מייסדי מובילאיי יהיו שווים "על הנייר" מאות מ' ד' כל אחד

15 שנה לאחר שהוקמה, וכשהתחרות בתעשייה שלה רק הולכת וגדלה - החברה, שפיתחה מערכת למניעת תאונות דרכים, תנסה להפוך לציבורית לפי שווי של לפחות 3 מיליארד דולר, וזאת כשהכנסותיה עמדו אשתקד על 81.2 מיליון דולר

"המערכת המובילה למניעת תאונות דרכים מובילאיי שומרת על הבטיחות שלך!" - כך טוענת מובילאיי (Mobileye), החברה הישראלית שעומדת להפוך להנפקה החמה הבאה בשוק ההון האמריקאי, באתר הבית שלה. ובכן, אפשר להתווכח אם טענה זו נכונה (ויש לקוחות של החברה שאכן לא יסכימו עמה), ובמקביל אפשר כבר לתהות האם מובילאיי, כשזו תהפוך לציבורית, תבטח את ההון שישקיעו בה, דהיינו תעניק תשואות נאות לכל מי שיפתח בפניה את ארנקו במסגרת ההנפקה הממשמשת ובאה.

וזו אכן ממשמשת ובאה. לאחר 15 שנות פעילות, ורק לאחר שאשתקד הפכה לרווחית לראשונה בתולדותיה, מובילאיי, שפיתחה מערכות למניעת תאונות דרכים מבוססות מצלמה בעלת טכנולוגיה של ראייה מלאכותית (ראו מסגרת), הגישה בסופ"ש האחרון טיוטת תשקיף גלויה לרשות לני"ע האמריקאית. טיוטה זו עדיין לא מפרטת את תנאי ההנפקה (מספר המניות שיונפקו/ימכרו על ידי בעלי עניין ומחירן), ורק מציינת כי ההנפקה תכלול הצעת מכר בצד הנפקת מניות חדשות.

כן מצוין בטיוטה כי ההון שיגויס לקופת החברה יעמוד על לפחות 100 מיליון דולר, אך ייתכן כי מספר זה מצוין רק לצורך הגשת הטיוטה, ואין בו כדי להעיד על גודל ההון בפועל שתגייס מובילאיי לקופתה. ועדיין, נראה כי הצעת המכר תהווה למעשה חלק ניכר מההנפקה כולה לאור העובדה כי מובילאיי כנראה אינה רוצה להמשיך לדלל את בעלי מניותיה (בעיקר מייסדיה), ואינה צריכה מזומן כמו אוויר לנשימה על רקע השיפור הניכר בתוצאותיה הכספיות (ראו בהמשך).

כך או אחרת, מובילאיי תנסה להפוך לציבורית בסיוע אך ורק שני בנקי השקעות: גולדמן זאקס ומורגן סטנלי - מעט חריג לאור גודל ההנפקה, אך די הגיוני כשגולדמן זאקס הוא המשקיע הגדול בחברה שירוויח מקבלת עמלות בגין ביצוע ההנפקה וממכירת חלק ממניותיו בה. מובילאיי תונפק בבורסת ניו יורק, והמניה תיסחר תחת הסימול MBLY.

כאמור, עדיין לא ברור לאיזה שווי מכוונת החברה הישראלית, אך הוול סטריט ג'ורנל האמריקאי טען באחרונה כי זה ינוע בין 3.5-5 מיליארד דולר, דהיינו עשוי להכניס אותה לרשימת עשר החברות הישראליות הגדולות ביותר (במונחי שווי שוק) שנסחרות בשוק ההון האמריקאי. טבע, נזכיר, היא הגדולה ביותר (45.1 מיליארד דולר), צ'ק פוינט ממוקמת אחריה (13 מיליארד), ואחריהן ממוקמות אמדוקס (7.6 מיליארד); סטרטסיס (5 מיליארד); ורינט (2.7 מיליארד) ונייס (2.4 מיליארד). דרך אגב, למועדון המיליארד נכנסה בסופ"ש האחרון חברה חדשה - חברת הביומד Kite pharma הישראלית - שהנפקתה הצליחה מעל ומעבר והחברה כבר שווה כמעט 1.1 מיליארד דולר.

