מנכ"ל אינטל ירושלים מדבר על האחיין נפתלי שנחטף ביום ו'

ישי פרנקל, שפועל מזה שנים לשילוב פלסטינים בהיי-טק הישראלי, הוא דודו של החטוף נפתלי ■ "הייתי מחבק אותו, מבקש ממנו להיות חזק"

גיל-עד שאער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח / צילום: תמונה פרטית
גיל-עד שאער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח / צילום: תמונה פרטית

מספר פעמים כבר כתבתי כאן בעבר על זהותם הכפולה של אנשי ההיי-טק הישראלי. היזם שחוזר לסטארט-אפ שלו אחרי טיסה קרבית מעל שמי לבנון. המתכנתים שבזמן מילואים מסכלים פעילות חבלנית עוינת. המנהל הבכיר שבנו נפצע בהיתקלות עם מחבלים. למרבה הצער הדוגמאות רק הולכות ומתווספות.

ישי פרנקל, מנכ"ל אינטל ירושלים, הוא איש היי-טק ותיק. הוא עובד אינטל משנת 1998 וכיום הוא אחראי על עבודתם של כאלף איש בחברה, בנוסף לתפקידו כמנהל פיתוח התוכנה בתחום ה-Perceptual Computing. בקהילת ההיי-טק ידוע פרנקל גם כמי שדוחף ומטפח בתוך אינטל - ומוביל מחוצה לה - את המהלכים האסטרטגיים לשילוב חרדים ועובדים פלסטינים בהיי-טק הישראלי.

אבל החל מיום שישי לפנות בוקר ישי פרנקל הוא גם דודו המודאג מאוד של נפתלי פרנקל, שנחטף יחד עם גיל-עד שעאר ואייל יפרח.

אביו של נפתלי, אבי פרנקל, הוא אחיו של ישי. שתי המשפחות גרות בשכנות ביישוב נוף איילון, לא רחוק מהעיר מודיעין. הם עברו להתגורר שם לפני כשש עשרה וחצי שנים. משפחתו של נפתלי הגיעה ליישוב ימים ספורים לאחר לידתו. אתמול שוחחתי עם ישי פרנקל בטלפון. הוא סיפר לי על אופיו הקהילתי של היישוב הדתי לאומי ועל הנוף המרהיב הנשקף מנוף איילון, הצופה אל העמק על שמו הוא קרוי.

היישוב נמצא בתוך תחומי הקו הירוק. במשך שנים היתה השתייכותו המדינית שנויה במחלוקת, שכן הוא מוקם בדיוק על קו התפר, שסומן בטוש עבה מדי כשצוירה מפת החלוקה. בסופו של דבר החליטה מדינת ישראל שנוף איילון נמצא בתחומה והתושבים החלו לשלם ארנונה, כנדרש על פי החוק הישראלי.

יום הולדת 85 לסבא

ביום שבת לפני שבוע התכנסה משפחת פרנקל המורחבת לחגיגת יום הולדתו ה-85 של אביו של ישי, סבא של נפתלי. היה אירוע משפחתי משמח באווירה טובה. ישי ונפתלי שיחקו רמי, דיברו וצחקו. זו היתה הפעם האחרונה שהתראו לפני החטיפה. ביום שישי בבוקר התקשר אליו אבי, אחיו, להודיע לו שנפתלי נעדר. הוא מיהר אל ביתם ומאז הם ביחד.

- איך אפשר להמשיך לתפקד כמנהל בכיר בחברת היי-טק תוך כדי הדאגה הנוראית הזו לגורל הילדים?

"כשהבנתי מה קורה התקשרתי למולי אדן, הבוס שלי (נשיא אינטל ישראל, י.ש.), ואמרתי לו שאני צריך להוריד פרופיל. הוא וכל המערכת באינטל גילו הבנה. אינטל היא מקום עבודה חם ותומך, והם מאפשרים לי כרגע להתרכז בעזרה למשפחה. קיבלתי הודעות תמיכה והזדהות רבות מאנשי אינטל בארץ ובעולם. כל זה מאוד מחזק אותי בהתמודדות הקשה. כך שבינתיים אני כל הזמן עם המשפחה, תומכים אחד בשני ומקבלים עדכונים מכוחות הביטחון. אני מניח שאם חלילה המצב הזה יימשך לאורך זמן, אצטרך בהדרגה לחזור לשגרה מסוימת".

אחת מהודעות התמיכה המרגשות שהתפרסמו בימים האחרונים היתה זו של גיא גרימלנד, דובר אינטל ישראל, שכתב בדף הפייסבוק שלו: "הלב שלי בימים אלה עם ישי פרנקל, מנכ"ל אינטל ירושלים, שהאחיין שלו נפתלי נחטף. ישי, אני ואני די בטוח שעוד רבים מעובדי אינטל וישראלים מהציבור הרחב - מחבקים אותך ואת משפחת פרנקל. תהיה חזק. ליבי יוצא אליך".

