על רקע האיום הסוני: ארה"ב חוזרת לעיראק, בשת"פ עם איראן

מאות חיילי הכוחות המיוחדים מגיעים לבגדד כדי להגן על השגרירות האמריקאית, אחרי אלפי הרוגים, רבבות פצועים וטריליוני דולר במלחמת המפרץ השניה של הנשיא בוש הבן

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

11 שנים לאחר תחילת הפלישה האמריקאית השניה לעיראק, בניצוחם של ג'ורג' בוש ודיק צ'ייני, ושנתיים וחצי לאחר סיומה, חוזרת ארה"ב בשקט לעיראק, כאילו לא אירע דבר. 4,486 חייילים אמריקאיים נהרגו בקרבות. בין 150 אלף למיליון עיראקים נספו, לפי הערכות שונות. כמעט שני טריליון דולר גבתה המלחמה מממשלמי המיסים בארה"ב.

ברק אובמה הבטיח - וקיים - להוציא את צבא ארה"ב מהמדינה העיראקית. זה היה אחד מעמודי התווך של מצעו. ולשם מה? גרורות אל קאעדה במדינה מעולם לא נעקרו כליל, ועתה הן לופתות את עיראק, בתמיכת הסונים ושרידי מפלגת הבית של סדאם חוסיין, ומאיימות להטילה לתוהו ובוהו של כליפות איסלמית צמאת דם מפאתי דמשק ועד בואך בגדד.

אחרי התלבטויות והיסוסים, החל אתמול הבית הלבן להדליף רמזים על שיגור מספר מצוצמם של חיילי כוחות מיוחדים לעיראק במאמץ נואש לסייע לממשלת המדינה לבלום את התקדמות כוחות ארגון "המדינה האיסלמית של עיראק והלוואנט", צאצא של אל קאעדה, ולקפד את החתרנות הסונית הגואה.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמנם הכריז ביום ו', כי הוא מוציא מכלל אפשרות משלוח יחידות צבא ללוחמה יבשתית בחזית העיראקית, אך על פי תכנית פעולה חדשה, שנבחנת עתה, תשגר ארה"ב חיילים אמריקאיים לאימון יחידות עיראקיות ולתפקידים אחרים.

הכתב הצבאי של רשת CBS מסר אמש, כי משלוח יחידות של הכוחות המיוחדים לעיראק נמצא במקום גבוה ברשימת האופציות שנבחנות עתה בפנטגון ובבית הלבן. חיילי יחידות אלה יחדשו אימונים של יחידות צבא עיראק, שנפסקו לאחר שאחרוני החיילים האמריקאים עזבו את עיראק בדצמבר 2011.

ואולם "וושינגטון פוסט" מציין היום, כי לא ברור אם הכוחות המיוחדים שישלחו לעיראק לא יסייעו בניהול תקיפות אוויריות של מל"טים ומטוסים מאויישים נגד מטרות של ארגון "המדינה האיסלמית". בלי ניהול מטרות מהקרקע, יהיה קשה, אם לא בלתי אפשרי, לפגוע במטרות ניידות של ארגון קומנדו נייד ונזיל, כמו המדינה האיסלמית", ויגדל הסיכון של פגיעה באוכלוסיה אזרחית.

במקביל הודיע אתמול אובמה לקונגרס על משלוח כ-275 אנשי צבא אמריקאיים לעיראק כדי לסייע בהגנה על קומפלקס השגרירות האמריקאית הענקית בבגדד. הפנטגון דיווח שאוניית תובלה אמפיבית הצטרפה לנושאת המטוסים ג'ורג' בוש ולמשחתת נושאת טילי שיוט במפרץ הפרסי. אלה יעניקו לבית הלבן אופציות פעולה נוספות.

אבל הסיפור הגדול מאחורי היערכות ארה"ב לפעולה בעיראק הוא שיתוף פעולה בינה לבין איראן, שמתחיל להתרקם עתה בשולי המו"מ בווינה על שלילת יכולות גרעיניות צבאיות מטהראן.

"ניו יורק טיימס" מוסר הבוקר, כי סגן שר-החוץ האמריקאי, וויליאם ברנס, נפגש בווינה עם בכירים איראניים כדי לבדוק האם שתי המדינות יוכלו לפעול יחדיו לחיזוק הממשלה בבגדד ןלהפחית את הסיכון שנשקף מהקיצונים הסוניים.

קודם לכן אמר שר-החוץ, ג'ון קרי, בראיון ליאהו ניוז, כי ארה"ב "פתוחה לדיונים (עם איראן) כדי לבדוק האם איראן יכולה לתרום משהו קונסטרוקטיבי". "אני חושב שאנחנו צריכים ללכת צעד אחר צעד כדי לבדוק מה המציאות, אך לא הייתי מוציא מכלל אפשרות שום דבר שעשוי להיות קונסטרוקטיבי", אמר קרי.

אם כי שר-החוץ לא הוציא מכלל אפשרות פעולה צבאית, אמר מאוחר יתר פקיד בסטייט דיפרטמנט, בפגישות עם איראנים לא יועלו נושאי "תיאום צבאי" עם טהראן.

מפקד כוח אל קודס במשמרות המהפכה של איראן, גנרל קאסים סולמייני, ביקר באחרונה בבגדד ונפגש עם מנהיגים עיראקים, אומר ה"טיימס". בוושינגטון חוששים, שסולמייני מנסה לגייס שיעים עיראקיים, שעברו אימונים צבאיים באיראן, כדי להגן על הממשלה השיעית בבגדד. אך פקידים אמריקאיים אומרים, ששיגור כוחות אל קודס לעיראק רק יחריף את המתחים בין סונים לשיעים בעיראק ועלול לדחוף להתפרצות מלחמת אזרחים במלוא היקפה בעיראק.