עובדי מזרחי טפחות למנכ"ל: דאג לשכרנו כפי שדאגת לשכרך

עובדי הבנק התבשרו על אישור חבילת השכר בהיקף 6.4 מיליון שקל לאלדד פרשר, ורוצים גם: מבקשים "לרתום" את נחישותו של המנכ"ל כפי שהוצגה במאבקו על שכרו הוא - "למאבק הצודק של עובדי הבנק" ■ המנכ"ל לא איחר להגיב

בנק מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר
בנק מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר

לאחר אישור שכרו של מנכ"ל מזרחי טפחות אלדד פרשר ע"י 73.3% מבעלי המניות אתמול ובהם המשקיעים המוסדיים, הכולל חבילה של עד 6.4 מיליון שקל בשכר ובמענקים, עובדי הבנק רוצים להשתתף ב"חגיגה".

העובדים שלחו היום (ד') מכתב למנכ"ל פרשר, ובו הם מבקשים "לרתום" את נחישותו של המנכ"ל כפי שהוצגה במאבקו על שכרו הוא - "למאבק הצודק של עובדי הבנק". העובדים כותבים לפרשר, כי "עקבנו בעניין רב אחר מאבקך הנחוש לקבלת שכר נדיב בבנק. איננו רוצים להביע את עמדתנו בנוגע לגובה שכרך ותגמולך; איננו רוצים גם להביע את דעתנו בנוגע לשאלה האם רמת הנדיבות במקרה זה הנה מוצדקת או לא; אנחנו רק מבקשים לעסוק בעיקרון 'הנדיבות' הזה".

העובדים כותבים, כי הם נאבקים מזה תקופה ארוכה על הזכות לקבל שכר ראוי ולהתפרנס בכבוד: "כידוע לך, מאז שנת 2005 לא נחתם בבנק הסכם שכר חדש. במשך כמעט עשור נשחק שכר העובדים ואף נוצר מצב אבסורדי של פערי שכר בלתי מתקבלים על הדעת בבנק. אחוז ניכר של העובדים מקבל שכר מינימום או נזקק להשלמה לשכר המינימום. לא מתקבל על הדעת שבנק שגורף רווחי עתק משלם שכר מינימום לעובדיו".

עוד טוענים העובדים, כי שכרם בבנק מזרחי טפחות הינו נמוך באופן אבסולוטי הן בהשוואה לשכר עמיתם בבנקים האחרים והן בהשוואה לשכר במשק בכלל. "העוולות הללו נוצרו בעיקר בשנות כהונתו של קודמך בתפקיד, אלי יונס, והם זועקים לשמיים. הגיע הזמן לתקן אותם והדבר תלוי אך ורק בהחלטתך", לדבריהם.

אתה, כמנכ"ל הבנק, אחראי לא רק על שכר הבכירים אלא על שכר כלל עובדי הבנק. הנך האחראי והמחליט היחיד בנוגע לשכר העובדים ואנו קוראים לך לגלות מנהיגות ויושרה ולנהוג בנו העובדים באותה מידה בה אתה נוהג עם עצמך. גזור לנו גזרה שווה. איננו מבקשים נדיבות, אנחנו דורשים שכר הגון וראוי לעמלנו", הם כותבים.

עובדי הבנק מבקשים מהמנכ"ל לתת הנחיה ברורה וחד משמעית להפסיק לאלתר את הסחבת במשא ומתן על הסכמי השכר ולנהל את המו"מ עם העובדים בתום לב ובשקיפות. "תן הנחיה לחשוף מיד את נתוני שכר העובדים, מה יש להנהלה להסתיר?", לדבריהם.

העובדים קוראים למנכ"ל לשבת עמם סביב שולחן המשא ומתן "עד שיצא עשן לבן, שכן עובדי הבנק, ממש כמוך, ראויים לא רק להערכה ולכבוד אלא גם לפרנסה מכבדת וראויה".

פרשר בתגובה: "מידע חלקי, מוטעה ומגמתי"

המנכ"ל פרשר לא איחר להגיב, ובמכתב תגובה ששלח זמן קצר מאוחר יותר ליו"ר ארגון העובדים הוא טוען כי הם שוב מפיצים מידע חלקי, מוטעה ומגמתי. "מזה מספר שנים שהנהלת הבנק מנסה לקיים אתכם דו-שיח בעניין הסכם שכר חדש לעובדי הבנק, לצערנו ללא הצלחה. ועדיין, אתם הראשונים לדעת ששכר עובדי הבנק לא רק שלא נפגע במאומה בשל כך, אלא גם עלה בשיעור של קרוב ל-5% מדי שנה. זאת, הודות למנגנון 'הטייס האוטומטי' הנהוג במזרחי-טפחות, ושכולל העלאות שכר בגין הצמדה למדד, קידומי דרגות, קידומים בתפקיד וזאת בנוסף לבונוס שנתי בגין רווחי הבנק".

פרשר מוסיף: "אתם גם יודעים היטב, כי בהשוואה פרטנית של השכר לעובד, על פי מאפיינים של גיל, ותק ותפקיד, מזרחי-טפחות אינו שונה מהותית משאר הבנקים. מה ששונה ומאפיין רק את מזרחי-טפחות של השנים האחרונות הוא קליטתם של אלפי עובדים חדשים - כולם כעובדי בנק מיומם הראשון, מהלך ששינה באופן מהותי את תמהיל ופרופיל עובדי הבנק, לעובדים צעירים יותר ומשכילים יותר. הירידה המשמעותית בממוצע הגיל והוותק במזרחי-טפחות היא שאחראית לכך, שהעלות הממוצעת לעובד אצלנו, נמוכה מזו הקיימת בבנקים אחרים. כל טענה אחרת בעניין זה אין לה על מה להישען".

המנכ"ל הגיב גם לטענות על שכרו הנדיב: "בעניין תוכנית התגמול שלי אני מבקש להזכיר לך כי בעקבות צעדים רגולטורים שננקטו בשנה האחרונה, שכר הבכירים במערכת הבנקאית בכלל ובמזרחי-טפחות בפרט ירד בעשרות אחוזים. אנטרופי - חברת ייעוץ מומחה ואובייקטיבית, שהמליצה לגופים המוסדיים לתמוך בתוכנית, למרות האווירה הציבורית והתקשורתית, אמרה על תוכנית התגמול שלי כי היא מאוזנת, ראויה, הולמת, קשורה קשר הדוק לביצועי הבנק ועולה בקנה אחד עם אינטרס בעלי המניות".

"ככל שמדובר בהנהלת הבנק", הוסיף פרשר, "יש לנו בהחלט כוונה ורצון אמיתי להגיע להבנות לקראת הסכם שכר חדש, ולהסדרת כל נושאי יחסי העבודה והתנאים בבנק ברוח טובה ומתוך מטרה אמיתית ליצור סביבת עבודה שתאפשר למזרחי-טפחות להמשיך לצמוח, להתפתח ולקלוט עוד ועוד עובדים. זאת, על מנת שלא ניגרר חלילה למערכת יחסי עבודה עכורה ומשמיצה, שתפגע בכל מה שהישגנו בעמל רב עד היום. ברוח זו הנחיתי את סמנכ"לית משאבי אנוש לקיים עמכם הידברות אינטנסיבית מתוך מטרה להגיע להסכמות מוקדם ככל שניתן".