מניית פרוטליקס מדשדשת - והמנכ"ל דוד אביעזר פורש

האיש המזוהה ביותר עם פרוטליקס הפתיע בהודעת הפרישה המשקיעים לא הגיבו בצער רב ■ עלות שכרו ב-3 השנים האחרונות - 5.7 מיליון דולר

דוד אביעזר / צלם: תמר מצפי
דוד אביעזר / צלם: תמר מצפי

דוד אביעזר, מנכ"ל חברת פרוטליקס המייצרת תרופות בתוך תאי צמח, הודיע ביום שישי האחרון על פרישתו מן החברה לאחר 12 שנה. אביעזר הגיע לפרוטליקס כשהייתה פרויקט חממה זעיר, והפך אותה כנגד כל הסיכויים לחברה החלוצה בהפקת חלבונים בתוך תאי צמח, הראשונה בעולם לקבל אישור FDA בתחום. החברה חתמה על הסכם עם ענקית התרופות פייזר, שהכניס עד כה מעל ל-70 מיליון דולר במזומן. אביעזר תוגמל היטב עבור מאמציו, וסך עלות שכרו בשלוש השנים האחרונות עמד על כ-6 מיליון דולר.

בשנים האחרונות, מאז שהפכה לחברה עם מוצר ומכירות, מצבה של פרוטליקס דווקא הורע, כפי שהתבטא במחיר המניה, שכפי שאמר אביעזר בראיון קודם - "לא עלה עם העליות, וחטף יחד עם כולם בירידות". בשנתיים האחרונות איבדה החברה 40% מערכה, ובעקבות ההודעה על פרישת אביעזר ירד מחיר המניה ב-1.3%, ופרוטליקס נסחרת לפי שווי של 352 מיליון דולר.

לפרישה לא ניתן הסבר רשמי. כיוון שבפרוטליקס אין היום בעלי שליטה חזקים (ביו-סל, המחזיקה כ-14%, הכריזה לפני מספר חודשים על חלוקת המניות שלה בפרוטליקס כדיבידנד בעין או מכירתן), הרי שאין כנראה מי ש"העזיב" את אביעזר. ואולם, גורמים בשוק טוענים כי הדירקטוריון של החברה לא היה מאושר מהמצב ולא הסתיר זאת, ובעקבות זאת הודיעו לבסוף שני הצדדים על הצורך בהתרעננות הדדית.

לא מוכרת (היטב) ולא נמכרת

ביצועי המניה הבעייתיים נובעים ישירות מביצועי החברה, וכן מבעיה בניהול ציפיות. כך היה בסוף 2010, כשפרוטליקס לא קיבלה אישור שיווק בארה"ב לתרופה המובילה שלה למחלת הגושה. האישור נדחה ביותר משנה, ובזמן הזה התאוששה המתחרה ג'נזיים מבעיות ייצור ואף נכנסה מתחרה חדשה - שייר.

כשפרוטליקס הגיעה סוף סוף לשוק, נותרו לה 'שאריות'. יתרה מכך, שייר הצליחה להשיג אישור תרופת יתום באירופה, שחסם את פרוטליקס משיווק באזור זה. פרוטליקס לא הודיעה מראש כי היא עלולה להיחסם כך, והמשקיעים הופתעו לרעה.

האכזבה הטרייה ביותר היא בשורת המכירות. נראה כי התרופה אינה נמכרת היטב בארה"ב, אך אין הסברים טובים מדוע, שכן ההסכם עם פייזר נתון תחת עלטה מכוונת. אפילו בישראל, בה פרוטליקס פועלת לבד ויש לה יתרון של מקומיות ומחיר, היא אינה מצליחה לכבוש את רוב השוק כפי שקיוותה. ב-2013 היא רשמה הכנסות של 14.3 מיליון דולר - סכום לא זניח, אך לא מה שציפה השוק מחברה עם תרופה מאושרת.

לפני כשנה ניהלה פרוטליקס מגעים למכירתה, ולבסוף לא נמכרה, וזו אולי אכזבה נוספת. בשנה האחרונה החברה מדגישה את מוצריה הנמצאים בפיתוח, אולם הם בשלבים מוקדמים יחסית, ולא מהווים עדיין חלום חזק מספיק כדי לנטרל את האכזבה שמסב תחום הגושה.

נכון לסוף הרבעון הראשון, לפרוטליקס יש 77 מיליון דולר בקופה המאפשרים לה לקדם את התוכנית הקלינית שלה, אם כי כדי להשלימה היא תידרש לגיוס נוסף. בכל מקרה, יש לזכור כי פרוטליקס היא חברת תרופות אמיתית ופעילה, נדירה מסוגה בישראל, ועל כך מגיע לאביעזר קרדיט גדול.

דוד אביעזר
 דוד אביעזר