הטיוטה לעיל חשפה לראשונה את תוצאותיה הכספיות של החברה, וכך אפשר "לעמת" ביניהן לבין השווי אליו היא שואפת - שווי שנראה כעת מעט גבוה מדי, אפילו כשלוקחים בחשבון את הצמיחה לה מצפה החברה השנה ובשנה הבאה. מובילאיי, שהחלה למסחר את פתרונותיה רק במהלך 2007 (לאחר 8 שנות פעילות), רשמה אשתקד הכנסות של 81.2 מיליון דולר ורווח נקי של 19.9 מיליון דולר, וזה אומר מכפיל דו-ספרתי מאוד גבוה על ההכנסות ומכפיל תלת-ספרתי מאוד גבוה על הרווח הנקי. משהו שמאוד מזכיר רשתות חברתיות או חברות אינטרנט משגשגות.

אבל בוול סטריט, כמו בוול סטריט, תג מחיר שמוצמד לחברה חדשה בד"כ משקף את פוטנציאל הצמיחה שלה בטווח הבינוני עד הארוך שלאחר ההנפקה, וכנראה שכך הדבר במקרה של מובילאיי. החברה מציינת בטיוטה כי עד כה הותקנו מערכותיה בתוך 3.3 מיליון מכוניות, וכי עד סוף 2014 אלו יהיו זמינות ב-160 סוגי מכוניות נוספים דרך 18 יצרני ציוד אלקטרוני (הסכמי OEM).

מובילאיי, נזכיר, היא Tier 2 בשרשרת המזון של תעשיית הרכב. את השבב שלה היא מוכרת ליצרני ציוד (Tier 1) דוגמת Magna Electronics, Delphi Automotive, Mobis Transportation Alternatives ואחרים ואלו מוכרים את המערכת שלה ליצרני רכב דוגמת ג'נרל מוטורס, ניסאן, רנו ואפילו טסלה. אשתקד מכרה החברה 1.4 מיליון שבבים.

ועדיין, בהנחה שהחברה תכפיל השנה את הכנסותיה ואולי אפילו תשלש את רווחיה, שווי של 3.5-5 מיליארד דולר עדיין ישקף מכפיל דו-ספרתי גבוה על הכנסותיה ומכפיל דו-ספרתי גבוה על רווחיה, ומכאן שווי שנראה מעט גבוה עבור חברה שהיא למעשה בעיקר חברת חומרה, ועל רקע התחרות ההולכת וגוברת לפתרונותיה, בעיקר מצד אפליקציות סלולריות.

כזכור, בקיץ 2012 תבעה מובילאיי חברת טכנולוגיה ישראלית צעירה, iOnRoad שמה, שפיתחה אפליקציה חינמית שעושה דבר דומה למערכת של החברה הישראלית. בתביעתה טענה מובילאיי כי iOnRoad הפרה פטנט כזה או אחר שלה, ובעיקר תקפה את האסטרטגיה השיווקית של iOnRoad לפיה לאפליקציה של האחרונה יש יכולות תואמות לאלו של מובילאיי.

דרך אגב, מובילאיי הרוויחה אשתקד (בשורה התחתונה) 19.9 מיליון דולר אך תפעולית מדובר היה על רווח נמוך יותר - 15.2 מיליון דולר - וזאת מכיוון שלחברה היו הכנסות מימון ואפילו הטבות מס ששדרגו את השורה התחתונה. החברה שתונפק בארה"ב, וזו נקודה מהותית, היא חברה שהתאגדה בהולנד (Mobileye N.V). כבר בקיץ 2003, אך לפי אמנת המס שבין הולנד לישראל חבות המס שלה היא בארץ ולא בהולנד. ועדיין, החברה-הבת שהתאגדה כישראלית, נהנית מהחוק לעידוד השקעות הון, וכך קרה שאשתקד החברה ההולנדית שתונפק קיבלה הטבת מס בשווי של 2.3 מיליון דולר לעומת מס ששילמה בגובה של 334 אלף דולר בשנה קודמת.

