סנאטור: תיתכן התקפה ישראלית על איראן בתוך חודשים

טד קרוז, סנאטור רפובליקאי שמרני, נפגש עם נתניהו במאי, אך לא ברור אם דבריו נסמכים על אותה פגישה ■ מכריז: ממשל אובמה צריך לפעול נגד איראן, אך אם לא, אני מתנחם בעובדה שישראל תעשה זאת

האיתוללה עלי חמינאי / צלם: רויטרס
האיתוללה עלי חמינאי / צלם: רויטרס

הסנאטור הרפובליקאי השמרני טד, קרוז, שנפגש עם רה"מ בנימין נתניהו במאי, אמר אתמול (ג'), בכנס של ארגון יהודי בוושינגטון, כי התקפה ישראלית על מתקני הגרעין של איראן "עשויה להתרחש בתוך כמה חודשים". את הציטוט מביא אתר האינטרנט "דיילי קולר".

"להשקפתי, המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, מאמין שלארה"ב אין יכולת הרתעה אמינה (ולפיכך) לא נשקף לאיראן שום סיכון משמעותי אם היא תוסיף לקדם את יכולותיה הגרעיניות", אמר הסנטור בכנס של המכון היהודי לענייני ביטחון לאומי (JINSA), ארגון של קצינים בדימוס בצבא ארה"ב. "המשמעות היא, שאם האיראנים יוסיפו להתקדם, ואני חושב שזה מה שיקרה, יש לי אמון מלא בכך שמדינת ישראל תפעל כדי לשמר את הביטחון הלאומי שלה, גם אם הממשל הנוכחי (בארה"ב) לא יפעל תחילה. וזה עשוי להתרחש מוקדם יותר מאשר מאוחר יותר - זה עשוי לקרות בתוך כמה חודשים".

קרוז לא ציין אם דבריו נסמכים על שיחתו עם נתניהו. הסנאטור הוסיף כי לדעתו, ממשל אובמה חומק מאחריות בגלל מעורבותו במו"מ עם איראן, והעובדה היא, שמנהיגי איראן אינם מתייחסים אליו ברצינות.

הוא הוסיף: "לדעתי, זה מה שמנהיג אמריקאי אחראי היה צריך לעשות: להתייצב על הבימה הגלובלית ולהכריז, 'אני רוצה שיהיה ברור - בשום נסיבות שהן לא תורשה איראן להשיג יכולת (לייצר) נשק גרעיני. אנו נטיל סנקציות שישתקו את איראן, והאיראנים יוכלו לחדול, או שאנו נעשה זאת בשבילם תוך שימוש בכל האמצעים הקיימים, לרבות שימוש בכוח צבאי כנדרש'".

"לדעתי, מדיניות של חולשה ופייסנות רק מגדילה את הסיכוי של עימות צבאי", אמר קרוז. לדבריו, ארה"ב צריכה לשאת באחריות למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני, אך בהעדר מנהיגות אמריקאית שתעשה זאת, הוא מתנחם בעובדה שישראל תפעל כדי להגן על עצמה.

"אינני חושב שישראל צריכה לפעול כדי למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני מפני שלארה"ב יש אינטרס לאומי עמוק שצריך להניעה לפעול, במקום לדחוף את ישראל לעשות זאת", אמר הסנטור. "אך אני מתנחם בעובדה שאם הממשל הנוכחי בוושינגטון לא יגן על האינטרסים שלנו, לכל הפחות ישראל תגן על האינטרסים שלה".

קרוז, שנמנה עם זרם מסיבת התה ונחשב כוח עולה במפלגה הרפובליקאית, בוחן אפשרות לרוץ לנשיאות.