אקסלנס: לקנות כיל כנגד מכירת מניות פוטאש - הפער גדול

גלעד אלפר: הפער שנפתח ייסגר דווקא ע"י ירידה במחיר מניית פוטאש ולא ע"י עלייה במחיר מניית כיל, אלא אם מסקנות שישינסקי ירוככו

מפעלי ים המלח תעשיה / צלם : תמר מצפי
מפעלי ים המלח תעשיה / צלם : תמר מצפי

גלעד אלפר, אנליסט בכיר באקסלנס ברוקראז', מתייחס היום לפערים שנפתחו במכפילים שבהן נסחרות מניות החברות כיל ופוטאש . אלפר ממליץ, לכן, לרכוש מניות כיל, כנגד מכירה של מניות פוטאש.

הנימוק העיקרי שלנו, אומר אלפר, הוא בפשטות פער מכפילים בין כיל ופוטאש שכמוהו לא נראה מאז ראשית 2012.

באקסלנס מדגישים ש"זה לא בגלל שכיל היא כיום השקעה מושכת כשלעצמה. לדעתנו מסקנות וועדת שישינסקי הן שליליות. מס רווחי יתר של 42% גורם נזק משמעותי לרווחי החברה (אם כי לא נדע בדיוק כמה נזק עד שלא נבין איך התשואה של ה-11% מחושבת). המס הזה גם מרחיק מכיל משקיעים זרים שיכולים להשקיע בחברות אשלג אחרות".

"זה לא בגלל ששוק האשלג משתפר בצורה משמעותית ולאורך זמן. למרות גל האופטימיות שנושב לאחרונה בשל ירידת מלאים בצפון אמריקה, אנחנו רוצים להזכיר את מה שמוזאיק הצהירה לפני כמה שבועות: "שוק האשלג נמצא בהיצע יתר לתקופה של 3 שנים".

אלפר מזכיר גם שמשוואת הביקוש-היצע לאשלג משתקפת בניצולת מכרות האשלג. ואכן, בשנים 2004, 2008 ו- 2010, כאשר ניצולת המכרות עברה את רף ה-80%, מחירי האשלג עלו. הבעיה היא שהניצולת תקועה כיום בסביבות 75% לשם היא אמורה לטפס בשנת 2016 ואז היא תרד כאשר היצע האשלג יגדל מעבר לגידול בביקוש.

היצע האשלג אמור לגדול מהרחבות של מכרות קיימים, מכמה מכרות קטנים שנפתחים ברחבי העולם, וכמובן מיורוקם שברוסיה. המסקנה היא שכדי שמחיר האשלג יעלה בצורה משמעותית ולאורך זמן, משהו מאוד בסיסי צריך להשתנות. למשל, תוכניות הרחבה צריכות להתבטל והביקוש במזרח הרחוק צריך לקפוץ. "אנחנו אמנם אופטימיים בטווח הרחוק, בעיקר בגלל שאנחנו חושבים שתהיה צמיחה במזרח, אבל בטווח הבינוני קשה למצוא סיבות לאופטימיות".

באקסלנס מאמינים שהפער ייסגר דווקא ע"י ירידה במחיר מניית פוטאש ולא ע"י עלייה במחיר מניית כיל, אלא אם מסקנות שישינסקי ירוככו. כמובן שמבחינת ההיגיון של ה-pair trade לא חשוב איך הפער ייסגר אבל חשוב מאוד להתייחס לכל ההמלצה ולא רק לצד הקנייה שלה.

בצד ההסתייגויות מציין אלפר כי לפוטאש מגיעים מכפילים גבוהים יותר כי הפוטנציאל שלהם להרוויח אם השוק ישתפר הוא גבוה יותר מאשר אצל כי"ל (פשוט בגלל גודל). "הבעיה עם הנימוק הזה היא שלפוטאש תמיד מגיעים מכפילים גבוהים יותר בין אם השוק בריא ובין אם השוק לא בריא. השאלה היא גודל הפער".