דווקא כשדלק בשיא: הפועלים קונה מתשובה מניות ב-125 מ' ש'

הבנק רכש מבעל השליטה 0.75% ממניות החברה כחלק מהניהול השוטף של כספי הנוסטרו שלו

יצחק תשובה / צלם: בלומברג
יצחק תשובה / צלם: בלומברג

בעל השליטה בקבוצת דלק, יצחק תשובה, ניצל את רמות השיא שבהן נסחרת הקבוצה, כדי לממש אתמול נתח של כ-0.75% מהון החברה, תמורת כ-125 מיליון שקל. בצד הרוכש עמד בנק הפועלים, הבנק שמימן בעבר את רכישת השליטה בדלק עבור תשובה. הפועלים רכש את המניות בעסקה מחוץ לבורסה, כחלק מהניהול השוטף של כספי הנוסטרו. הפצת המניות בוצעה על-ידי בית ההשקעות אי.בי.אי.

המכירה נעשתה במחיר של 1,440.5 שקל למניה - נמוך בכ-2% משווי המניה הבוקר, לאחר זינוק של כ-50% שרשמה בשנה החולפת. מחיר זה משקף לקבוצת דלק שווי של יותר מ-17 מיליארד שקל, המציב אותה כחברה השישית בגודלה בבורסה.

גם ברטפלד מימש

המכירה שביצע תשובה לא שינתה משמעותית את שווי החזקותיו בקבוצה, 10.7 מיליארד שקל (כ-62% מההון). רק לפני שנתיים וחצי היו שוות מניותיו פחות ממחצית סכום זה.

מניות השליטה שבידי תשובה שועבדו בעבר לבנק הפועלים, שמימן ב-1998 את ההשתלטות העוינת של תשובה על קבוצת דלק (שהייתה עד אז בשליטת משפחת רקאנטי). הפעם האחרונה שבה ביצע תשובה מכירת מניות הייתה במהלך שנת 2009, אז מכר קצת יותר מ-1% מההון של קבוצת דלק תמורת כ-93 מיליון שקל.

קבוצת דלק השלימה לאחרונה שורה של עסקאות מכירה, במטרה למקד את עסקיה בתחומי חיפוש והפקת נפט וגז. בחודש שעבר מכרה הקבוצה נתח משמעותי ממניות חברת הזיקוק האמריקאית דלק US, תמורת כ-950 מיליון שקל, ובכך השלימה מימוש מניות חברה זו בתמורה מצטברת של כ-4 מיליארד שקל תוך כשנתיים.

בד בבד מכרה הקבוצה לאחרונה את מניות השליטה בחברת הביטוח האמריקאית ריפבליק, תמורת 121 מיליון דולר, ואת החברה הבת דלק אירופה, לקרן ההשקעות הבריטית TDR, ב-355 מיליון אירו, בנטרול חוב.

תשובה אינו המממש היחיד בדלק: בחודש שעבר מכר מנכ"ל הקבוצה, אסי ברטפלד, מניות בתמורה של כ-2 מיליון שקל, לפי מחיר מניה של 975 שקל, במהלך שנעשה במסגרת פירעון הלוואה שהועמדה לו לרכישת מניות. בתחילת החודש מכר מבקר הפנים של הקבוצה, מיכאל גרינברג, מניות תמורת כ-200 אלף שקל, לפי מחיר מניה של 977 שקל.

עם המכירה הנוכחית מצטרף תשובה לגל מימושי המניות שמבצעים לאחרונה בעלי שליטה בבורסה. 2013 הייתה שנת שיא של מימושים כאלה, ונראה כי השנה נמשכת המגמה, ואחד המממשים הבולטים הוא צדיק בינו, שמכר יחד עם חברות שבשליטתו מניות בסכום של 1.2 מיליארד שקל תוך שנה - עיקר הסכום במניות חברת האנרגיה פז, והיתרה במניות הבנק הבינלאומי ובבעלת השליטה בו, פיבי.