המצב בעיראק הזניק מחירי הנפט; "כולנו נשלם בתחנות הדלק"

בדלנים ג'יהדיסטים וכורדים הצליחו בימים האחרונים לכבוש מספר ערים מרכזיות שבהן מוקדים להפקת נפט ■ כלכלני אופקים: "הידיעות על כוחות כורדיים שכבשו את העיר קירקוק בצפון עיראק הקפיצו את מחיר הנפט הגולמי בכ-2.25%"

נפט / צילום: shutterstock
נפט / צילום: shutterstock

העימותים האלימים בעיראק בעקבותיהם כוחות כורדים בדלנים כבשו את העיר קירקוק בצפון המדינה, הקפיצו היום (ה') הן את מחירי הנפט הגולמי והן את מחירי הנפט מסוג WTI. כעת, גובר החשש בשווקים מהאפשרות שהבדלנים יצליחו להשתלט על מרכזי הפקת נפט נוספים בעיראק וישבשו את האספקה העולמית.

כלכלני קבוצת אופקים מציינים בסקירה מיוחדת כי "הידיעות על כוחות כורדיים שכבשו את העיר קירקוק בצפון עיראק, הקפיצו במהלך היום את מחיר הנפט הגולמי מסוג ברנט בכ-2.25%, למחיר העולה על 112 דולר לחבית. שדה קירקוק, אחד משדות הנפט הגדולים בעולם, מפיק כמיליון חביות נפט ביום (היקף ששקול כמעט לכל הפקת הנפט של לוב לפני נפילתו של קדאפי)".

אתמול השתלט ארגון הטרור הג'יהדיסטי "המדינה האיסלאמית שבעיראק" על מספר מוקדים להפקת נפט במדינה ואף הצליח לכבוש את הערים תכרית ומוסול. הצבא העירקאי מצוי על סף פירוק, והממשלה ביקשה סיוע צבאי מארה"ב, לאחר שגם ארגונים קיצוניים כורדיים הצטרפו היום למערכה וכבשו את העיר קירקוק.

"נפילה של מרכזי ייצור נפט נוספים או צינורות נפט בידי כוחות בדלניים בעיראק יכולה לשבש את אספקת הנפט העולמית ולגרור עליית מחירים נוספת", מציינים כלכלני אופקים. "המשך אי הסדר בעיראק ישפיע על מחיר הדלק שאנו נשלם בתחנות באופן ישיר, כאשר ההשפעה הכלכלית שלו על העולם היא גדולה וחמורה יותר מאשר המשבר בסוריה. זאת, במיוחד על רקע העובדה שמחיר הנפט הגולמי בעונת הקיץ, בה יש צריכה מוגברת של אנרגיה, נוטה לעלות בשל ביקוש גבוה".