75% מפעילות התיירות הרפואית מבוצעת בבוקר - על חשבונכם

על-פי דוח מיוחד של החשבת הכללית, איכילוב עקף לראשונה את תל-השומר ורשם בשנת 2013 הכנסה של 155 מיליון שקל מתיירים רפואיים

בית החולים איכילוב / צילום: איל יצהר
בית החולים איכילוב / צילום: איל יצהר

‎‎רגע לפני שוועדת גרמן ממליצה לעודד את ענף התיירות הרפואית בבתי החולים הציבוריים בישראל בכפוף לכמה כללים מגבילים - כאשר עם המצדדים הגדולים לכך בוועדה נמנים שרת הבריאות יעל גרמן וראש המועצה לכלכלה במשרד רה"מ פרופ' יוג'ין קנדל - חושפת החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי בויאנג'ו, את אחד הבלופים הידועים במערכת: התיירים שמגיעים לבתי החולים הציבוריים לא באמת "תופסים מיטות ריקות" בחדרי ניתוח שנותרים שוממים בשעות אחר הצהריים, כפי שגרמן טענה בעצמה בהתאם לטיעוני מנהלי בתי החולים; בפועל, 75% מהניתוחים והפעולות הרפואיות שבוצעו בקרב תיירי מרפא ב-2013 התקיימו בשעות הבוקר - כלומר על חשבון המבוטחים הישראלים שממתינים ממילא בתורים ארוכים, כפי שנחשפו רק לפני שבועיים בדוח של משרד הבריאות.

הנתון הזה מופיע בדוח מיוחד שחיברו אנשי אגף החשבת הכללית במשרד האוצר, שהועבר באחרונה לוועדת גרמן ופורסם היום (ד') בראשונה באתר "כלכליסט". בדיקת האוצר כללה איסוף נתונים מכמה בתי חולים ממשלתיים בולטים שבהם מתקיימת פעילות ענפה של תיירות רפואית: שיבא (תל השומר), איכילוב, רמב"ם, וולפסון ואסף הרופא. כך, על פי הנתונים, לא פחות מ-82% מהפעולות הרפואיות שבוצעו בקרב תיירי מרפא בוולפסון ב-2013, התקיימו בשעות הבוקר. כל זה קורה בשעה שהנחיות משרד הבריאות קובעות כי יש לקבל תיירי מרפא בשעות אחר הצהריים. ככלל, המחלקות לתיירות מרפא בבתי החולים פועלות במסגרת "תאגידי הבריאות" שהוקמו בכל בית חולים על מנת להפעיל את התשתיות (חדרי ניתוח, מכשירי דימות וכו') בשעות אחר הצהריים, כדי לקצר את התורים ולייעל את המערכת. מהדוח עולה עוד כי בתי החולים מקצרים במפורש את התורים לתיירים עד כדי המתנה של ימים בודדים לכל היותר לניתוח - נתון נוסף שלא צריך להפתיע איש במערכת הבריאות ובקרב הציבור הרחב.

תחקיר שערך "גלובס" לפני כחצי שנה חשף כיצד המחלקה לתיירות מרפא בבית החולים תל השומר, בראשות פרופ' זאב רוטשטיין, מעניקה טיפול ‏VIP‏ לתיירים שמגיעים לבית החולים. "אחות מתאמת" מלווה אותם אל חדרי הבדיקות ודואגת כי פקידות הקבלה יקבעו להם תורים מהירים. גם המקרים שתועדו בתחקיר התקיימו בשעות הבוקר, על חשבון הישראלים. פרופ' רוטשטיין בעצמו הודה בכך בראיון שהעניק ל"גלובס" עוד בשנת 2009, כשאמר: "תייר שמגיע אלינו ינותח באותו יום, אחרת הוא לא יבוא".

עוד על פי דוח האוצר, הכנסות בתי החולים הממשלתיים זינקו ב-2013 בכ-23% בממוצע. לראשונה עקף בית החולים איכילוב את תל השומר, ורשם הכנסות של 155.3 מיליון שקל - זאת לעומת 116 מיליון שקל בתל השומר. הבדיקה העלתה עוד כי קיים פער בין הסכומים שנגבו מהתיירים הרפואיים בגין פעולות רפואיות, לבין התעריפים שנרשמו בפועל. על פי מחברי הדוח - עדי בסון, אלעד דוידוביץ', שגיב זוהר ויוסי מזור - לא ברור מה נעשה בכסף הזה שמקורו בפער. ‏‎‎‏

כמה מכניסים בתי החולים מתיירות מרפא
 כמה מכניסים בתי החולים מתיירות מרפא