מובילאיי הוקמה על ידי פרופסור אמנון שעשוע (54), שמכהן כיו"ר וכסמנכ"ל טכנולוגיה, ועל ידי זיו אבירם (55), מנכ"ל ונשיא. שעשוע ייסד בעבר את Cognitens, שפיתחה מערכות ראייה ומדידה לצורך בקרת איכות בתעשיות הרכב והתעופה, אך כשלה ונמכרה במהלך 2007 תמורת 20 מיליון דולר (פחות ממה שהושקע בה) לחברת Hexagon השוודית. במקביל להקמת מובילאיי, ייסד את OrCam, שייצרה משקפים שמסייעים לאנשים כבדי ראייה. OrCam עדיין חיה ובועטת ושעשוע מכהן בה בתפקידים זהים לאלו שיש לו במובילאיי. המייסד השני של OrCam הוא אבירם, אך להבדיל משעשוע, לפני שהפך להיי-טקיסט, אבירם היה בעיקר קמעונאי וכיהן כמנכ"ל הרשתות הפרטיות כתר (מוצרי פלסטיק), גלי (הנעלה) ואטרקציה. כך או אחרת, הנפקת מובילאיי היא זו שאמורה להפוך את שני אלו למיליונרים כבדים, לפחות "על הנייר" (ראו טבלה).

הטיוטה, כאמור, עושה סדר ברשימת בעלי המניות בחברה ומגלה כי זו מימנה עצמה ללא קרנות הון סיכון, ובאחרונה בעיקר נעזרה בהון העתק שיש באמתחת ענקי השקעות כמו גולדמן זאקס ובלאקרוק (ראו טבלה). מובילאיי גייסה עד כה כמעט 200 מיליון דולר, ובמקביל בקיץ אשתקד חלק מבעלי המניות בה מכרו מניות תמורת 400 מיליון דולר. הצעת מכר זו בוצעה לפי שווי חברה של 1.5 מיליארד דולר, לכל היותר חצי מהשווי אליו שואפת החברה בהנפקה הקרבה.

הטיוטה מפרטת רק את בעלי העניין בחברה - אלו שיש להם מעל 5% מההון - ולכן לא ניתן לדעת מהי ההחזקה המדויקת של המשקיעים הישראליים הפרטיים בחברה דוגמת שמואל חרל"פ, בעל השליטה בכלמוביל, יבואנית רכבי מרצדס, מיצובישי ויונדאי. חרל"פ, ישירות ודרך כלמוביל, מחזיק ב-9% מהחברה.

הקופון של הגיס של מייסד מובילאיי, המארגן אירועים לחברה

"הכול נשאר במשפחה", אומר הביטוי הידוע והנה הדוגמה של מובילאיי. מהטיוטה עולה, כי החברה שכרה את שירותיה של חברה המארגנת אירועים, וכי חברה זו מעסיקה את גיסו של זיו אבירם, מייסד ומנכ"ל מובילאיי. זו האחרונה אינה מציינת מה תפקידו של אותו גיס בחברת האירועים ומהו שמה, אך כן חושפת כי מתחילת 2011 שילמה לחברה זו 360 אלף דולר (1.3 מיליון שקל).

מובילאיי טוענת בטיוטה כי אם הייתה משתמשת בשירותיה של חברה שאינה קשורה בצורה כזו או אחרת לאחד מנושאי המשרה בה, הייתה משלמת לה פחות או יותר את אותו הסכום, ובכך טוענת כי לקשרי המשפחה לעיל לא הייתה השפעה על שווי החוזה בין שתי החברות.

הדירקטור אייל דשא מחזיק ב-7,000 אופציות למניות

במסגרת הרה-ארגון שחל בענקית התרופות הישראלית טבע, מנהל אחד עדיין נותר בתפקידו וזהו אייל דשא, סמנכ"ל הכספים. דשא לא מסתפק בתפקידו זה ומכהן כדירקטור בחברות שונות, ואחת מהן היא מובילאיי.

דשא החל לכהן כדירקטור בה בנובמבר 2012, ומרשימת בעלי המניות בה עולה כי יש באמתחתו 7,000 אופציות הניתנות למימוש למניות רגילות. בהנחה שאופציות אלו הוקצו בשנת 2012, מחיר המימוש הממוצע שלהן עומד על 18.5 דולר, ובהנחה כי הוקצו אשתקד, מחיר המימוש הממוצע שלהן עומד על 19.96 דולר.

כאמור, עדיין לא ידוע לפי איזה מחיר מניה תונפק מובילאיי, אך ברור מעבר לכל ספק כי אופציות אלו של דשא ייכנסו "לתוך הכסף" בעקבות ההנפקה. דשא, נזכיר, מכהן כדח"צ בענקית ישראלית אחרת, סטרטסיס, וכפי שחשפנו כאן בעבר, יש לו בה אופציות שמגלמות הטבה של מיליוני דולרים בודדים.

המספרים של מובילאיי
 המספרים של מובילאיי

בעלי המניות של מובילאיי
 בעלי המניות של מובילאיי