הערכות בצים: הסדר החוב לא יצא לפועל בשל החלטת לפיד

לפיד החליט לא לוותר על מניית הזהב בצים ■ הנושים הסכימו להסדר על סמך הבנה כי צים תביא לביטול המניה ■ המגבלה שמעיבה על הנושים: החברה לא תוכל למכור מניות בשיעור של 25% ומעלה ללא הסכמת המדינה

יאיר לפיד / צילום:איל יצהר
יאיר לפיד / צילום:איל יצהר

‎‎בחברת צים מעריכים כי הסדר החוב מול הנושים לא יצא לפועל, לאור החלטת שר האוצר, יאיר לפיד, לדחות את בקשת צים לוותר על מניית הזהב. המגבלה העיקרית שמעיבה על מימוש ההסדר היא התנאי במניה, שקובע כי נדרשת הסכמת המדינה לכל מכירה של מעל 25% ממניות החברה. ‏

הסכם ההסדר נמצא בשלבי אישור סופיים ואמור להיות נדון באסיפה הכללית של בעלי המניות בחברה לישראל בסוף החודש. בחברה הגיבו היום בלאקוניות על החלטת המדינה, שטרם נמסרה לצים. באיגוד קציני הים לעומת זאת בירכו על הצעד, שנועד לשמור על הזיקה הישראלית של צים ועל מחויבותה המשיך ולהעסיק ישראלים.

ביטול מניית הזהב איננו תנאי המופיע בנוסח ההסדר, אך בצים טוענים כי נמנעו במתכוון מלהכניס דרישה כאמור, וכי הנושים הסכימו להסדר על סמך הבנה בעל פה כי החברה תביא לביטול המניה. במסגרת ההסדר אמורות מניות צים להתבטל על מנת לאפשר הקמת חברה חדשה בעלת תקנון חדש.

האוצר הודיע הבוקר כי לפיד החליט לא לוותר על מניית הזהב של המדינה בצים וכי זו תמשיך להיות מוחזקת על ידי המדינה. מניית הזהב של המדינה היא שורת כללים בתקנון צים, שקובעים בין היתר כי החברה לא תוכל למכור מניות בשיעור של 25% ומעלה ללא הסכמת המדינה. עוד נקבע שם, כי החברה תתחייב לשמור 11 אניות לפחות בבעלותה וכן כי הנהלת החברה תהיה בידי בעלי אזרחות ישראלית.

בצים ביקשו תחילה את ביטולה המוחלט של המניה. עם זאת, לאור התגובה הציבורית הקשה לנוכח הדרישה מהמדינה לוותר על האינטרסים הישראליים בצים ללא תמורה, היו מוכנים להסתפק בפשרה שלפיה תבטל המדינה רק את מגבלת העבירות על המניות ותסכים להפחתת מספר האניות שצים מחויבת לשמור בבעלותה ("צי הברזל"). ואולם, בהודעת האוצר הבוקר הובהר כי המדינה מתנגדת לעריכת שינויים כלשהם בתנאי מניית הזהב.

ההחלטה התקבלה לאחר דיונים שהתקיימו בראשות מנכ"לית משרד האוצר, יעל אנדורן, ובהשתתפות נציגי אגפי משרד האוצר הרלוונטיים, משרד הביטחון, משרד התחבורה ומשרד המשפטים.

בצים הגיעו קודם לכן להבנות עם משרד הביטחון, שלפיהן תינתן התחייבות חוזית להעמדת שש אניות לצרכי מערכת הביטחון בתנאים מסוימים. החברה מתכוונת לגרוט, לשעבד או למכור 16 מתוך 23 האניות שבבעלותה. המדינה נדרשת לשפות את החברה במקרה שהיא מסרבת לאפשר לה לרדת במספר האניות מתחת לרף של 11.

בהודעת האוצר נאמר עוד כי "במסגרת הדיונים שמעו נציגי המדינה את עמדת חברת צים, ועמדת איגוד קציני הים והושם דגש על ההיבטים האסטרטגיים, הביטחוניים והכלכליים שבגינם הוחלט כאמור שלא לבצע שינויים במניית הזהב כאמור". ‏

מה מבטיחה מניית הזהב
 מה מבטיחה מניית הזהב