות. בהמשך לחשיפת "גלובס" מהשבוע שעבר, לפיה מנהל שלמה שמלצר מו"מ מתקדם לרכישת בסונול מידי קבוצת עזריאלי, דיווחו היום הצדדים כי נחתם הסכם למכירת חברת שיווק הדלקים לידי חברת שלמה החזקות של שמלצר, תמורת 450 מיליון שקל.

בהתאם למזכר ההבנות שנחתם בין הצדדים, תשלם שלמה החזקות במועד השלמת העסקה 400 מיליון שקל, כאשר החברה בוחנת גיוס חוב בבורסה לצורך כך, וכן קבלת מימון בנקאי.

יתרת התמורה, בסך 50 מיליון שקל, תועמד לרוכשת כהלוואת מוכר על ידי גרנית הכרמל (חברה בת של עזריאלי). ההלוואה תישא ריבית שנתית של פריים 2%, כאשר קרן ההלוואה תוחזר בתשלום אחד בתום חמש שנים ממועד השלמת העסקה.

שלמה החזקות שילמה לעזריאלי מקדמה, והמועד להשלמת העסקה נקבע לפרק זמן של 45 יום, במהלכם תבצע שלמה החזקות בדיקת נאותות לסונול.

הונה העצמי של שלמה החזקות, הפועלת בעיקר בתחום הליסינג והשכרת הרכב, עומד על כ-850 מיליון שקל והוא מממן כ-12% ממאזן החברה.

סונול נמצאת על המדף תקופה ארוכה, לאחר שבקבוצת עזריאלי ניסו למכור בתחילה את החברה האם, גרנית הכרמל - המחזיקה בין היתר גם בחברות טמבור, סופרגז וחברת הטיפול בשפכים GES - כמקשה אחת. הסיבה למכירת החברה היא שפעילויותיה אינן נמצאות בליבת העסקים של קבוצת הנדל"ן המניב שבשליטת דוד עזריאלי.

אבל כשראו בקבוצה כי הם מתקשים למכור את גרנית הכרמל כמקשה אחת, הם מחקו אותה באוקטובר 2012, מהמסחר בבורסה, והמשיכו במאמציהם למכור אותה או את החזקותיה בנפרד.

"אם היית שואל אותי לפני שנה, האם אני מעדיף למכור את כל החברה כמקשה אחת או דרך החברות, הייתי אומר במקשה אחת", אמר היום ל"גלובס" מנחם עינן, יו"ר גרנית הכרמל, והמשנה ליו"ר קבוצת עזריאלי. "אבל במדינת ישראל אין לך קונים לחברה שאין סינרגיה בין ההחזקות שלה".

בשנים האחרונות ניסו בעזריאלי למכור את סונול לפי שווי גבוה יותר מזה שבו נחתמה העסקה, וביקשו 700-800 מיליון שקל. עם זאת, השחיקה ברווחיות סונול, כמו ביתר חברות הדלק בענף, הובילה אותם להתפשר על המחיר בעסקה הנוכחית. את שנת 2013 סיימה סונול, המנוהלת על-ידי תא"ל (מיל') ניר גלילי (ראו מסגרת), ומעסיקה 1,900 עובדים, עם הכנסות של 5.3 מיליארד שקל, והרווח התפעולי שלה נשחק ב-4.9% לעומת 2012, והסתכם ב-102 מיליון שקל.

- אתם מרוצים מהמחיר שבו הצלחתם למכור את סונול?

"כל מו"מ מתחיל במחיר גבוה, ולא בהכרח מגיעים אליו. יש כאן קונה מרצון ומוכר מרצון. תמורת המכירה היא פונקציה של הגעה לסיכום גם לגבי המחיר וגם על דברים נוספים, כמו תנאי תשלום וכו'. בסך הכל אנחנו נמצאים במקום שבו רצינו להיות".

