דלק: הדרך למכירת ריפבליק מתארכת; תמכור חלק מהמניות

היקף התמורה שתקבל דלק בשלב הראשון קטן בהתאם ■ מקורבים לעסקה טענו כי הסיבה לשינוי היא התנגדות הרגולציה בארה"ב להלוואת המוכר שדלק אמורה להעמיד לרוכש

יצחק תשובה / צלם: תמר מצפי
יצחק תשובה / צלם: תמר מצפי

קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, מתקשה להיפטר מחברת הביטוח האמריקאית שלה, ריבפליק. היום הודיעה הקבוצה על שינוי בתנאי העסקה שנחתמה בחודש אפריל למכירת השליטה בריפבליק לקבוצת רוכשים אמריקאים.

היקף התמורה שתקבל דלק בשלב הראשון קטן בהתאם. מקורבים לעסקה טענו כי הסיבה לשינוי היא התנגדות הרגולציה בארה"ב להלוואת המוכר שדלק אמורה להעמיד לרוכש.

על פי ההסכם המעודכן, תמכור דלק בשלב ראשון רק 36% ממניות ריפבליק, ולא 55% כפי שנקבע בהסכם המקורי. בד בבד, במקום הלוואת מוכרים לרוכשים ניתנה אופציה שניתנה לרוכשים לרכוש 19% מריפבליק. לרוכשים עדיין תהיה אופציה נוספת לרכישת 45% הנותרים. שווי ריפבליק ששיקף ההסכם המקורי לא השתנה, ויעמוד על 220 מיליון דולר.

ללא הלוואה לרוכשים

על פי המתווה המעודכן, אם וכאשר תושלם העסקה תיפגש דלק בשלב המיידי עם מזומנים בהיקף של כ-80 מיליון דולר. האופציה ל-19% הנוספים היא לתקופה של שלוש שנים ממועד השלמת העסקה. בשלב זה אין ודאות שהעסקה בריפבליק תושלם.

אם הרוכשים ירכשו את מניות השלב הראשון בעסקת ריפבליק, הם יקבלו לידיהם את זכויות השליטה בחברה. אם לא יממשו את האופציה הראשונה, ויעלו להחזקה של 55% בחברת הביטוח, השליטה בריפבליק תשוב לידי קבוצת דלק.

במתווה העסקה המקורי נקבע כאמור כי דלק תמכור בשלב ראשון 55% ממניות ריפבליק בתמורה לכ-121 מיליון דולר, סכום שרק מחצית ממנו הייתה במזומן והיתרה הייתה אמורה להיות מועמדת כהלוואה לרוכשים למשך שלוש שנים, בריבית שנתית של 6.5%. כמו כן, ניתנה לרוכשים אופציה למשך שנתיים לרכישת יתרת החזקות דלק בריפבליק, בתמורה לכ-99 מיליון דולר.

עוד לא סוף פסוק

באוגוסט 2006 רכשה דלק את חברת הביטוח האמריקאית ריפבליק בתמורה לכ-290 מיליון דולר (1.3 מיליארד שקל דאז), ומאז לא רוותה נחת מהשקעתה זו.

לפני כחמש שנים, בתחילת 2009, חתמה החברה על מזכר כוונות לא מחייב למכירת ריפבליק לגוף אמריקאי, בסכום שנאמד אז בכ-300 מיליון דולר.

גם עתה, לאחר תיקון ההסכם מאפריל האחרון, אין מדובר בסוף פסוק רשמי: השלמת העסקה כפופה למספר תנאים מתלים, ובכללם השגת אישורים רגולטוריים של הרוכשים, ואין ודאות שהעסקה תושלם.

לדלק פעילות פיננסים משמעותית יותר בישראל, באמצעות קבוצת הביטוח הפניקס, שכוללת בין היתר גם את השליטה בבית ההשקעות אקסלנס. גם הפניקס נמצאת על מדף המכירות, אם כי, ככל הידוע, בימים אלה לא מתנהלים מגעים קונקרטיים למכירתה.
קבוצת דלק הפכה בשנים האחרונות לענקית גז ואנרגיה, והמכירה עולה בקנה אחד עם רצונה לצאת מתחומי פעילות אחרים, ובהם תחום הפיננסים.