פרישה מרצון בסלקום: עובדים ותיקים יזכו לפנסיית גישור עד גיל 67

עפ"י ההסכם עם הוועד, ‏‎‎עובדים צעירים יותר יזכו למשכורת אחת על כל שנת ותק, בנוסף לתשלום הפיצויים ■‏‎‎‏ "לפני ההתארגנות פיטרו מאות בלי לשאול איש"

הנהלת סלקום בראשות המנכ"ל ניר שטרן, יחד עם ועד העובדים בראשות מיה יניב וההסתדרות הכללית, הודיעו היום (ד') על תוכנית פרישה מרצון המיועדת לכל עובד עם ותק של שנתיים לפחות, בכפוף לאישור ההנהלה.

התוכנית כוללת תנאי פרישה מיטיבים לרבות פנסיית גישור שלא נראתה כמותה בעבר בענף הסלולר. התוכנית אינה כוללת מכסה מוגדרת, לפחות לא באופן פורמלי, ובניגוד להסכם הפרישה שנחתם מול הוועד בחברת פלאפון, אין החלטה רשמית בדבר פיטורי עובדים במקרה של אי-היענות לתוכנית.

על-פי הערכות, בסלקום ביקשו במשך המשא-ומתן מול הוועד להביא לצמצום של מאות משרות, בין היתר באמצעות פיטורים, כך שתוכנית הפרישה נחשבת הישג גדול בעבור הוועד, שצפוי לחתום בקרוב גם על הסכם עבודה קיבוצי ראשון בחברה.

על-פי התוכנית, כל עובד שפרישתו תאושר יזכה למשכורת אחת על כל שנת ותק, בנוסף לכספי הפיצויים. השכר הקובע לצורך חישוב סכום הפיצוי יהיה השכר המשולב, שכולל גם את שכר הבסיס וגם את התמריצים השונים בגין יעדי מכירות, שעות וספות גלובליות או תוספת כוננות, כך שעובד עם ותק של 15 שנה בשכר ממוצע של 10 אלף שקל יזכה מעבר לתשלום הפיצויים לסכום של 150 אלף שקל.

על-פי ועד העובדים, בסלקום ישנם מעל 1,500 עובדים עם ותק של 10 שנים ומעלה וכ-500 עובדים עם ותק של למעלה מ-15 שנה. בני 45 ומעלה יזכו לחודש הסתגלות נוסף. ‏

עוד על-פי התוכנית, עובדים שעברו את גיל 58 ויבקשו להשתתף בתוכנית הפרישה, יזכו לפנסיית גישור עד גיל 67 - זאת גם בנוגע לנשים, ועל אף שגיל הפרישה לנשים עומד על 62.

חישוב התשלום ייעשה על-פי מתאם של 2% כפול כל שנת ותק, כך שעובד עם ותק של 15 שנה יזכה לקצבה חודשית של 30% מהשכר המשולב עד גיל הפרישה.

בנוסף, עובדים הזכאים לפנסיית גישור יורשו להמיר את הקצבה החודשית בסכום הוני חד-פעמי, שיאפשר להם בין היתר לפתוח עסק או להשקיע אותו באפיק אחר. עובדים שיבחרו בסכום חד-פעמי, ימשיכו לזכות בהפרשה חודשית לפנסיה עד גיל הפרישה כחוק.

עוד על-פי התוכנית, עובדים שיפרשו מרצון יורשו להחזיק ברכב הצמוד ובטלפון הנייד שברשותם למשך 3 חודשים (כולל חודש הודעה מראש).

‏על-פי התוכנית, עובד שיבקש לפרוש מרצון יוכל לפנות תחילה באופן אנונימי באמצעות אתר מיוחד שיוקם לצורך המהלך. בהמשך יוכל לפגוש נציגים מאגף משאבי אנוש ומהוועד שיעברו הדרכות בעניין, ובכל מקרה המנהלים האישיים של העובדים לא יוכלו לדעת על הגשת הבקשה כדי למנוע חיכוך ואי-נעימות, במיוחד במקרים שבהם לא תאושר הבקשה.

בסלקום מדגישים כי התוכנית כוללת מספר מוגבל של מקומות, ותסתיים בתוך חודש בלבד - אלא אם הצדדים יסכימו להאריך את תוקפה.

‏‏"התוכנית חד-פעמית, פורצת דרך וכוללת תנאי פרישה מוגדלים ויוצאי דופן בהיקפם ובאטרקטיביות שלהם", כתבו בהודעה משותפת לעובדים המנכ"ל שטרן ויו"ר הוועד מיה יניב. "הגענו לתנאים אלה לאחר משא-ומתן ממושך עם ועד העובדים, אשר פעל רבות על מנת להשיג את התנאים הטובים ביותר שניתן, בעבור העובדים שיבקשו לסיים את העסקתם בחברה", נכתב עוד.

מקורות המעורים במשא-ומתן בין הצדדים מדגישים את האווירה החיובית שליוותה את השיחות, על אף רגעי משבר שהביאו כמעט לפיצוץ המשא-ומתן. ממאבק מתוחכם בהתארגנות, אומרים המקורות, הנהלת סלקום עברה לשיתוף-פעולה צמוד עם הוועד, תוך השלמה מלאה עם התרבות הארגונית שמביאה עמה העבודה המאורגנת.

‎‎מה שהיה לא יהיה

בוועד העובדים ובהסתדרות מודעים לכך שיהיו ניסיונות לקשור בין תוכנית הפרישה לבין ההסכם הקיבוצי שצפוי להיחתם בחודשים הקרובים - זאת על-ידי משוואה שבה מצד אחד זוכים העובדים להטבות כלכליות ולביטחון תעסוקתי, ומנגד עובדים רבים הולכים הביתה.

בפועל, מקורות בוועד מזכירים כי עד להתארגנות העובדים סלקום - כמו יתר חברות הסלולר - פיטרה מאות עובדים בכל שנה מבלי לשאול איש, ובוודאי ללא פיצויים מוגדלים, תוכניות פרישה או פנסיות מוקדמות.

על-פי הערכות, בצד תוספות שכר, תקציבי רווחה גדולים והטבות שונות, ההסכם הקיבוצי בסלקום צפוי לכלול מרכיב משמעותי של ביטחון תעסוקתי שלא ייפול מזה שנכלל בהסכם של פלאפון ואולי אף מיטיב יותר.

בין היתר, במקרה של פיטורי צמצום, חוסר הסכמה מול הוועד יגיע להכרעה של ועדה פריטטית (שבה שני הצדדים חברים), ובמקרים מסוימים ההכרעה תעבור לבורר. לאחר ותק מסוים העובדים יוגדרו קבועים, ושיעור העובדים הקבועים בכל זמן נתון יהיה גבוה משיעור העובדים הזמניים.

‏יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר היום: "שיתוף-הפעולה המוצלח בין הוועד לבין ההנהלה הוא ההוכחה הטובה ביותר לכך שעובדים מלוכדים והנהלה קשובה מובילים להישגים משותפים לרווחת כל הצדדים. אני מבקש לברך את הנהלת החברה ובראשה המנכ"ל ניר שטרן, וכן את ועד עובדי החברה בראשות יו"ר הוועד מיה יניב, על ההישגים ועל כך שהוכיחו כי דרך ההידברות ושיתוף-הפעולה היא הדרך הנכונה והראויה ביותר לחיזוק החברה ועובדיה. בקרוב ייחתם ההסכם הקיבוצי בסלקום".

מיה ‏יניב, יו"ר ועד העובדים בסלקום, מסרה: "זהו עוד יום היסטורי לעובדי סלקום-נטוויז'ן ולהנהלת החברה. היום כולנו מבינים שאפשר גם אחרת! אני גאה בהישגים יוצאי הדופן שהשגנו, אשר משקפים שוויון בין אוכלוסיית העובדים, שוויון בין נשים לגברים ודאגה לאוכלוסייה הבוגרת. הישג חשוב נוסף זה האפשרות של העובדים לקחת את העתיד בידיים שלהם ולנהל מערכת יחסים בריאה עם הנהלת החברה".

‏יקי חלוצי, יו"ר איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההיי-טק בהסתדרות, מסר: "התוכנית שהושגה היום מעבירה מסר חשוב לעובדים ולהנהלות של כל החברות בענף. הכרה בחשיבות ההתאגדות ויצירת שיח שוויוני בין העובדים לבין המעסיקים הן המפתח להשגת יציבות. זה העתיד של יחסי העבודה בענף. חברות שלא ישכילו להפנים את המציאות החדשה, יישארו מאחור". ‏‎‎‏