אריק שמידט משבח את היזמות והחדשנות הישראלית

‎‎יו"ר גוגל נפגש בישראל עם מנהלי סטארט-אפים: "קשה לראות דברים כאלה במקומות אחרים בעולם מלבד הסיליקון ואלי. אף מקום בעולם לא משתווה לזה, גם לא בוסטון או ניו-יורק" ■ "הביטקוין - מההמצאות החשובות ב-25 השנים האחרונות"

‎‎‏‎‎במשך שנים המליצו קרנות ההון סיכון ליזמים ישראלים להיות קרובים ככל הניתן לשוק שבו הם רוצים לפעול. עקב כך, לא מעט מנכ"לים של סטארט-אפים ישראלים עברו לארה"ב לנהל משם את החברה ולהיות קרובים ללקוחות. יו"ר גוגל אריק שמידט, שביקר אתמול בישראל, הציג עמדה הפוכה במהלך מפגש מצומצם - וסגור לתקשורת - עם יזמים וסטארט-אפים ישראלים.

"צריך לנצל את הכישרון שיש פה ובמידת הצורך לגייס מנהל אמריקאי כדי לנהל את השלוחה בארה"ב. המנכ"ל הישראלי צריך להישאר קרוב למרכז הפיתוח כי זה מה שהכי חשוב", הוא אמר.

שמידט, בביקורו השני בישראל, לא הגיע לכאן תחת הכובע המוכר יותר שלו כיו"ר ענקית החיפוש, אלא דרך קרן ההשקעות שלו ושל דרור ברמן, ‏Innovation Endavors‏. במשרדים הישראלים של הקרן בתל-אביב דיבר שמידט ושיבח את היזמות והחדשנות המקומית.

"קשה לראות דברים כאלה במקומות אחרים בעולם מלבד הסיליקון ואלי. אף מקום בעולם לא משתווה לזה, גם לא בוסטון או ניו-יורק", הוא ציין. לדבריו, זה לא קל להקים אקסלרטורים וקרנות הון סיכון במקום כלשהו בעולם ולייצר אקו סיסטם יש מאין.

אחד הנושאים המעניינים שעלו בדיון, שלווה גם בהופעה של הזמר והיזם יוני בלוך, ששמידט משקיע בסטארט-אפ שלו ‏Interlude‏, היה המטבע הווירטואלי המצליח ביטקוין. "כל הזמן שואלים אותי בישראל על הביטקוין, כנראה שיש פה קהילה ענפה שמתעסקת בזה", אמר שמידט. "מי שהמציא את הביטקוין מאוד חכם. זו אחת מההמצאות החשובות ב-25 השנים האחרונות", הוסיף.

לדבריו, מדובר במודל מדהים עם מנגנון הגנה שיודע לחצוב פריטים אלקטרוניים אך גם לנהל אותה בצורה מוגבלת. עם זאת, הוא סייג ואמר כי "אני לא יודע אם זה יצליח. בכוונה יש בנק מרכזי ופיקוח".

נושא הפרטיות הפך להיות אחד המדוברים היום בכל הקשור לגוגל ושמידט לא יכול היה להתחמק מלדבר עליו לאור התביעות השונות באירופה ובמדינות אחרות, שדורשות בין היתר לאפשר לאנשים להסיר תוצאות חיפוש עליהם בגוגל. "זה משהו שצריך להיעשות בצורה מאוד זהירה", אמר שמידט. "יש אנשים שעשו עבירות שמעניינות את הציבור, עבירות חמורות שעשו לפני 20 שנה או מישהו שעשה עבירות שונות של הטרדות מיניות. אלה דברים שאנשים צריכים לדעת עליהם".

שמידט התייחס בנוסף לתחום הבריאות וציין כי יש הרבה הזדמנויות בתחום בזכות כניסת אלגוריתמים וביג דאטה והמליץ ליזמים לקפוץ על העגלה ולהיכנס לענף. כמו כן, התייחס לאימוץ טכנולוגיות באפריקה ואמר כי מדובר ביבשת מאתגרת בין היתר לאור השחיתויות שיש שם וחוסר תשתיות תקשורת, נושא שגוגל מנסה לפתור באמצעות הפרחת בלונים מיוחדים שיאפשרו תקשורת סלולרית.

שמידט התייחס גם להתרחבות הטכנולוגיה לשוק העבודה ואיך זה ישפיע על העתיד התעסוקתי. לדבריו, מי שעוסק בתחומי טכנולוגיה והיי-טק לא צריך לחשוש למקומו, אך הסיכון הוא דווקא לאנשים שעובדים במפעלים ומקומות שהמחשב הולך להחליף את העובדים האנושיים. עם זאת, בדבריו על השינויים בשוק התעסוקה, הוא סייג ואמר כי יהיו עבודות שיהיה קשה לבצע בהן אוטומציה כמו מאבטחים או גננים. ‏‎‎‏