עוד שתי חברות נמצאות על המדף

לאחרונה, כך נראה, האיצה קבוצת עזריאלי את תהליך מכירת החברות של גרנית הכרמל. בחודש שעבר חתמה הקבוצה על עסקה שבמסגרתה נמכרה יצרנית הצבעים טמבור לידי קבוצת קוסטו מסינגפור תמורת חצי מיליארד שקל, וקודם לכן נחתם הסכם למכירת מלוא החזקותיה של החברה במתקן ההתפלה בפלמחים לקבוצת משקיעים בהובלת קרן תש"י עבור 430 מיליון שקל (עסקה שטרם הושלמה).

בנוסף, מנהלת עזריאלי מו"מ מתקדם למכירת סופר סולאר, וכפי הנראה בעתיד הקרוב תיחתם עסקה למכירת פעילות החברה, הכוללת מספר שדות סולאריים במרכז ובנגב בהיקף של 22 מגה-וואט. התמורה המוערכת בעסקה זאת צפויה לעמוד על כ-150 מיליון שקל.

מלבד העסקאות הללו, על המדף נמצאות עוד שתי חברות של גרנית הכרמל - סופר גז, וחברת GES העוסקת בתחומי התפלה וטיפול במים ושפכים וכן בייצור ומחזור כימיקלים שונים (דרך חברה זו מחזיקה גרנית במתקן ההתפלה בפלמחים).

עסקאות המכירה של טמבור, סונול, ומתקן ההתפלה בפלמחים צפויות להניב לקבוצת עזריאלי תמורה מצטברת של 1.38 מיליארד שקל.

אם וכאשר יימכרו ההחזקות האחרות של גרנית הכרמל, צפוי היקף התמורה הכולל לגדול במספר מאות מיליוני שקלים נוספים. בכך נראה כי ההחלטה למכור את החזקות גרנית הכרמל בנפרד השתלמה לקבוצת עזריאלי, שמחקה את גרנית מהמסחר באוקטובר 2012, לפי שווי של כ-810 מיליון שקל בלבד (אם כי יש לקחת בחשבון כי לגרנית הכרמל נושאת על גבה גם חוב, וייתכן שאף הלוואות בעלים מעזריאלי).

את התמורה שתגיע מהמימושים השונים, מייעדת עזריאלי להמשך פיתוח עסקי הנדל"ן שלה. "עזריאלי נמצאת בתנופת ייזום חסרת תקדים הכוללת פרויקטים נרחבים בהיקף של 5-5.5 מיליארד שקל. אין אף חברת נדל"ן אחרת שמבצעת פיתוח והשקעות בקצב הזה, והכסף ממכירת ההחזקות מיועד לפעולות ההתרחבות האלה", אמר בעניין זה עינן.

גם מצד החתן וגם מצד הכלה

עבור ניר גלילי, מנכ"ל סונול בארבע השנים האחרונות, החלפת הבעלויות על סונול לא אמורה לשנות הרבה. הוא אמנם לא היה זה שקישר בין הצדדים לעסקה, אך הוא מכיר היטב לא רק את הבעלים הנוכחיים של סונול אלא גם את הצד הרוכש, שלמה שמלצר. לאחר שיחרורו מהצבא בדרגת תא"ל, הצטרף גלילי בתחילת העשור הקודם אל קבוצת שמלצר, ומונה למנכ"ל סנטראל מוטורס, דרכה מכרה החברה את מכוניות הליסינג וההשכרה ככלי רכב מיד שנייה. בהמשך מונה גלילי למנכ"ל פעילות הליסינג, שנקראה אז ניו-קופל. ב-2008 מוזגה ניו-קופל עם חברת השכרת הרכב שלמה Sixt, שהייתה בבעלות פרטית של שמלצר, ולאחר כשנתיים הודיע גלילי לשמלצר כי הוא עוזב את הקבוצה.

גלילי אמר אז כי הוא אמנם עוזב בתום 10 שנים כיוון שמיצה את עצמו בתפקיד, אך הוא "ממשיך לראות בחברה משפחה". כעת נראה כי גלילי יתאחד מחדש עם המשפחה שעזב, ועל הרקע העובדה כי שמלצר וגלילי נפרדו ברוח טובה, נראה כי הבעלים החדש של סונול, ישמח אם הוא ימשיך להוביל את חברת הדלק.