גם על חמשת ילדיו של פרנקל, בין הגילאים 9-21 עוברים ימים לא פשוטים. "לילדים שלנו קשה, הם מתמודדים עם מציאות כואבת. כל גיל וההתייחסות שלו לאירוע הזה. חשוב לזכור שנפתלי עבורם הוא גם בן דוד, גם חבר וגם שכן. לאף אחד מהם זה לא קל".

בתוך כל ההמולה הזו, אחת מבנותיו של פרנקל ניגשה אתמול למבחן בגרות בביולוגיה. יום לפני כן אמרה לה המורה שלה שהיא תבדוק אפשרות להעלות לה את ציון המגן, מתוך התחשבות בפגיעה בהכנותיה למבחן.

"לא חוטפים ילדים"

- קהילת ההיי-טק מכירה אותך גם בתור מי שדוחף כבר שנים לשילוב חרדים ופלסטינים בהיי-טק הישראלי. חשבת מן הסתם על האירוניה העצובה שמצטיירת בעקבות החטיפה?

"זה נכון, שנים אני דוחף בכל הכוח שתי יוזמות שחשובות לי מאוד. הצלחנו לשלב כבר למעלה ממאה חרדים וחרדיות בעבודות שונות באינטל. כמו כן אנחנו עובדים מול בתי תוכנה פלסטינים באזור רמאללה. זוהי פעילות חשובה של אינטל והיא קרובה מאוד לליבי. אני חייב לציין שמאז החטיפה קיבלתי לא מעט הודעות תמיכה ועידוד מגורמים פלסטינים שמסיבות מובנות אני לא יכול לפרט יותר מדי לגביהם. אנשים כתבו לי מיילים וגם התקשרו. אמרו לי שדוחים בשאט נפש את החטיפה של נערים צעירים. 'לא חוטפים ילדים', כך הם אמרו לי. סיפרו לי שמתפללים לשלום הילדים. האמת היא, שחימם לי את הלב לקבל את המסרים האלה".

- אתם מדברים ביניכם על איך אפשר היה להימנע מהחטיפה? על עבודתם של כוחות הביטחון?

"יש לנו הרבה מחשבות והרבה תהיות. אנחנו מדברים בינינו על הכל. אפילו על נושא הטרמפים. אבל כרגע הכי חשוב זה להחזיר את הילדים הביתה. אנחנו אסירי תודה לכוחות הביטחון. אנחנו רואים אותם עושים באמת כל דבר אפשרי. הם עובדים מעל ומעבר. אנחנו שומעים מה שנאמר בציבור ובתקשורת ויודעים מבפנים שחלק מהפרסומים ומהשמועות פשוט לא נכונים. אבל זה לא חשוב עכשיו. אנחנו אסירי תודה לכל מי שעובד כל כך קשה כדי להחזיר את הילדים הביתה".

- מה היית אומר לנפתלי אילו יכולת לפגוש אותו?

"הייתי מחבק אותו. ומבקש ממנו להיות חזק. שיידע שעם ישראל כולו עומד לצידו ונמצא כל הזמן איתו ועם גיל-עד ועם אייל. הייתי מספר לו שכל מערכות הביטחון הופכות עולמות כדי למצוא אותם. לא שכחנו אותם לשנייה ולא נשכח בשום אופן".

- הרבה תפילות נישאות בימים אלה לשלומם של הנערים החטופים. מהי התפילה האישית שלך?

"התפילה שלי היא משפט מתוך תפילת ראש השנה: 'תהא השעה הזו שעת רחמים ועת רצון מלפניך'.

ולתפילה הזו, הוסיף ישי פרנקל את דברי התפילה מספר תהילים ק"ל, הנשמעת שוב ושוב ברחבי הארץ, מרגע היוודע דבר חטיפת הנערים:

ממעמקים קראתיך יהוה.

אדני, שמעה בקולי:

תהיינה אזניך, קשבות לקול, תחנוני.

אם-עונות תשמר-יה - אדני, מי יעמד.

כי-עמך הסליחה - למען, תורא.

קויתי יהוה, קותה נפשי; ולדברו הוחלתי.

נפשי לאדני - משמרים לבקר, שמרים לבקר.

יחל ישראל, אל-יהוה: כי-עם-יהוה החסד; והרבה עמו פדות.

והוא, יפדה את-ישראל - מכל, עונתיו.

כשנפרדנו, קבענו להיפגש בקרוב, אחרי שהכל ייגמר, ולדון בנושא של שילוב חרדים ופלסטינים בהיי-טק הישראלי. אני מבטיח לעשות זאת ולדווח על כך כאן, אחרי שישובו הבנים לגבולם.

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל