עוד שימוע: לא צפוי שינוי במחירים שנקבעו לתשתיות בזק

מדובר בשימוע שני שיערוך ארדן למפעילים לאחר ששמע את טענותיהם ■ המחירים לא צפויים להשתנות מהותית ממה שנקבע בשימוע הראשון לאחר שטענות משני הצדדים התקבלו וקיזזו אחת את השנייה

מחירי השימוש בתשתיות בזק לאחר השימוע הראשון שפרסם משרד התקשורת, במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי, יישארו על כנם פחות או יותר והערות שהתקבלו משני הצדדים - בזק מצד אחד וספקיות האינטרנט מצד שני - הביאו לכך שהמחיר לאחר השימוע יעבור תיקון מינורי בלבד. בכך, ישנה בשורה לא טובה למפעילים באשר הם. בעוד בזק טענה שהמחיר צריך להיות גבוה יותר כך שישקף את מלוא עלויותיה, סלקום ופרטנר טענו שהמחיר חייב להיות נמוך משמעותית ממה שקבע המשרד, והסבירו שברמות המחירים שקבע המשרד אין כדאיות לכניסה לתחום הטלוויזיה.

למען האמת וההגינות נאמר שכבר עם פרסום השימוע היה ברור שהמחירים מהווים נקודת מפגש שבין הצרכים של בזק לבין הצרכים של פרטנר וסלקום. כל אחת משכה לכיוון שלה והיה ברור שהמחירים שהוצגו בעבודה מהווים סוג של פשרה בין דרישות הצדדים. העבודה עצמה שאותה הכינה חברת הייעוץ פרונטיר ביחד עם אגף הכלכלה במשרד התקשורת, כללה טעויות קשות לשני הכיוונים, אך כל מי שעיניו בראשו ומכיר את האופן שבו מתקבלות ההחלטות במשרד התקשורת ידע לומר שהסיכוי לשינוי במחירים הוא נמוך מאד מאותה סיבה בדיוק - המחיר מהווה פשרה הולמת בין דרישות הצדדים ולכן נוחה מאד עבור שר התקשורת גלעד ארדן, שמעוניין מאד לחלץ את עגלת האסדרה בשוק הקווי, שתקועה כבר שנים.

המחירים כזכור נעים בין 40-60 שקלים לקו לחודש ואף יותר, תלוי בקצב שספקיות האינטרנט ירכשו מבזק. המחיר מתחלק בין התשלום עבור הקו, שהוא מחיר קבוע, לבין תשלום עבור היקף התנועה, ובהתייחס לאיכות השירות שהספק רוצה. הפיצול במבנה ההתחשבנות נועד ליצור תחרות בין ספקיות האינטרנט על איכות הקו שיספקו ללקוחות.

אחת הטענות של ספקיות האינטרנט שעל פי מקורות שונים קיבל משרד התקשורת, נוגעת לתחזית הביקושים לרוחב פס שקבעה פרונטיר. סלקום ופרטנר תקפו את הסעיף הזה בכל הכוח והראו מדוע התחזית מאד נמוכה ולא משקפת. תחזית ביקושים גבוהה בהרבה, אמורה להוריד את מחיר היקף התנועה.לעומת הטענות של סלקום ופרטנר, הטענות של בזק נמצאו נכונות במקרים רבים לא מעטים, והן התבססו על חישובים פסולים לגבי אורך תשתיותיה, סוגי הציוד שמותקנים ברשת שלה נמצאו שגויים, ובקיצור חלק מטענותיה התקבלו וחלק נדחו והתוצאה הסופית מאוזנת מבחינת המשרד.

יש לזכור, שבעקבות עתירת בזק לבג"ץ בנושא איכות השימוע שהעניק לה המשרד, הוחלט כי החברה תקבל זמן ראוי להשמיע את כל טענותיה, וזו הסיבה שלמעשה מה שיקרה עכשיו הוא שייערך שימוע נוסף שבו המשרד ישקלל את טענות כל הצדדים לאחר ששמע אותם. זה אומר שייתכן שגם השימוע השני לא יספיק והמשרד יצטרך לתקן חלק מההנחות שלו לאחר שיקבל התייחסויות מספקיות האינטרנט ובזק.במהלך השימוע שר התקשורת גלעד ארדן הפגין אפס סבלנות כלפי טעויות שנראו לו ושנעשו במהלך העבודה, והיה מאד תקיף בדרישה שלו לעבודה יסודית. היו שלבים שארדן אף נזף בצוות משרדו ואמר להם שהוא לא יחתום על השימוע ועל המחירים אם יוכח שטענות המפעילים יתבררו כנכונות.ממשרד התקשורת לא נמסרה תגובה.