קפיצת המדרגה של שלמה שמלצר עשויה להתברר כהימור לא קטן

אביב לוי

עסקת הרכישה של סונול מהווה קפיצת מדרגה בפעילותו של איש העסקים שלמה שמלצר, שביסס את עצמו בשנים האחרונות כבעל מספר פעילויות מצליחות בתחומים מגוונים ובראשן חברת שלמה החזקות, הרוכשת בעסקת סונול.

הפעילות המרכזית של שלמה החזקות היא שלמה Sixt - חברת הליסינג הגדולה בארץ, העוסקת בהשכרה, מכירה וביטוח כלי רכב. בבעלות שלמה החזקות, בה משמש שמלצר כיו"ר, גם חברת ביטוח. שלמה החזקות מפעילה כ-80 אלף כלי רכב ועובדת מול מגוון נרחב של לקוחות בתחומי הליסינג וההשכרה, שיוכלו להגדיל את רמות התנועה בתחנות הדלק הנרכשות.

שמלצר מסר היום בעקבות העסקה כי "סונול מהווה פעילות משלימה לכלל החברות והנכסים שבבעלות קבוצת שלמה, בענפי התעשייה השונים. מדובר בחברה טובה וחיונית להנעת גלגלי התעשייה הישראלית והמשק בכלל. אני סמוך ובטוח שסונול, תחת קבוצת שלמה, תוכל למנף את פעילותה ולמצות את מלוא הפוטנציאל שלה".

עם זאת, בשוק יש הטוענים כי להחלפת הבעלות על סונול, עשויות להיות השלכות על האופן בו החברה מממנת את פעילותה, ולכן מדובר בהימור לא קטן מבחינת שמלצר. חברות הדלק הן צרכניות אשראי כבדות בהיקף של מיליארדי שקלים, וכל עוד סונול נמצאה תחת הבעלות של עזריאלי הבנקים המממנים אותה חשו בנוח להעניק לה אשראי בהיקפים גדולים לאור העובדה שמאחוריה עמד דוד עזריאלי.

כעת, עם העברת סונול לידיה של שלמה החזקות, שהיא חברה ממונפת בעצמה, הבנקים עלולים לחוש פחות בנוח להעמיד אשראי בהיקף נרחב לחברה, מה שעשוי להשפיע על הריביות שיידרשו ממנה.

איש עסקים קשוח וחריף

מלבד שלמה החזקות, מחזיק שמלצר גם בקבוצת אפקון העוסקת בייצור ושיווק לוחות חשמל, קבלנות מערכות חשמל ומיזוג אוויר. החברה מעסיקה כ-1,300 עובדים ונסחרת בבורסה בשווי של כ-300 מיליון שקל.

החזקה מרכזית נוספת של שמלצר היא בחברת גולד בונד - יחד עם סמי קצב ושלומי פוגל - העוסקת בהפעלת מסוף מטענים באשדוד, ובעלת החזקות במספנות ישראל. זו האחרונה, מפעילה את הנמל הפרטי היחיד בארץ שממוקם בחיפה, ומספקת שירותים לכלי שיט, מבצעת עבודות מתכת, ואף הודיעה לאחרונה על כוונתה להיכנס לתחום יבוא המלט לארץ. בבעלותו של שמלצר נמצאת גם חברת שלמה נדל"ן, העוסקת בנדל"ן מניב בישראל ובאירופה, והוא גם יבואן רכבי אופל לישראל.

שמלצר מוכר בשוק כאדם שבנה את עסקיו בעשר אצבעות. מדובר באיש עסקים קשוח, חריף, היודע כיצד להסתייע בשוק ההון לצרכיו, ועשה לעצמו שם של מי שיודע לקנות בזול, ובאמצעות ניהול נכון לייצר ערך בהשקעותיו. כך עשה בשלמה סיקסט, אותה קנה ב-1996 כחברה מפסידה ותוך כמה שנים הפך אותה למעצמת ליסינג, כך באפקון שנרכשה ב-2003 מידי הכונס של קבוצת פויכטונגר, תמורת כ-30 מיליון שקל בלבד (כעשירית משוויה הנוכחי), וכך גם במספנות ישראל, שנרכשה מהמדינה בנזיד עדשים ומוערכת כיום במאות רבות של מיליוני שקלים.